Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7792
Resumo: This work presents discussions on the perspectives and challenges regarding CTSA (science, technology, society and environment) in Physics teaching. The research had as objective to discuss the origins of the STS (science, technology and society) and CTSA approach, its implementation in basic education, its impact on understanding of Physics, its convergences with the BNCC (National Common Curricular Base) and teaching strategies for the integration of CTSA. Based on documentary research focused on the scientific production of articles, annals, periodicals and books. The analyses These sources allowed us to reflect on various aspects of the subject, including that teacher training represents one of the biggest obstacles to implementation of this approach. As a possible solution, we propose that educators have a continued training. In order to promote the development of critical skills students and make classes more motivating.
id UFAM-1_798155833a838349257cecb3b94de8fe
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7792
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafiosPerspectiva CTSAEstratégias Didáticas CTSAEnsino de FísicaEducação BásicaCIENCIAS EXATAS E DA TERRAFísica - ExperiênciasFísica - Estudo e ensinoThis work presents discussions on the perspectives and challenges regarding CTSA (science, technology, society and environment) in Physics teaching. The research had as objective to discuss the origins of the STS (science, technology and society) and CTSA approach, its implementation in basic education, its impact on understanding of Physics, its convergences with the BNCC (National Common Curricular Base) and teaching strategies for the integration of CTSA. Based on documentary research focused on the scientific production of articles, annals, periodicals and books. The analyses These sources allowed us to reflect on various aspects of the subject, including that teacher training represents one of the biggest obstacles to implementation of this approach. As a possible solution, we propose that educators have a continued training. In order to promote the development of critical skills students and make classes more motivating.Neste trabalho apresenta-se discussões sobre as perspectivas e desafios sobre a CTSA (ciência, tecnologia, sociedade e ambiente) no ensino de Física. A pesquisa teve como objetivo discorrer sobre as origens da abordagem CTS (ciência, tecnologia e sociedade) e CTSA, sua implementação na educação básica, seu impacto na compreensão da Física, suas convergências com a BNCC (Base Nacional Comum Curricular) e estratégias didáticas para a integração da CTSA. A partir de uma pesquisa documental direcionada na produção científica de artigos, anais, periódicos e livros. As análises dessas fontes nos permitiram refletir sobre diversos aspectos do assunto, incluindo que a formação de professores representa um dos maiores obstáculos para a implementação dessa abordagem. Como uma solução possível, propomos que os educadores tenham uma formação continuada. Para assim, promover o desenvolvimento de habilidades críticas nos estudantes e tornar as aulas mais motivantes.1NãoBrasilICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara)Itacoatiara (AM)Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - ItacoatiaraSilva, Lúcio Fábio Pereira dahttp://lattes.cnpq.br/8596952901602143Simas, Aristeu PereiraGómez Martínez, Silvina PaolaSantos, Alyson Paulo dosFonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da2024-09-25T13:30:17Z2024-09-25T13:30:17Z2023-11-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7792porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-09-25T13:31:18Zoai:localhost:prefix/7792Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-09-25T13:31:18Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios
title Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios
spellingShingle Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios
Fonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da
Perspectiva CTSA
Estratégias Didáticas CTSA
Ensino de Física
Educação Básica
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Física - Experiências
Física - Estudo e ensino
title_short Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios
title_full Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios
title_fullStr Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios
title_full_unstemmed Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios
title_sort Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios
author Fonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da
author_facet Fonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Lúcio Fábio Pereira da
http://lattes.cnpq.br/8596952901602143
Simas, Aristeu Pereira
Gómez Martínez, Silvina Paola
Santos, Alyson Paulo dos
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da
dc.subject.por.fl_str_mv Perspectiva CTSA
Estratégias Didáticas CTSA
Ensino de Física
Educação Básica
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Física - Experiências
Física - Estudo e ensino
topic Perspectiva CTSA
Estratégias Didáticas CTSA
Ensino de Física
Educação Básica
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Física - Experiências
Física - Estudo e ensino
description This work presents discussions on the perspectives and challenges regarding CTSA (science, technology, society and environment) in Physics teaching. The research had as objective to discuss the origins of the STS (science, technology and society) and CTSA approach, its implementation in basic education, its impact on understanding of Physics, its convergences with the BNCC (National Common Curricular Base) and teaching strategies for the integration of CTSA. Based on documentary research focused on the scientific production of articles, annals, periodicals and books. The analyses These sources allowed us to reflect on various aspects of the subject, including that teacher training represents one of the biggest obstacles to implementation of this approach. As a possible solution, we propose that educators have a continued training. In order to promote the development of critical skills students and make classes more motivating.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-21
2024-09-25T13:30:17Z
2024-09-25T13:30:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7792
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7792
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara)
Itacoatiara (AM)
Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Itacoatiara
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara)
Itacoatiara (AM)
Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Itacoatiara
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274254975696896