Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Amanda Souza da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6391
Resumo: This research is located in Applied Linguistics field and deals with the evaluation of deaf students. Learning assessment has been a broad field of research with different perspectives, aiming a more specialized angle applying a qualitative nature. The study intent to reflect about evaluation and the literacy assessment in the deaf education context. The specific objectives demonstrate how teachers of the deaf students apply assessment tools for teaching Brazilian Sign Language “Libras” as L1, list instruments that are proposed and used in the deaf evaluation. The research methodology is based on qualitative research (ANDRÉ, 2013; PERREIRA, 2018) and the case study method (YIN, 2001). The research context was applied at the Augusto Carneiro dos Santos State School, as research instruments questionnaires were used, with five participants between teachers and school students, the data analysis applied was proposed by Bardin (2011). The results achieved are that the evaluation is in constant alternation, in view of the results it is concluded that the evaluation must be more specific, that the instruments used need alterations. In addition, the research should be continuous and the literacy assessment in languages must be more explored and researched.
id UFAM-1_a2fe2631f57e1eaf712c7d0a2d70fc47
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6391
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de ManausAvaliaçãoLibrasLetramento em AvaliaçãoLINGUISTICA, LETRAS E ARTESLingua brasileira de sinaisThis research is located in Applied Linguistics field and deals with the evaluation of deaf students. Learning assessment has been a broad field of research with different perspectives, aiming a more specialized angle applying a qualitative nature. The study intent to reflect about evaluation and the literacy assessment in the deaf education context. The specific objectives demonstrate how teachers of the deaf students apply assessment tools for teaching Brazilian Sign Language “Libras” as L1, list instruments that are proposed and used in the deaf evaluation. The research methodology is based on qualitative research (ANDRÉ, 2013; PERREIRA, 2018) and the case study method (YIN, 2001). The research context was applied at the Augusto Carneiro dos Santos State School, as research instruments questionnaires were used, with five participants between teachers and school students, the data analysis applied was proposed by Bardin (2011). The results achieved are that the evaluation is in constant alternation, in view of the results it is concluded that the evaluation must be more specific, that the instruments used need alterations. In addition, the research should be continuous and the literacy assessment in languages must be more explored and researched.Esta pesquisa está situada no campo da Linguística Aplicada e trata sobre a avaliação de alunos surdos. A avaliação da aprendizagem tem sido um amplo campo de pesquisa com diferentes perspectivas, visando uma outra ótica mais especializada. de cunho qualitativo. O estudo tem como o objetivo refletir sobre a avaliação e o letramento de avaliação no contexto da educação de surdos. Os objetivos específicos demonstrar como os professores de surdos aplicam as ferramentas de avaliação para ensino de Libras como L1, listar instrumentos que são propostos e utilizados na avaliação de surdos. A metodologia da pesquisa se fundamenta em pesquisa qualitativa (ANDRÉ, 2013; PERREIRA, 2018) e o método em estudo de caso ( YIN, 2001). O contexto da pesquisa foi na Escola Estadual Augusto Carneiro dos Santos, como instrumentos de pesquisa foram utilizados questionários, com cinco participantes entre professores e aluno da escola, a análise de dados proposto por Bardin (2011). Os resultados alcançados é que a avalição está em constante alternância, diante dos resultados conclui-se que a avaliação deva ser mais especifíca, que os instrumentos utilizados necessitam de alterações. Além disso a pesquisa deva ser contínua, sugere que seja pesquisado letramento em avaliação em línguas.1NãoBrasilFLET - Faculdade de LetrasManausLetras - Libras - Licenciatura - ManausBastos, Elizandra de Lima Silvahttp://lattes.cnpq.br/4575976099767056Veras, Edgar CorreaSantos, Marcos Roberto dosSilva, Amanda Souza da2022-09-30T20:39:50Z2022-09-302022-09-30T20:39:50Z2022-09-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6391porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-09-30T20:40:25Zoai:localhost:prefix/6391Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-09-30T20:40:25Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus
title Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus
spellingShingle Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus
Silva, Amanda Souza da
Avaliação
Libras
Letramento em Avaliação
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Lingua brasileira de sinais
title_short Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus
title_full Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus
title_fullStr Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus
title_full_unstemmed Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus
title_sort Avaliação e aprendizagem de alunos surdos em uma escola pública de Manaus
author Silva, Amanda Souza da
author_facet Silva, Amanda Souza da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bastos, Elizandra de Lima Silva
http://lattes.cnpq.br/4575976099767056
Veras, Edgar Correa
Santos, Marcos Roberto dos
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Amanda Souza da
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Libras
Letramento em Avaliação
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Lingua brasileira de sinais
topic Avaliação
Libras
Letramento em Avaliação
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Lingua brasileira de sinais
description This research is located in Applied Linguistics field and deals with the evaluation of deaf students. Learning assessment has been a broad field of research with different perspectives, aiming a more specialized angle applying a qualitative nature. The study intent to reflect about evaluation and the literacy assessment in the deaf education context. The specific objectives demonstrate how teachers of the deaf students apply assessment tools for teaching Brazilian Sign Language “Libras” as L1, list instruments that are proposed and used in the deaf evaluation. The research methodology is based on qualitative research (ANDRÉ, 2013; PERREIRA, 2018) and the case study method (YIN, 2001). The research context was applied at the Augusto Carneiro dos Santos State School, as research instruments questionnaires were used, with five participants between teachers and school students, the data analysis applied was proposed by Bardin (2011). The results achieved are that the evaluation is in constant alternation, in view of the results it is concluded that the evaluation must be more specific, that the instruments used need alterations. In addition, the research should be continuous and the literacy assessment in languages must be more explored and researched.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-30T20:39:50Z
2022-09-30
2022-09-30T20:39:50Z
2022-09-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6391
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FLET - Faculdade de Letras
Manaus
Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FLET - Faculdade de Letras
Manaus
Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061059517448192