Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7199 |
Resumo: | When the Portuguese language started to be inserted in teaching for deaf students in the written modality, much was discussed about the best way to introduce the majority language for these students, since then methodologies and strategies have been developed seeking to achieve improvements in the education of the deaf. The objective of this research is to present an analysis made from the methodologies and strategies already used by teachers of the Portuguese Language discipline for students who are part of a bilingual school in Manaus/AM. The methodology used is based on descriptive research, an interview was conducted with two teachers who work in the education of the deaf, teaching this discipline as L2. For theoretical support, studies carried out by Goldfeld (2002) on methods used in the education of the deaf are based; Kézio (2016) on bilingual education; Pereira (2010), Macedo and Matsumoto (2015) on teaching Portuguese as L2 for the deaf. The results obtained from carrying out the analyzes show that there is still a deficiency in teaching practices related to the majority language, so it is necessary for teachers to seek resources that help in the development of teaching methodologies that allow the full development of the student in the learning the Portuguese language. |
id |
UFAM-1_9a6806526631b143f89cc8eccec03750 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7199 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/AmMetodologiasLibrasEducação bilíngueLíngua Portuguesa para surdosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESEducação bilíngüeLinguagem e Línguas - Estudo e ensinoEstudantes surdosWhen the Portuguese language started to be inserted in teaching for deaf students in the written modality, much was discussed about the best way to introduce the majority language for these students, since then methodologies and strategies have been developed seeking to achieve improvements in the education of the deaf. The objective of this research is to present an analysis made from the methodologies and strategies already used by teachers of the Portuguese Language discipline for students who are part of a bilingual school in Manaus/AM. The methodology used is based on descriptive research, an interview was conducted with two teachers who work in the education of the deaf, teaching this discipline as L2. For theoretical support, studies carried out by Goldfeld (2002) on methods used in the education of the deaf are based; Kézio (2016) on bilingual education; Pereira (2010), Macedo and Matsumoto (2015) on teaching Portuguese as L2 for the deaf. The results obtained from carrying out the analyzes show that there is still a deficiency in teaching practices related to the majority language, so it is necessary for teachers to seek resources that help in the development of teaching methodologies that allow the full development of the student in the learning the Portuguese language.Quando a Língua Portuguesa passou a ser inserida no ensino para alunos surdos na modalidade escrita, muito se discutiu sobre qual a melhor forma de introduzir a língua majoritária para esses alunos, desde então metodologias e estratégias são desenvolvidas buscando alcançar melhorias na educação dos surdos. O objetivo desta pesquisa é apresentar uma análise feita a partir das metodologias e estratégias já utilizadas por professores da disciplina de Língua Portuguesa para alunos que integram uma escola bilíngue em Manaus/AM. A metodologia usada baseia-se na pesquisa qualitativa, foi realizada uma entrevista com dois professores que atuam na educação de surdos lecionando esta disciplina como L2. Para aporte teórico fundamentam-se estudos realizados por Goldfeld (2002) sobre métodos usados na educação de surdos; Kézio (2016) sobre educação bilíngue; Pereira (2010), Macedo e Matsumoto (2015) sobre o ensino da Língua Portuguesa como L2 para surdos. Os resultados obtidos com a realização das análises mostram que ainda há uma deficiência nas práticas de ensino relacionadas à língua majoritária, dessa forma faz-se necessário que os professores busquem recursos que auxiliem no desenvolvimento de metodologias de ensino que possibilitem o pleno desenvolvimento do aluno no aprendizado da Língua Portuguesa.3SimBrasilFLET - Faculdade de LetrasManaus (AM)Letras - Libras - Licenciatura - ManausCosta, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa dahttp://lattes.cnpq.br/9444986406284981Bastos, Elizandra de Lima SilvaCosta, Leonardo Pessoa daDias, Brenda da Silva2023-12-06T17:10:32Z2023-12-06T17:10:32Z2023-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7199porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-12-06T17:11:45Zoai:localhost:prefix/7199Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-12-06T17:11:45Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am |
title |
Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am |
spellingShingle |
Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am Dias, Brenda da Silva Metodologias Libras Educação bilíngue Língua Portuguesa para surdos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Educação bilíngüe Linguagem e Línguas - Estudo e ensino Estudantes surdos |
title_short |
Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am |
title_full |
Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am |
title_fullStr |
Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am |
title_full_unstemmed |
Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am |
title_sort |
Análise das metodologias de ensino da Língua Portuguesa para alunos Surdos em uma Escola Bilíngue em Manaus/Am |
author |
Dias, Brenda da Silva |
author_facet |
Dias, Brenda da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da http://lattes.cnpq.br/9444986406284981 Bastos, Elizandra de Lima Silva Costa, Leonardo Pessoa da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Brenda da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias Libras Educação bilíngue Língua Portuguesa para surdos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Educação bilíngüe Linguagem e Línguas - Estudo e ensino Estudantes surdos |
topic |
Metodologias Libras Educação bilíngue Língua Portuguesa para surdos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Educação bilíngüe Linguagem e Línguas - Estudo e ensino Estudantes surdos |
description |
When the Portuguese language started to be inserted in teaching for deaf students in the written modality, much was discussed about the best way to introduce the majority language for these students, since then methodologies and strategies have been developed seeking to achieve improvements in the education of the deaf. The objective of this research is to present an analysis made from the methodologies and strategies already used by teachers of the Portuguese Language discipline for students who are part of a bilingual school in Manaus/AM. The methodology used is based on descriptive research, an interview was conducted with two teachers who work in the education of the deaf, teaching this discipline as L2. For theoretical support, studies carried out by Goldfeld (2002) on methods used in the education of the deaf are based; Kézio (2016) on bilingual education; Pereira (2010), Macedo and Matsumoto (2015) on teaching Portuguese as L2 for the deaf. The results obtained from carrying out the analyzes show that there is still a deficiency in teaching practices related to the majority language, so it is necessary for teachers to seek resources that help in the development of teaching methodologies that allow the full development of the student in the learning the Portuguese language. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06T17:10:32Z 2023-12-06T17:10:32Z 2023-06-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7199 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274324558151680 |