Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7792 |
Resumo: | This work presents discussions on the perspectives and challenges regarding CTSA (science, technology, society and environment) in Physics teaching. The research had as objective to discuss the origins of the STS (science, technology and society) and CTSA approach, its implementation in basic education, its impact on understanding of Physics, its convergences with the BNCC (National Common Curricular Base) and teaching strategies for the integration of CTSA. Based on documentary research focused on the scientific production of articles, annals, periodicals and books. The analyses These sources allowed us to reflect on various aspects of the subject, including that teacher training represents one of the biggest obstacles to implementation of this approach. As a possible solution, we propose that educators have a continued training. In order to promote the development of critical skills students and make classes more motivating. |
id |
UFAM-1_798155833a838349257cecb3b94de8fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7792 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafiosPerspectiva CTSAEstratégias Didáticas CTSAEnsino de FísicaEducação BásicaCIENCIAS EXATAS E DA TERRAFísica - ExperiênciasFísica - Estudo e ensinoThis work presents discussions on the perspectives and challenges regarding CTSA (science, technology, society and environment) in Physics teaching. The research had as objective to discuss the origins of the STS (science, technology and society) and CTSA approach, its implementation in basic education, its impact on understanding of Physics, its convergences with the BNCC (National Common Curricular Base) and teaching strategies for the integration of CTSA. Based on documentary research focused on the scientific production of articles, annals, periodicals and books. The analyses These sources allowed us to reflect on various aspects of the subject, including that teacher training represents one of the biggest obstacles to implementation of this approach. As a possible solution, we propose that educators have a continued training. In order to promote the development of critical skills students and make classes more motivating.Neste trabalho apresenta-se discussões sobre as perspectivas e desafios sobre a CTSA (ciência, tecnologia, sociedade e ambiente) no ensino de Física. A pesquisa teve como objetivo discorrer sobre as origens da abordagem CTS (ciência, tecnologia e sociedade) e CTSA, sua implementação na educação básica, seu impacto na compreensão da Física, suas convergências com a BNCC (Base Nacional Comum Curricular) e estratégias didáticas para a integração da CTSA. A partir de uma pesquisa documental direcionada na produção científica de artigos, anais, periódicos e livros. As análises dessas fontes nos permitiram refletir sobre diversos aspectos do assunto, incluindo que a formação de professores representa um dos maiores obstáculos para a implementação dessa abordagem. Como uma solução possível, propomos que os educadores tenham uma formação continuada. Para assim, promover o desenvolvimento de habilidades críticas nos estudantes e tornar as aulas mais motivantes.1NãoBrasilICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara)Itacoatiara (AM)Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - ItacoatiaraSilva, Lúcio Fábio Pereira dahttp://lattes.cnpq.br/8596952901602143Simas, Aristeu PereiraGómez Martínez, Silvina PaolaSantos, Alyson Paulo dosFonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da2024-09-25T13:30:17Z2024-09-25T13:30:17Z2023-11-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7792porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-09-25T13:31:18Zoai:localhost:prefix/7792Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-09-25T13:31:18Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios |
title |
Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios |
spellingShingle |
Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios Fonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da Perspectiva CTSA Estratégias Didáticas CTSA Ensino de Física Educação Básica CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Física - Experiências Física - Estudo e ensino |
title_short |
Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios |
title_full |
Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios |
title_fullStr |
Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios |
title_full_unstemmed |
Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios |
title_sort |
Reflexões sobre a CTSA no ensino de Física na Educação Básica: perspectivas e desafios |
author |
Fonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da |
author_facet |
Fonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Lúcio Fábio Pereira da http://lattes.cnpq.br/8596952901602143 Simas, Aristeu Pereira Gómez Martínez, Silvina Paola Santos, Alyson Paulo dos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Anna Júlia Guedes Cavalcante da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perspectiva CTSA Estratégias Didáticas CTSA Ensino de Física Educação Básica CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Física - Experiências Física - Estudo e ensino |
topic |
Perspectiva CTSA Estratégias Didáticas CTSA Ensino de Física Educação Básica CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Física - Experiências Física - Estudo e ensino |
description |
This work presents discussions on the perspectives and challenges regarding CTSA (science, technology, society and environment) in Physics teaching. The research had as objective to discuss the origins of the STS (science, technology and society) and CTSA approach, its implementation in basic education, its impact on understanding of Physics, its convergences with the BNCC (National Common Curricular Base) and teaching strategies for the integration of CTSA. Based on documentary research focused on the scientific production of articles, annals, periodicals and books. The analyses These sources allowed us to reflect on various aspects of the subject, including that teacher training represents one of the biggest obstacles to implementation of this approach. As a possible solution, we propose that educators have a continued training. In order to promote the development of critical skills students and make classes more motivating. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-21 2024-09-25T13:30:17Z 2024-09-25T13:30:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7792 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7792 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara) Itacoatiara (AM) Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Itacoatiara |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara) Itacoatiara (AM) Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Itacoatiara |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274254975696896 |