A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Aline dos Santos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108
Resumo: This research with a qualitative approach aims to analyze the contribution of musical language in literacy practices in a rural school in the municipality of Barreirinha-AM. The field research was carried out in a public school located in the Terra Preta do Limão District, in the municipality of Barreirinha - AM, and data collection took place in two classes in the early years of Elementary School (literacy cycle) through participant observation and conversation wheel with educators. The results of the study reveal that music is a textual genre of the artistic-literary field, which has the most diverse meanings in cultural manifestations, that is why this language in the literacy/literacy processes of the rural school is essential, because it gives the literacy students an interest , concentration, perception, communication, memory activation, as the sound, rhythm, melody, harmony and lyrics of songs are important aspects for the cognitive, motor and linguistic development of students, it also contributes to valuing and articulating knowledge locations, socio-cultural experiences and social interaction of children in the countryside.
id UFAM-1_b5edff202506ea7846e4029b8f7dffad
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7108
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do CampoLinguagem musicalPráticas alfabetizadorasAlfabetização na escola do campoEducação do CampoAmazôniaCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOEducação rural - Barreirinha (AM)Música - Instrução e estudoMúsica na educaçãoThis research with a qualitative approach aims to analyze the contribution of musical language in literacy practices in a rural school in the municipality of Barreirinha-AM. The field research was carried out in a public school located in the Terra Preta do Limão District, in the municipality of Barreirinha - AM, and data collection took place in two classes in the early years of Elementary School (literacy cycle) through participant observation and conversation wheel with educators. The results of the study reveal that music is a textual genre of the artistic-literary field, which has the most diverse meanings in cultural manifestations, that is why this language in the literacy/literacy processes of the rural school is essential, because it gives the literacy students an interest , concentration, perception, communication, memory activation, as the sound, rhythm, melody, harmony and lyrics of songs are important aspects for the cognitive, motor and linguistic development of students, it also contributes to valuing and articulating knowledge locations, socio-cultural experiences and social interaction of children in the countryside.Esta pesquisa de abordagem qualitativa tem por finalidade analisar a contribuição da linguagem musical nas práticas alfabetizadoras de uma escola do Campo do município de Barreirinha-AM. A pesquisa de campo foi realizada em uma escola pública localizada no Distrito Terra Preta do Limão, município de Barreirinha – AM, e a coleta dos dados ocorreu em duas turmas dos anos iniciais do Ensino Fundamental (ciclo de alfabetização) por meio da observação participante e roda de conversa com os educadores. Os resultados do estudo revelam que a música é um gênero textual do campo artístico - literário, que tem os mais diversos significados nas manifestações culturais, por isso essa linguagem nos processos de alfabetização/letramentos da escola do campo é imprescindível, porque propicia aos alfabetizandos interesse, concentração, percepção, comunicação, ativação da memória, pois o som, o ritmo, a melodia, a harmonia e as letras das músicas são aspectos importantes para o desenvolvimento cognitivo, motor e linguístico dos educandos, também contribui para valorizar e articular os saberes locais, as experiências socioculturais e a interação social das crianças do Campo.4SimBrasilICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)Parintins (AM)Pedagogia - Licenciatura - ParintinsSoares, Maria das Graças Pereirahttp://lattes.cnpq.br/2176422240033123Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8874787175007937Albarado, Edilson da Costahttp://lattes.cnpq.br/4984362527208200Souza, Aline dos Santos2023-10-23T14:13:02Z2023-10-23T14:13:02Z2023-06-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSOUZA, Aline dos Santos. A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo. 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-23T14:13:28Zoai:localhost:prefix/7108Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-23T14:13:28Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
spellingShingle A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
Souza, Aline dos Santos
Linguagem musical
Práticas alfabetizadoras
Alfabetização na escola do campo
Educação do Campo
Amazônia
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação rural - Barreirinha (AM)
Música - Instrução e estudo
Música na educação
title_short A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title_full A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title_fullStr A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title_full_unstemmed A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title_sort A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
author Souza, Aline dos Santos
author_facet Souza, Aline dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Soares, Maria das Graças Pereira
http://lattes.cnpq.br/2176422240033123
Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/8874787175007937
Albarado, Edilson da Costa
http://lattes.cnpq.br/4984362527208200
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Aline dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem musical
Práticas alfabetizadoras
Alfabetização na escola do campo
Educação do Campo
Amazônia
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação rural - Barreirinha (AM)
Música - Instrução e estudo
Música na educação
topic Linguagem musical
Práticas alfabetizadoras
Alfabetização na escola do campo
Educação do Campo
Amazônia
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação rural - Barreirinha (AM)
Música - Instrução e estudo
Música na educação
description This research with a qualitative approach aims to analyze the contribution of musical language in literacy practices in a rural school in the municipality of Barreirinha-AM. The field research was carried out in a public school located in the Terra Preta do Limão District, in the municipality of Barreirinha - AM, and data collection took place in two classes in the early years of Elementary School (literacy cycle) through participant observation and conversation wheel with educators. The results of the study reveal that music is a textual genre of the artistic-literary field, which has the most diverse meanings in cultural manifestations, that is why this language in the literacy/literacy processes of the rural school is essential, because it gives the literacy students an interest , concentration, perception, communication, memory activation, as the sound, rhythm, melody, harmony and lyrics of songs are important aspects for the cognitive, motor and linguistic development of students, it also contributes to valuing and articulating knowledge locations, socio-cultural experiences and social interaction of children in the countryside.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-23T14:13:02Z
2023-10-23T14:13:02Z
2023-06-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Aline dos Santos. A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo. 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2023.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108
identifier_str_mv SOUZA, Aline dos Santos. A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo. 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2023.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)
Parintins (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Parintins
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)
Parintins (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Parintins
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061063395082240