Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luana Gomes da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7211
Resumo: The work of applying content in pandemic times led to several challenges in the field of education. Teacher and student in the classroom needed to adapt to new concepts and technologies. Faced with these new challenges, how to maintain the teaching and learning potential with motivation and engagement in the classroom? Does the use of technological devices as tools to gamify activities bring a positive return? Would these strategies be effective for deaf students and hearing sign language users? To answer these questions, this work has the general objective of analyzing teaching strategies using the gamification strategy of didactic tools for use in the classroom, improving the motivation, engagement and learning of deaf and hearing students, as a theoretical pillar to contextualize the objectives of the research, we highlight authors such as Quadros, Karnopp, Ausubel, Vygotsky, Bakhtin, Murr and Ferrari to list and bring the alignments that link the arguments of this work. The method used was a literature review in the area of gamification, qualitative analysis from pre-service reports in monitoring and internship period. The results obtained point to a good result of student participation and performance, however, some caveats need to be considered so that this strategy can achieve the objectives by incorporating elements of games to the activities so that they are beyond fun.
id UFAM-1_8cf73e870d8a559c846da968c1859b8d
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7211
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintesLibrasLinguísticaMetodologiaGamificaçãoLINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRASLingua brasileira de sinais - JogosJogos educativosLingüística - PesquisaThe work of applying content in pandemic times led to several challenges in the field of education. Teacher and student in the classroom needed to adapt to new concepts and technologies. Faced with these new challenges, how to maintain the teaching and learning potential with motivation and engagement in the classroom? Does the use of technological devices as tools to gamify activities bring a positive return? Would these strategies be effective for deaf students and hearing sign language users? To answer these questions, this work has the general objective of analyzing teaching strategies using the gamification strategy of didactic tools for use in the classroom, improving the motivation, engagement and learning of deaf and hearing students, as a theoretical pillar to contextualize the objectives of the research, we highlight authors such as Quadros, Karnopp, Ausubel, Vygotsky, Bakhtin, Murr and Ferrari to list and bring the alignments that link the arguments of this work. The method used was a literature review in the area of gamification, qualitative analysis from pre-service reports in monitoring and internship period. The results obtained point to a good result of student participation and performance, however, some caveats need to be considered so that this strategy can achieve the objectives by incorporating elements of games to the activities so that they are beyond fun.O trabalho de aplicar conteúdos em tempos pandêmicos acarretou diversos desafios na área da educação. Professor e aluno em sala de aula precisaram se adaptar a novos conceitos e tecnologias. Diante desses novos desafios, como manter o potencial de ensino e aprendizagem com motivação e engajamento em sala de aula? O uso dos dispositivos tecnológicos como ferramentas para gamificar as atividades trazem retorno positivo? Essas estratégias seriam efetivas para alunos surdos e ouvintes usuários de línguas de sinais? Para responder a estas perguntas este trabalho tem como objetivo geral analisar técnicas de ensino utilizando a estratégia de gamificação das ferramentas didáticas para uso em sala de aula melhorando a motivação, engajamento e aprendizado de alunos surdos e ouvintes, como pilar teórico para contextualizar os objetivos da pesquisa, destacamos autores como Quadros, Karnopp, Ausubel, Vygotsky, Bakhtin, Murr e Ferrari, Burke, Leffa e Vianna et al para elencar e trazer os alinhamentos que encadeiam os argumentos deste trabalho. O método utilizado foi revisão de literatura na área de gamificação, análise qualitativa a partir de relatórios de pré-serviço em monitoria e período de estágio. Os resultados obtidos apontam para um bom resultado de participação e rendimentos dos alunos, entretanto, algumas ressalvas precisam ser consideradas para que esta estratégia consiga almejar os objetivos ao incorporar elementos de jogos às atividades para que elas estejam para além de um divertimento.3Coloquem legendas adicionais explicativasNãoBrasilFLET - Faculdade de LetrasManaus (AM)Letras - Libras - Licenciatura - ManausBastos, Elizandra de Lima Silvahttp://lattes.cnpq.br/4575976099767056Costa, Leonardo Pessoa dahttp://lattes.cnpq.br/7424047816643866Oliveira, Vanessa Nascimento dos Santos dehttp://lattes.cnpq.br/6205231136528785Silva, Luana Gomes da2023-12-12T19:01:19Z2023-12-12T19:01:19Z2023-07-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7211porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-12-12T19:02:07Zoai:localhost:prefix/7211Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-12-12T19:02:07Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintes
title Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintes
spellingShingle Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintes
Silva, Luana Gomes da
Libras
Linguística
Metodologia
Gamificação
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS
Lingua brasileira de sinais - Jogos
Jogos educativos
Lingüística - Pesquisa
title_short Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintes
title_full Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintes
title_fullStr Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintes
title_full_unstemmed Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintes
title_sort Gamificação e o impacto no ensino-aprendizagem de libras para surdos e ouvintes
author Silva, Luana Gomes da
author_facet Silva, Luana Gomes da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bastos, Elizandra de Lima Silva
http://lattes.cnpq.br/4575976099767056
Costa, Leonardo Pessoa da
http://lattes.cnpq.br/7424047816643866
Oliveira, Vanessa Nascimento dos Santos de
http://lattes.cnpq.br/6205231136528785
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luana Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Libras
Linguística
Metodologia
Gamificação
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS
Lingua brasileira de sinais - Jogos
Jogos educativos
Lingüística - Pesquisa
topic Libras
Linguística
Metodologia
Gamificação
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS
Lingua brasileira de sinais - Jogos
Jogos educativos
Lingüística - Pesquisa
description The work of applying content in pandemic times led to several challenges in the field of education. Teacher and student in the classroom needed to adapt to new concepts and technologies. Faced with these new challenges, how to maintain the teaching and learning potential with motivation and engagement in the classroom? Does the use of technological devices as tools to gamify activities bring a positive return? Would these strategies be effective for deaf students and hearing sign language users? To answer these questions, this work has the general objective of analyzing teaching strategies using the gamification strategy of didactic tools for use in the classroom, improving the motivation, engagement and learning of deaf and hearing students, as a theoretical pillar to contextualize the objectives of the research, we highlight authors such as Quadros, Karnopp, Ausubel, Vygotsky, Bakhtin, Murr and Ferrari to list and bring the alignments that link the arguments of this work. The method used was a literature review in the area of gamification, qualitative analysis from pre-service reports in monitoring and internship period. The results obtained point to a good result of student participation and performance, however, some caveats need to be considered so that this strategy can achieve the objectives by incorporating elements of games to the activities so that they are beyond fun.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12T19:01:19Z
2023-12-12T19:01:19Z
2023-07-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7211
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7211
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FLET - Faculdade de Letras
Manaus (AM)
Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FLET - Faculdade de Letras
Manaus (AM)
Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061063975993344