O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7035 |
Resumo: | This end-of-course work had as main objective to problematize, from the historical-cultural reference, the oral language development of young children (4 and 5 years old), as well as the social relevance of its valorization in teaching-learning processes in the Child education. With the foundation of qualitative methodology and literature review on the subject, the analysis of the sources presented here aimed to discuss aspects of public policies that guide actions in Early Childhood Education based on the existence of a CEMEI - Municipal Center for Early Childhood Education located in a peripheral neighborhood of the city of Manaus/Amazonas. The results achieved indicate that Early Childhood Education during early childhood is a conquered right, with the pre-school phase being a fundamental step for the overall development of young children, as well as the pedagogical disputes we face to understand them as historical and rights subjects. in the appropriation process of the critical reading of the word and the world. |
id |
UFAM-1_82248cc34d9c7011941935cbcd3a7766 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7035 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantilOral development in young children and early childhood educationLinguagem oralCrianças pequenasEducação infantilDesenvolvimento histórico-culturalOral languageYoung childrenEarly childhood educationHistorical-cultural developmentCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOCrianças - LinguagemEducação infantilComunicação oralThis end-of-course work had as main objective to problematize, from the historical-cultural reference, the oral language development of young children (4 and 5 years old), as well as the social relevance of its valorization in teaching-learning processes in the Child education. With the foundation of qualitative methodology and literature review on the subject, the analysis of the sources presented here aimed to discuss aspects of public policies that guide actions in Early Childhood Education based on the existence of a CEMEI - Municipal Center for Early Childhood Education located in a peripheral neighborhood of the city of Manaus/Amazonas. The results achieved indicate that Early Childhood Education during early childhood is a conquered right, with the pre-school phase being a fundamental step for the overall development of young children, as well as the pedagogical disputes we face to understand them as historical and rights subjects. in the appropriation process of the critical reading of the word and the world.Este trabalho de final de curso teve como objetivo principal problematizar a partir do referencial histórico-cultural o desenvolvimento da linguagem oral de crianças pequenas (4 e 5 anos de idade), bem como a relevância social de sua valorização em processos de ensino-aprendizagem na Educação Infantil. Com o alicerce da metodologia qualitativa e revisão de literatura acerca do tema, a análise das fontes aqui apresentadas teve como propósito colocar em discussão aspectos das políticas públicas que norteiam os fazeres na Educação Infantil a partir da existência de um CEMEI – Centro Municipal de Educação Infantil localizado em bairro periférico da cidade de Manaus/Amazonas. Os resultados alcançados indicam que a Educação Infantil durante a primeira infância é um direito conquistado, sendo a fase pré-escolar etapa fundamental para o desenvolvimento global de crianças pequenas, assim como as disputas pedagógicas que enfrentamos para compreendê-las como sujeitos históricos e de direitos no processo de apropriação da leitura crítica da palavra e do mundo.1na questão do cadrastamento precisa ficar mais fácil.NãoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausMiranda, Vanessahttp://lattes.cnpq.br/5935452953635938Victória, Cláudio Gomes daLima, Larissa Lira França de2023-10-09T18:57:13Z2023-10-09T18:57:13Z2023-07-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisLIMA, Larissa Lira França de. O desenvolvimento oral em crianças pequenas e a educação infantil. 2023. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7035porAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-09T18:58:03Zoai:localhost:prefix/7035Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-09T18:58:03Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantil Oral development in young children and early childhood education |
title |
O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantil |
spellingShingle |
O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantil Lima, Larissa Lira França de Linguagem oral Crianças pequenas Educação infantil Desenvolvimento histórico-cultural Oral language Young children Early childhood education Historical-cultural development CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Crianças - Linguagem Educação infantil Comunicação oral |
title_short |
O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantil |
title_full |
O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantil |
title_fullStr |
O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantil |
title_full_unstemmed |
O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantil |
title_sort |
O desenvolvimento da linguagem oral em crianças pequenas e a educação infantil |
author |
Lima, Larissa Lira França de |
author_facet |
Lima, Larissa Lira França de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Miranda, Vanessa http://lattes.cnpq.br/5935452953635938 Victória, Cláudio Gomes da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Larissa Lira França de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem oral Crianças pequenas Educação infantil Desenvolvimento histórico-cultural Oral language Young children Early childhood education Historical-cultural development CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Crianças - Linguagem Educação infantil Comunicação oral |
topic |
Linguagem oral Crianças pequenas Educação infantil Desenvolvimento histórico-cultural Oral language Young children Early childhood education Historical-cultural development CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Crianças - Linguagem Educação infantil Comunicação oral |
description |
This end-of-course work had as main objective to problematize, from the historical-cultural reference, the oral language development of young children (4 and 5 years old), as well as the social relevance of its valorization in teaching-learning processes in the Child education. With the foundation of qualitative methodology and literature review on the subject, the analysis of the sources presented here aimed to discuss aspects of public policies that guide actions in Early Childhood Education based on the existence of a CEMEI - Municipal Center for Early Childhood Education located in a peripheral neighborhood of the city of Manaus/Amazonas. The results achieved indicate that Early Childhood Education during early childhood is a conquered right, with the pre-school phase being a fundamental step for the overall development of young children, as well as the pedagogical disputes we face to understand them as historical and rights subjects. in the appropriation process of the critical reading of the word and the world. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-09T18:57:13Z 2023-10-09T18:57:13Z 2023-07-04 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIMA, Larissa Lira França de. O desenvolvimento oral em crianças pequenas e a educação infantil. 2023. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7035 |
identifier_str_mv |
LIMA, Larissa Lira França de. O desenvolvimento oral em crianças pequenas e a educação infantil. 2023. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023. |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7035 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061062830948352 |