PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5694 |
Resumo: | The present work consists in the development of a periodic table as a teaching-learning tool. In addition, it serves as a material support for a different methodology and also as a way to facilitate students' understanding, showing the importance of chemical elements. It aimed to verify the acceptance of the interactive periodic table by the students and the teacher, as well as the students' learning regarding the application of chemical elements in their daily lives. The interactive periodic table was built using web technologies HTML5, CSS3, JavaScript and Bootstrap. This, besides showing basic information of the periodic table, also brings additional information of the chemical elements, as well as the image of the electronic layer of each element. This tool was widely accepted by the interviewed students, who showed interest in learning the periodic table, and also reported to be interesting, which facilitated the understanding of the periodic table. In addition, it was accepted by the teacher, who reported being interesting and that helps understanding due to the information contained behind each element, in addition to taking students out of the classroom environment. |
id |
UFAM-1_eb1ff9ec95cb3181411d5e189418c499 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/5694 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódicaInformática na educaçãoEnsino de químicaTabela periódicaInteratividadeCIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: QUÍMICAQuímica - Estudo e ensinoTabela periódica dos elementos químicosThe present work consists in the development of a periodic table as a teaching-learning tool. In addition, it serves as a material support for a different methodology and also as a way to facilitate students' understanding, showing the importance of chemical elements. It aimed to verify the acceptance of the interactive periodic table by the students and the teacher, as well as the students' learning regarding the application of chemical elements in their daily lives. The interactive periodic table was built using web technologies HTML5, CSS3, JavaScript and Bootstrap. This, besides showing basic information of the periodic table, also brings additional information of the chemical elements, as well as the image of the electronic layer of each element. This tool was widely accepted by the interviewed students, who showed interest in learning the periodic table, and also reported to be interesting, which facilitated the understanding of the periodic table. In addition, it was accepted by the teacher, who reported being interesting and that helps understanding due to the information contained behind each element, in addition to taking students out of the classroom environment.O presente trabalho consiste no desenvolvimento de uma tabela periódica como ferramenta de ensino-aprendizagem. Além disso, serve como suporte de materiais para uma metodologia diferenciada e também como uma forma de facilitar o entendimento dos alunos, mostrando a importância dos elementos químicos. Teve como objetivo verificar a aceitação da tabela periódica interativa pelos alunos e pelo professor, bem como a aprendizagem dos alunos referente a aplicação dos elementos químicos no seu dia a dia. A tabela periódica interativa foi construída utilizando as tecnologias web HTML5, CSS3, JavaScript e Bootstrap. Esta, além de mostrar informações básicas da tabela periódica, traz também informações adicionais dos elementos químicos, bem como a imagem da camada eletrônica de cada elemento. Esta ferramenta foi de grande aceitação pelos alunos entrevistados, a qual demonstraram interesse em aprender a tabela periódica, e também relataram ser interessante, a qual facilitou na compreensão da tabela periódica. Além disso, foi de aceitação por parte do professor, a qual relatou ser interessante e que ajuda na compreensão devido às informações contidas por trás de cada elemento, além, de tirar os alunos do ambiente da sala de aula.1NãoBrasilInstituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA)HumaitáCiências: Biologia e Química - Licenciatura - HumaitáFeitosa Júnior, Adalcir Araújo963.454.382-00http://lattes.cnpq.br/3792211655145953Alecrim, Alexandre Mascarenhashttp://lattes.cnpq.br/9738374825992055Cavalcanti, João Henrique Frotahttp://lattes.cnpq.br/5598971592340902Leite, Luísa Beatriz Paixão2019-11-14T19:43:48Z2019-11-122019-11-14T19:43:48Z2019-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisLEITE, Luísa Beatriz Paixão. PeriódicaTabIEAA 1.0: Uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica. 2019. 53 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Biologia e Química) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5694porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2021-12-01T18:47:42Zoai:localhost:prefix/5694Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2021-12-01T18:47:42Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica |
title |
PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica |
spellingShingle |
PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica Leite, Luísa Beatriz Paixão Informática na educação Ensino de química Tabela periódica Interatividade CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: QUÍMICA Química - Estudo e ensino Tabela periódica dos elementos químicos |
title_short |
PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica |
title_full |
PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica |
title_fullStr |
PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica |
title_full_unstemmed |
PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica |
title_sort |
PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica |
author |
Leite, Luísa Beatriz Paixão |
author_facet |
Leite, Luísa Beatriz Paixão |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Feitosa Júnior, Adalcir Araújo 963.454.382-00 http://lattes.cnpq.br/3792211655145953 Alecrim, Alexandre Mascarenhas http://lattes.cnpq.br/9738374825992055 Cavalcanti, João Henrique Frota http://lattes.cnpq.br/5598971592340902 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Luísa Beatriz Paixão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Informática na educação Ensino de química Tabela periódica Interatividade CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: QUÍMICA Química - Estudo e ensino Tabela periódica dos elementos químicos |
topic |
Informática na educação Ensino de química Tabela periódica Interatividade CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: QUÍMICA Química - Estudo e ensino Tabela periódica dos elementos químicos |
description |
The present work consists in the development of a periodic table as a teaching-learning tool. In addition, it serves as a material support for a different methodology and also as a way to facilitate students' understanding, showing the importance of chemical elements. It aimed to verify the acceptance of the interactive periodic table by the students and the teacher, as well as the students' learning regarding the application of chemical elements in their daily lives. The interactive periodic table was built using web technologies HTML5, CSS3, JavaScript and Bootstrap. This, besides showing basic information of the periodic table, also brings additional information of the chemical elements, as well as the image of the electronic layer of each element. This tool was widely accepted by the interviewed students, who showed interest in learning the periodic table, and also reported to be interesting, which facilitated the understanding of the periodic table. In addition, it was accepted by the teacher, who reported being interesting and that helps understanding due to the information contained behind each element, in addition to taking students out of the classroom environment. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-14T19:43:48Z 2019-11-12 2019-11-14T19:43:48Z 2019-07-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LEITE, Luísa Beatriz Paixão. PeriódicaTabIEAA 1.0: Uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica. 2019. 53 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Biologia e Química) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5694 |
identifier_str_mv |
LEITE, Luísa Beatriz Paixão. PeriódicaTabIEAA 1.0: Uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica. 2019. 53 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Biologia e Química) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019. |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5694 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA) Humaitá Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Humaitá |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA) Humaitá Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Humaitá |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274309749112832 |