PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Ligia Marcia
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705
Resumo: This article presents the theoretical and methodological unity between the historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology. It highlights, in addition to the membership of both theories to historical-dialectical materialism, the basic premises that point toward the affirmation of school education as a condition of humanization of individuals, as well as the transmission of historically systematized knowledge as one of the requirements for the achieving this purpose. In this direction, we aim to demonstrate that the historical-critical pedagogy contains, in its innerness, a solid psychological foundation, consistently built by a cultural-historical conception of man, society and educative nature that guides the relationship between them through the human vital activity, that is, through the work. It is in the core of those fundamentals that the alliance between this pedagogical theory and cultural-historical psychology is evident.
id UFBA-10_032e0133dcde2e8b39cd66852cff5f5e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9705
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURALFUNDAMENTOS PSICOLÓGICOS DE LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO CRÍTICA Y LOS FUNDAMENTOS PEDAGÓGICOS DE LA PSICOLOGÍA HISTÓRICO CULTURALOS FUNDAMENTOS PSICOLÓGICOS DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E OS FUNDAMENTOS PEDAGÓGICOS DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURALPedagogia histórico-críticapsicologia histórico-culturalconteúdos de ensinoeducação escolar.Historical-critical pedagogyHistorical-cultural psychologyContents of educationSchool education.Pedagogía histórico-críticoPsicología histórico culturalContenidos de la enseñanzaEducación escolar.This article presents the theoretical and methodological unity between the historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology. It highlights, in addition to the membership of both theories to historical-dialectical materialism, the basic premises that point toward the affirmation of school education as a condition of humanization of individuals, as well as the transmission of historically systematized knowledge as one of the requirements for the achieving this purpose. In this direction, we aim to demonstrate that the historical-critical pedagogy contains, in its innerness, a solid psychological foundation, consistently built by a cultural-historical conception of man, society and educative nature that guides the relationship between them through the human vital activity, that is, through the work. It is in the core of those fundamentals that the alliance between this pedagogical theory and cultural-historical psychology is evident.En este artículo se presenta la unidad teórica y metodológica entre la pedagogía histórico-crítica y la psicología histórico-cultural. En él se destacan, además de la afiliación de ambas teorías en materialismo histórico y dialéctico, las premisas básicas que apuntan hacia la afirmación de la educación como una condición de la humanización de las personas, así como la transmisión de conocimientos sistematizados históricamente como uno de los requisitos para la consecución de este objetivo. En este sentido, nuestro objetivo es demostrar que la pedagogía histórico-crítica contiene, en su interior, una base psicológica sólida, construida sistemáticamente una concepción histórico-cultural del hombre, la sociedad y la naturaleza la educación que orienta la relación entre ellos a través de la actividad vital humana, es decir, a través del trabajo. Es en medio de estos fundamentos que la alianza entre esta teoría pedagógica y la psicología histórico-cultural es evidente.Esse artigo visa a apresentar a unidade teórico-metodológica existente entre a pedagogia histórico-crítica e a psicologia histórico-cultural. Coloca em destaque, para além da afiliação de ambas as teorias ao materialismo histórico-dialético, as premissas básicas que apontam na direção da afirmação da educação escolar como condição de humanização dos indivíduos, bem como a transmissão dos conhecimentos historicamente sistematizados como uma das exigências para a consecução dessa finalidade. Nessa direção, visamos demonstrar que a pedagogia histórico-crítica contém, em sua interioridade, um sólido fundamento psicológico, coerentemente edificado por uma concepção histórico- cultural de homem, de sociedade e da natureza educativa que pauta a relação entre ambos por meio da atividade vital humana, isto é, por meio do trabalho. É no bojo desses fundamentos que a aliança entre essa teoria pedagógica e a psicologia histórico-cultural se evidencia.Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/970510.9771/gmed.v5i2.9705Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 130-1432175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705/7093Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Ligia Marcia2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9705Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL
FUNDAMENTOS PSICOLÓGICOS DE LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO CRÍTICA Y LOS FUNDAMENTOS PEDAGÓGICOS DE LA PSICOLOGÍA HISTÓRICO CULTURAL
OS FUNDAMENTOS PSICOLÓGICOS DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E OS FUNDAMENTOS PEDAGÓGICOS DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURAL
title PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL
spellingShingle PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL
Martins, Ligia Marcia
Pedagogia histórico-crítica
psicologia histórico-cultural
conteúdos de ensino
educação escolar.
Historical-critical pedagogy
Historical-cultural psychology
Contents of education
School education.
Pedagogía histórico-crítico
Psicología histórico cultural
Contenidos de la enseñanza
Educación escolar.
title_short PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL
title_full PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL
title_fullStr PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL
title_full_unstemmed PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL
title_sort PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL
author Martins, Ligia Marcia
author_facet Martins, Ligia Marcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Ligia Marcia
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia histórico-crítica
psicologia histórico-cultural
conteúdos de ensino
educação escolar.
Historical-critical pedagogy
Historical-cultural psychology
Contents of education
School education.
Pedagogía histórico-crítico
Psicología histórico cultural
Contenidos de la enseñanza
Educación escolar.
topic Pedagogia histórico-crítica
psicologia histórico-cultural
conteúdos de ensino
educação escolar.
Historical-critical pedagogy
Historical-cultural psychology
Contents of education
School education.
Pedagogía histórico-crítico
Psicología histórico cultural
Contenidos de la enseñanza
Educación escolar.
description This article presents the theoretical and methodological unity between the historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology. It highlights, in addition to the membership of both theories to historical-dialectical materialism, the basic premises that point toward the affirmation of school education as a condition of humanization of individuals, as well as the transmission of historically systematized knowledge as one of the requirements for the achieving this purpose. In this direction, we aim to demonstrate that the historical-critical pedagogy contains, in its innerness, a solid psychological foundation, consistently built by a cultural-historical conception of man, society and educative nature that guides the relationship between them through the human vital activity, that is, through the work. It is in the core of those fundamentals that the alliance between this pedagogical theory and cultural-historical psychology is evident.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705
10.9771/gmed.v5i2.9705
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v5i2.9705
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705/7093
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 130-143
2175-5604
10.9771/gmed.v5i2
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516323569664