PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Luísa Beatriz Paixão
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5694
Resumo: The present work consists in the development of a periodic table as a teaching-learning tool. In addition, it serves as a material support for a different methodology and also as a way to facilitate students' understanding, showing the importance of chemical elements. It aimed to verify the acceptance of the interactive periodic table by the students and the teacher, as well as the students' learning regarding the application of chemical elements in their daily lives. The interactive periodic table was built using web technologies HTML5, CSS3, JavaScript and Bootstrap. This, besides showing basic information of the periodic table, also brings additional information of the chemical elements, as well as the image of the electronic layer of each element. This tool was widely accepted by the interviewed students, who showed interest in learning the periodic table, and also reported to be interesting, which facilitated the understanding of the periodic table. In addition, it was accepted by the teacher, who reported being interesting and that helps understanding due to the information contained behind each element, in addition to taking students out of the classroom environment.
id UFAM-1_eb1ff9ec95cb3181411d5e189418c499
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/5694
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódicaInformática na educaçãoEnsino de químicaTabela periódicaInteratividadeCIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: QUÍMICAQuímica - Estudo e ensinoTabela periódica dos elementos químicosThe present work consists in the development of a periodic table as a teaching-learning tool. In addition, it serves as a material support for a different methodology and also as a way to facilitate students' understanding, showing the importance of chemical elements. It aimed to verify the acceptance of the interactive periodic table by the students and the teacher, as well as the students' learning regarding the application of chemical elements in their daily lives. The interactive periodic table was built using web technologies HTML5, CSS3, JavaScript and Bootstrap. This, besides showing basic information of the periodic table, also brings additional information of the chemical elements, as well as the image of the electronic layer of each element. This tool was widely accepted by the interviewed students, who showed interest in learning the periodic table, and also reported to be interesting, which facilitated the understanding of the periodic table. In addition, it was accepted by the teacher, who reported being interesting and that helps understanding due to the information contained behind each element, in addition to taking students out of the classroom environment.O presente trabalho consiste no desenvolvimento de uma tabela periódica como ferramenta de ensino-aprendizagem. Além disso, serve como suporte de materiais para uma metodologia diferenciada e também como uma forma de facilitar o entendimento dos alunos, mostrando a importância dos elementos químicos. Teve como objetivo verificar a aceitação da tabela periódica interativa pelos alunos e pelo professor, bem como a aprendizagem dos alunos referente a aplicação dos elementos químicos no seu dia a dia. A tabela periódica interativa foi construída utilizando as tecnologias web HTML5, CSS3, JavaScript e Bootstrap. Esta, além de mostrar informações básicas da tabela periódica, traz também informações adicionais dos elementos químicos, bem como a imagem da camada eletrônica de cada elemento. Esta ferramenta foi de grande aceitação pelos alunos entrevistados, a qual demonstraram interesse em aprender a tabela periódica, e também relataram ser interessante, a qual facilitou na compreensão da tabela periódica. Além disso, foi de aceitação por parte do professor, a qual relatou ser interessante e que ajuda na compreensão devido às informações contidas por trás de cada elemento, além, de tirar os alunos do ambiente da sala de aula.1NãoBrasilInstituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA)HumaitáCiências: Biologia e Química - Licenciatura - HumaitáFeitosa Júnior, Adalcir Araújo963.454.382-00http://lattes.cnpq.br/3792211655145953Alecrim, Alexandre Mascarenhashttp://lattes.cnpq.br/9738374825992055Cavalcanti, João Henrique Frotahttp://lattes.cnpq.br/5598971592340902Leite, Luísa Beatriz Paixão2019-11-14T19:43:48Z2019-11-122019-11-14T19:43:48Z2019-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisLEITE, Luísa Beatriz Paixão. PeriódicaTabIEAA 1.0: Uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica. 2019. 53 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Biologia e Química) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5694porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2021-12-01T18:47:42Zoai:localhost:prefix/5694Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2021-12-01T18:47:42Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica
title PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica
spellingShingle PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica
Leite, Luísa Beatriz Paixão
Informática na educação
Ensino de química
Tabela periódica
Interatividade
CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: QUÍMICA
Química - Estudo e ensino
Tabela periódica dos elementos químicos
title_short PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica
title_full PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica
title_fullStr PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica
title_full_unstemmed PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica
title_sort PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica
author Leite, Luísa Beatriz Paixão
author_facet Leite, Luísa Beatriz Paixão
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Feitosa Júnior, Adalcir Araújo
963.454.382-00
http://lattes.cnpq.br/3792211655145953
Alecrim, Alexandre Mascarenhas
http://lattes.cnpq.br/9738374825992055
Cavalcanti, João Henrique Frota
http://lattes.cnpq.br/5598971592340902
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Luísa Beatriz Paixão
dc.subject.por.fl_str_mv Informática na educação
Ensino de química
Tabela periódica
Interatividade
CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: QUÍMICA
Química - Estudo e ensino
Tabela periódica dos elementos químicos
topic Informática na educação
Ensino de química
Tabela periódica
Interatividade
CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: QUÍMICA
Química - Estudo e ensino
Tabela periódica dos elementos químicos
description The present work consists in the development of a periodic table as a teaching-learning tool. In addition, it serves as a material support for a different methodology and also as a way to facilitate students' understanding, showing the importance of chemical elements. It aimed to verify the acceptance of the interactive periodic table by the students and the teacher, as well as the students' learning regarding the application of chemical elements in their daily lives. The interactive periodic table was built using web technologies HTML5, CSS3, JavaScript and Bootstrap. This, besides showing basic information of the periodic table, also brings additional information of the chemical elements, as well as the image of the electronic layer of each element. This tool was widely accepted by the interviewed students, who showed interest in learning the periodic table, and also reported to be interesting, which facilitated the understanding of the periodic table. In addition, it was accepted by the teacher, who reported being interesting and that helps understanding due to the information contained behind each element, in addition to taking students out of the classroom environment.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-14T19:43:48Z
2019-11-12
2019-11-14T19:43:48Z
2019-07-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LEITE, Luísa Beatriz Paixão. PeriódicaTabIEAA 1.0: Uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica. 2019. 53 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Biologia e Química) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5694
identifier_str_mv LEITE, Luísa Beatriz Paixão. PeriódicaTabIEAA 1.0: Uma ferramenta para o ensino alternativo da tabela periódica. 2019. 53 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Biologia e Química) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5694
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA)
Humaitá
Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Humaitá
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA)
Humaitá
Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Humaitá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061054039687168