Na trilha do existir, a escuta que acalenta a alma: plantão psicológico, possibilidades e perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Amliz Andrade da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6617
Resumo: Primary and secondary schools in our country, in general, have been the scene of numerous situations regarding the mental health of adolescents enrolled there. One of the issues considered most relevant concerns the relational configurations often experienced under the bias of dysfunctionality. This work is the result of the Psychological Duty at Escola de Manaus and aims to listen to the suffering that the teenager is going through and, with that, find strategies that he can use to face the situation. Listening is of phenomenological inspiration and the method used is the phenomenological research in Psychology. The look of understanding for the speeches is based on the theoretical contribution of phenomenological-existential Psychology. The meetings took place at the school itself with 15 adolescents and 1 adult, female (8) and male (8), aged between 15 and 21 years, high school. Listening allowed us to delve into several situations: self-injury (3), affective-sexual relationships (4), dysfunctional family relationships (3), anxiety crises (3), aggressiveness (1), sexual abuse and abusive relationships (1), excessive shyness (1). In the qualitative bias, two teenagers were heard and their speeches were used for the analysis. It was noticed in the speeches issues related to the commitment of their human world and their own in view of their relationships with others and with themselves being experienced under the bias of pain and existential suffering. It is concluded that the listening developed in this type of activity enables the other to take responsibility for his own journey, for facing these situations experienced.
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The look of understanding for the speeches is based on the theoretical contribution of phenomenological-existential Psychology. The meetings took place at the school itself with 15 adolescents and 1 adult, female (8) and male (8), aged between 15 and 21 years, high school. Listening allowed us to delve into several situations: self-injury (3), affective-sexual relationships (4), dysfunctional family relationships (3), anxiety crises (3), aggressiveness (1), sexual abuse and abusive relationships (1), excessive shyness (1). In the qualitative bias, two teenagers were heard and their speeches were used for the analysis. It was noticed in the speeches issues related to the commitment of their human world and their own in view of their relationships with others and with themselves being experienced under the bias of pain and existential suffering. It is concluded that the listening developed in this type of activity enables the other to take responsibility for his own journey, for facing these situations experienced.As escolas de ensino fundamental e médio em nosso país, de modo geral, têm sido palco de inúmeras situações no que tange à saúde mental dos adolescentes ali matriculados. Uma das questões consideradas de maior relevância diz respeito às configurações relacionais muitas vezes vivenciadas sob o viés da disfuncionalidade. Este trabalho é resultado da atuação do Plantão Psicológico em Escola de Manaus e objetiva a escuta do sofrimento pelo qual o adolescente está passando e, com isso, encontrar estratégias que o mesmo pode estar lançando mão para realizar o enfrentamento da situação. A escuta é de inspiração fenomenológica e o método utilizado o fenomenológico de pesquisa em Psicologia. O olhar de compreensão para os discursos está pautado no aporte teórico da Psicologia fenomenológico-existencial. Os encontros ocorreram na própria escola com 15 adolescentes e 1 adulto, do gênero feminino (8) e gênero masculino (8), com a faixa etária de 15 a 21 anos, ensino médio. A escuta propiciou adentrar por várias situações: autolesão (3), relações afetivo-sexuais (4), relações familiares em disfuncionalidade (3), crises de ansiedade (3), agressividade (1), abuso sexual e relação abusiva (1), timidez excessiva (1). No viés qualitativo foram escutados dois adolescentes e seus discursos foram utilizados para a análise. Percebeu-se nas falas questões relativas ao comprometimento de seu mundo humano e próprio tendo em vista suas relações com o outro e consigo mesmo estarem sendo vivenciadas sob o viés da dor e do sofrimento existencial. Conclui-se que a escuta desenvolvida neste tipo de atividade possibilita o outro trazer para si a responsabilidade pelo próprio caminhar, pelo enfrentamento dessas situações experienciadas.4SimNo que se refere à inclusão da Ficha Catalográfica, pois pelo fato desta estar no formato PDF torna-se difícil incluir tal PDF à outro PDF já existente, o Trabalho de Conclusão de CursoBrasilFAPSI - Faculdade de PsicologiaManausPsicologia – Formação de Psicólogo - Bacharelado - ManausCastro, Ewerton Helder Bentes dehttp://lattes.cnpq.br/9404811031167076Paes, Jane da Silvahttp://lattes.cnpq.br/6810363268674774Costa, Luziane Vitoriano dahttp://lattes.cnpq.br/1356264960891600https://orcid.org/0000-0003-2227-5278https://orcid.org/0000-0001-9683-8518https://orcid.org/0000-0002-8374-9206Grupo de Prsquisa em Psicologia Fenomenologico-ExistencialSilva, Amliz Andrade da2023-03-03T18:32:33Z2023-03-03T18:32:33Z2023-02-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSILVA, Amliz Andrade da. 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