PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705 |
Resumo: | This article presents the theoretical and methodological unity between the historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology. It highlights, in addition to the membership of both theories to historical-dialectical materialism, the basic premises that point toward the affirmation of school education as a condition of humanization of individuals, as well as the transmission of historically systematized knowledge as one of the requirements for the achieving this purpose. In this direction, we aim to demonstrate that the historical-critical pedagogy contains, in its innerness, a solid psychological foundation, consistently built by a cultural-historical conception of man, society and educative nature that guides the relationship between them through the human vital activity, that is, through the work. It is in the core of those fundamentals that the alliance between this pedagogical theory and cultural-historical psychology is evident. |
id |
UFBA-10_032e0133dcde2e8b39cd66852cff5f5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9705 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURALFUNDAMENTOS PSICOLÓGICOS DE LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO CRÍTICA Y LOS FUNDAMENTOS PEDAGÓGICOS DE LA PSICOLOGÍA HISTÓRICO CULTURALOS FUNDAMENTOS PSICOLÓGICOS DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E OS FUNDAMENTOS PEDAGÓGICOS DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURALPedagogia histórico-críticapsicologia histórico-culturalconteúdos de ensinoeducação escolar.Historical-critical pedagogyHistorical-cultural psychologyContents of educationSchool education.Pedagogía histórico-críticoPsicología histórico culturalContenidos de la enseñanzaEducación escolar.This article presents the theoretical and methodological unity between the historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology. It highlights, in addition to the membership of both theories to historical-dialectical materialism, the basic premises that point toward the affirmation of school education as a condition of humanization of individuals, as well as the transmission of historically systematized knowledge as one of the requirements for the achieving this purpose. In this direction, we aim to demonstrate that the historical-critical pedagogy contains, in its innerness, a solid psychological foundation, consistently built by a cultural-historical conception of man, society and educative nature that guides the relationship between them through the human vital activity, that is, through the work. It is in the core of those fundamentals that the alliance between this pedagogical theory and cultural-historical psychology is evident.En este artículo se presenta la unidad teórica y metodológica entre la pedagogía histórico-crítica y la psicología histórico-cultural. En él se destacan, además de la afiliación de ambas teorías en materialismo histórico y dialéctico, las premisas básicas que apuntan hacia la afirmación de la educación como una condición de la humanización de las personas, así como la transmisión de conocimientos sistematizados históricamente como uno de los requisitos para la consecución de este objetivo. En este sentido, nuestro objetivo es demostrar que la pedagogía histórico-crítica contiene, en su interior, una base psicológica sólida, construida sistemáticamente una concepción histórico-cultural del hombre, la sociedad y la naturaleza la educación que orienta la relación entre ellos a través de la actividad vital humana, es decir, a través del trabajo. Es en medio de estos fundamentos que la alianza entre esta teoría pedagógica y la psicología histórico-cultural es evidente.Esse artigo visa a apresentar a unidade teórico-metodológica existente entre a pedagogia histórico-crítica e a psicologia histórico-cultural. Coloca em destaque, para além da afiliação de ambas as teorias ao materialismo histórico-dialético, as premissas básicas que apontam na direção da afirmação da educação escolar como condição de humanização dos indivíduos, bem como a transmissão dos conhecimentos historicamente sistematizados como uma das exigências para a consecução dessa finalidade. Nessa direção, visamos demonstrar que a pedagogia histórico-crítica contém, em sua interioridade, um sólido fundamento psicológico, coerentemente edificado por uma concepção histórico- cultural de homem, de sociedade e da natureza educativa que pauta a relação entre ambos por meio da atividade vital humana, isto é, por meio do trabalho. É no bojo desses fundamentos que a aliança entre essa teoria pedagógica e a psicologia histórico-cultural se evidencia.Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/970510.9771/gmed.v5i2.9705Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 130-1432175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705/7093Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Ligia Marcia2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9705Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL FUNDAMENTOS PSICOLÓGICOS DE LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO CRÍTICA Y LOS FUNDAMENTOS PEDAGÓGICOS DE LA PSICOLOGÍA HISTÓRICO CULTURAL OS FUNDAMENTOS PSICOLÓGICOS DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E OS FUNDAMENTOS PEDAGÓGICOS DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURAL |
title |
PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL |
spellingShingle |
PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL Martins, Ligia Marcia Pedagogia histórico-crítica psicologia histórico-cultural conteúdos de ensino educação escolar. Historical-critical pedagogy Historical-cultural psychology Contents of education School education. Pedagogía histórico-crítico Psicología histórico cultural Contenidos de la enseñanza Educación escolar. |
title_short |
PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL |
title_full |
PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL |
title_fullStr |
PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL |
title_full_unstemmed |
PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL |
title_sort |
PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND THE FOUNDATIONS OF EDUCATIONAL OF PSYCHOLOGY HISTORICAL-CULTURAL |
author |
Martins, Ligia Marcia |
author_facet |
Martins, Ligia Marcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Ligia Marcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia histórico-crítica psicologia histórico-cultural conteúdos de ensino educação escolar. Historical-critical pedagogy Historical-cultural psychology Contents of education School education. Pedagogía histórico-crítico Psicología histórico cultural Contenidos de la enseñanza Educación escolar. |
topic |
Pedagogia histórico-crítica psicologia histórico-cultural conteúdos de ensino educação escolar. Historical-critical pedagogy Historical-cultural psychology Contents of education School education. Pedagogía histórico-crítico Psicología histórico cultural Contenidos de la enseñanza Educación escolar. |
description |
This article presents the theoretical and methodological unity between the historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology. It highlights, in addition to the membership of both theories to historical-dialectical materialism, the basic premises that point toward the affirmation of school education as a condition of humanization of individuals, as well as the transmission of historically systematized knowledge as one of the requirements for the achieving this purpose. In this direction, we aim to demonstrate that the historical-critical pedagogy contains, in its innerness, a solid psychological foundation, consistently built by a cultural-historical conception of man, society and educative nature that guides the relationship between them through the human vital activity, that is, through the work. It is in the core of those fundamentals that the alliance between this pedagogical theory and cultural-historical psychology is evident. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705 10.9771/gmed.v5i2.9705 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v5i2.9705 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705/7093 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 130-143 2175-5604 10.9771/gmed.v5i2 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313516323569664 |