Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Brenda da Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7199
Resumo: When the Portuguese language started to be inserted in teaching for deaf students in the written modality, much was discussed about the best way to introduce the majority language for these students, since then methodologies and strategies have been developed seeking to achieve improvements in the education of the deaf. The objective of this research is to present an analysis made from the methodologies and strategies already used by teachers of the Portuguese Language discipline for students who are part of a bilingual school in Manaus/AM. The methodology used is based on descriptive research, an interview was conducted with two teachers who work in the education of the deaf, teaching this discipline as L2. For theoretical support, studies carried out by Goldfeld (2002) on methods used in the education of the deaf are based; Kézio (2016) on bilingual education; Pereira (2010), Macedo and Matsumoto (2015) on teaching Portuguese as L2 for the deaf. The results obtained from carrying out the analyzes show that there is still a deficiency in teaching practices related to the majority language, so it is necessary for teachers to seek resources that help in the development of teaching methodologies that allow the full development of the student in the learning the Portuguese language.
id UFAM-1_9a6806526631b143f89cc8eccec03750
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7199
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/AmMetodologiasLibrasEducação bilíngueLíngua Portuguesa para surdosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESEducação bilíngüeLinguagem e Línguas - Estudo e ensinoEstudantes surdosWhen the Portuguese language started to be inserted in teaching for deaf students in the written modality, much was discussed about the best way to introduce the majority language for these students, since then methodologies and strategies have been developed seeking to achieve improvements in the education of the deaf. The objective of this research is to present an analysis made from the methodologies and strategies already used by teachers of the Portuguese Language discipline for students who are part of a bilingual school in Manaus/AM. The methodology used is based on descriptive research, an interview was conducted with two teachers who work in the education of the deaf, teaching this discipline as L2. For theoretical support, studies carried out by Goldfeld (2002) on methods used in the education of the deaf are based; Kézio (2016) on bilingual education; Pereira (2010), Macedo and Matsumoto (2015) on teaching Portuguese as L2 for the deaf. The results obtained from carrying out the analyzes show that there is still a deficiency in teaching practices related to the majority language, so it is necessary for teachers to seek resources that help in the development of teaching methodologies that allow the full development of the student in the learning the Portuguese language.Quando a Língua Portuguesa passou a ser inserida no ensino para alunos surdos na modalidade escrita, muito se discutiu sobre qual a melhor forma de introduzir a língua majoritária para esses alunos, desde então metodologias e estratégias são desenvolvidas buscando alcançar melhorias na educação dos surdos. O objetivo desta pesquisa é apresentar uma análise feita a partir das metodologias e estratégias já utilizadas por professores da disciplina de Língua Portuguesa para alunos que integram uma escola bilíngue em Manaus/AM. A metodologia usada baseia-se na pesquisa qualitativa, foi realizada uma entrevista com dois professores que atuam na educação de surdos lecionando esta disciplina como L2. Para aporte teórico fundamentam-se estudos realizados por Goldfeld (2002) sobre métodos usados na educação de surdos; Kézio (2016) sobre educação bilíngue; Pereira (2010), Macedo e Matsumoto (2015) sobre o ensino da Língua Portuguesa como L2 para surdos. Os resultados obtidos com a realização das análises mostram que ainda há uma deficiência nas práticas de ensino relacionadas à língua majoritária, dessa forma faz-se necessário que os professores busquem recursos que auxiliem no desenvolvimento de metodologias de ensino que possibilitem o pleno desenvolvimento do aluno no aprendizado da Língua Portuguesa.3SimBrasilFLET - Faculdade de LetrasManaus (AM)Letras - Libras - Licenciatura - ManausCosta, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa dahttp://lattes.cnpq.br/9444986406284981Bastos, Elizandra de Lima SilvaCosta, Leonardo Pessoa daDias, Brenda da Silva2023-12-06T17:10:32Z2023-12-06T17:10:32Z2023-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7199porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-12-06T17:11:45Zoai:localhost:prefix/7199Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-12-06T17:11:45Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am
title Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am
spellingShingle Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am
Dias, Brenda da Silva
Metodologias
Libras
Educação bilíngue
Língua Portuguesa para surdos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Educação bilíngüe
Linguagem e Línguas - Estudo e ensino
Estudantes surdos
title_short Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am
title_full Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am
title_fullStr Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am
title_full_unstemmed Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am
title_sort Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am
author Dias, Brenda da Silva
author_facet Dias, Brenda da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da
http://lattes.cnpq.br/9444986406284981
Bastos, Elizandra de Lima Silva
Costa, Leonardo Pessoa da
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Brenda da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias
Libras
Educação bilíngue
Língua Portuguesa para surdos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Educação bilíngüe
Linguagem e Línguas - Estudo e ensino
Estudantes surdos
topic Metodologias
Libras
Educação bilíngue
Língua Portuguesa para surdos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Educação bilíngüe
Linguagem e Línguas - Estudo e ensino
Estudantes surdos
description When the Portuguese language started to be inserted in teaching for deaf students in the written modality, much was discussed about the best way to introduce the majority language for these students, since then methodologies and strategies have been developed seeking to achieve improvements in the education of the deaf. The objective of this research is to present an analysis made from the methodologies and strategies already used by teachers of the Portuguese Language discipline for students who are part of a bilingual school in Manaus/AM. The methodology used is based on descriptive research, an interview was conducted with two teachers who work in the education of the deaf, teaching this discipline as L2. For theoretical support, studies carried out by Goldfeld (2002) on methods used in the education of the deaf are based; Kézio (2016) on bilingual education; Pereira (2010), Macedo and Matsumoto (2015) on teaching Portuguese as L2 for the deaf. The results obtained from carrying out the analyzes show that there is still a deficiency in teaching practices related to the majority language, so it is necessary for teachers to seek resources that help in the development of teaching methodologies that allow the full development of the student in the learning the Portuguese language.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06T17:10:32Z
2023-12-06T17:10:32Z
2023-06-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7199
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FLET - Faculdade de Letras
Manaus (AM)
Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FLET - Faculdade de Letras
Manaus (AM)
Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061063946633216