A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108 |
Resumo: | This research with a qualitative approach aims to analyze the contribution of musical language in literacy practices in a rural school in the municipality of Barreirinha-AM. The field research was carried out in a public school located in the Terra Preta do Limão District, in the municipality of Barreirinha - AM, and data collection took place in two classes in the early years of Elementary School (literacy cycle) through participant observation and conversation wheel with educators. The results of the study reveal that music is a textual genre of the artistic-literary field, which has the most diverse meanings in cultural manifestations, that is why this language in the literacy/literacy processes of the rural school is essential, because it gives the literacy students an interest , concentration, perception, communication, memory activation, as the sound, rhythm, melody, harmony and lyrics of songs are important aspects for the cognitive, motor and linguistic development of students, it also contributes to valuing and articulating knowledge locations, socio-cultural experiences and social interaction of children in the countryside. |
id |
UFAM-1_b5edff202506ea7846e4029b8f7dffad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7108 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do CampoLinguagem musicalPráticas alfabetizadorasAlfabetização na escola do campoEducação do CampoAmazôniaCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOEducação rural - Barreirinha (AM)Música - Instrução e estudoMúsica na educaçãoThis research with a qualitative approach aims to analyze the contribution of musical language in literacy practices in a rural school in the municipality of Barreirinha-AM. The field research was carried out in a public school located in the Terra Preta do Limão District, in the municipality of Barreirinha - AM, and data collection took place in two classes in the early years of Elementary School (literacy cycle) through participant observation and conversation wheel with educators. The results of the study reveal that music is a textual genre of the artistic-literary field, which has the most diverse meanings in cultural manifestations, that is why this language in the literacy/literacy processes of the rural school is essential, because it gives the literacy students an interest , concentration, perception, communication, memory activation, as the sound, rhythm, melody, harmony and lyrics of songs are important aspects for the cognitive, motor and linguistic development of students, it also contributes to valuing and articulating knowledge locations, socio-cultural experiences and social interaction of children in the countryside.Esta pesquisa de abordagem qualitativa tem por finalidade analisar a contribuição da linguagem musical nas práticas alfabetizadoras de uma escola do Campo do município de Barreirinha-AM. A pesquisa de campo foi realizada em uma escola pública localizada no Distrito Terra Preta do Limão, município de Barreirinha – AM, e a coleta dos dados ocorreu em duas turmas dos anos iniciais do Ensino Fundamental (ciclo de alfabetização) por meio da observação participante e roda de conversa com os educadores. Os resultados do estudo revelam que a música é um gênero textual do campo artístico - literário, que tem os mais diversos significados nas manifestações culturais, por isso essa linguagem nos processos de alfabetização/letramentos da escola do campo é imprescindível, porque propicia aos alfabetizandos interesse, concentração, percepção, comunicação, ativação da memória, pois o som, o ritmo, a melodia, a harmonia e as letras das músicas são aspectos importantes para o desenvolvimento cognitivo, motor e linguístico dos educandos, também contribui para valorizar e articular os saberes locais, as experiências socioculturais e a interação social das crianças do Campo.4SimBrasilICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)Parintins (AM)Pedagogia - Licenciatura - ParintinsSoares, Maria das Graças Pereirahttp://lattes.cnpq.br/2176422240033123Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8874787175007937Albarado, Edilson da Costahttp://lattes.cnpq.br/4984362527208200Souza, Aline dos Santos2023-10-23T14:13:02Z2023-10-23T14:13:02Z2023-06-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSOUZA, Aline dos Santos. A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo. 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-23T14:13:28Zoai:localhost:prefix/7108Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-23T14:13:28Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo |
title |
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo |
spellingShingle |
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo Souza, Aline dos Santos Linguagem musical Práticas alfabetizadoras Alfabetização na escola do campo Educação do Campo Amazônia CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação rural - Barreirinha (AM) Música - Instrução e estudo Música na educação |
title_short |
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo |
title_full |
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo |
title_fullStr |
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo |
title_full_unstemmed |
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo |
title_sort |
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo |
author |
Souza, Aline dos Santos |
author_facet |
Souza, Aline dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Soares, Maria das Graças Pereira http://lattes.cnpq.br/2176422240033123 Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveira http://lattes.cnpq.br/8874787175007937 Albarado, Edilson da Costa http://lattes.cnpq.br/4984362527208200 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Aline dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem musical Práticas alfabetizadoras Alfabetização na escola do campo Educação do Campo Amazônia CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação rural - Barreirinha (AM) Música - Instrução e estudo Música na educação |
topic |
Linguagem musical Práticas alfabetizadoras Alfabetização na escola do campo Educação do Campo Amazônia CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação rural - Barreirinha (AM) Música - Instrução e estudo Música na educação |
description |
This research with a qualitative approach aims to analyze the contribution of musical language in literacy practices in a rural school in the municipality of Barreirinha-AM. The field research was carried out in a public school located in the Terra Preta do Limão District, in the municipality of Barreirinha - AM, and data collection took place in two classes in the early years of Elementary School (literacy cycle) through participant observation and conversation wheel with educators. The results of the study reveal that music is a textual genre of the artistic-literary field, which has the most diverse meanings in cultural manifestations, that is why this language in the literacy/literacy processes of the rural school is essential, because it gives the literacy students an interest , concentration, perception, communication, memory activation, as the sound, rhythm, melody, harmony and lyrics of songs are important aspects for the cognitive, motor and linguistic development of students, it also contributes to valuing and articulating knowledge locations, socio-cultural experiences and social interaction of children in the countryside. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-23T14:13:02Z 2023-10-23T14:13:02Z 2023-06-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Aline dos Santos. A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo. 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Aline dos Santos. A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo. 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2023. |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274323627016192 |