DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456 |
Resumo: | This text presents a study of historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology and its goal is to show the theoretical approach that exists between them and their contributions to the school education. This interest appeared as soon as we could see that these two concepts are present in academic publications and productions that discuss school and educational work, however some aspects are still not very clear for the educators who follow this line of thought. So, we organized the text in a way that clarifies that dialectical and historical materialism as a philosophical principle, covers these two theories allowing, in the educational field, they can be adopted as a benchmark for the development of educational work. |
id |
UFBA-10_93c879df6b79fac780b308f18d80e6e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9456 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGYMATERIALISMO DIALÉCTICO HÍSTÓRICO: CONTRIBUCIONES A LA TEORÍA CULTURAL HISTÓRICO Y LA PEDAGOGÍA CRÍTICA HISTÓRICAMATERIALISMO HÍSTÓRICO-DIALÉTICO: Contribuições para a teoria Histórico-Cultural e a Pedagogia Histórico-Críticapedagogia histórico-críticapsicologia histórico-culturaleducação escolar.Critical-historical pedagogycultural-historical psychologyschool education.Pedagogía crítica históricaPsicología cultural históricoeducación escolar.This text presents a study of historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology and its goal is to show the theoretical approach that exists between them and their contributions to the school education. This interest appeared as soon as we could see that these two concepts are present in academic publications and productions that discuss school and educational work, however some aspects are still not very clear for the educators who follow this line of thought. So, we organized the text in a way that clarifies that dialectical and historical materialism as a philosophical principle, covers these two theories allowing, in the educational field, they can be adopted as a benchmark for the development of educational work.Este texto presenta un estudio histórico crítico de pedagogía y psicología cultural histórico y su objetivo es dar a conocer el planteamiento teórico que existe entre ellos y sus contribuciones a la educación escolar. Este interés aparecieron tan pronto como podemos ver que estos dos conceptos están presentes en publicaciones académicas y producciones que discutir la escuela y el trabajo educativo, sin embargo algunos aspectos todavía no están muy claras para los educadores que dicen siguiendo esta línea de pensamiento. Por lo tanto, organizamos el texto de una forma que aclara que dialéctico y materialismo histórico como un principio filosófico, cubre estas dos teorías permitiendo, en el campo educativo, puede adoptarse como punto de referencia para el desarrollo de la labor educativa. Este texto apresenta um estudo da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural e seu objetivo é mostrar a aproximação teórica que existe entre elas e suas contribuições para a educação escolar. Esse interesse apresentou-se a partir do momento em que constatamos que essas duas concepções estão presentes em publicações e produções acadêmicas que discutem o ensino escolar e o trabalho educativo, no entanto alguns aspectos ainda não estão muito claros para os educadores que dizem seguir essa linha de pensamento. Por isso, organizamos o texto de maneira que esclareça que o materialismo histórico e dialético, como princípio filosófico, abarca essas duas teorias permitindo que, no campo educacional, elas possam ser adotadas como referencial para o desenvolvimento do trabalho educativo. Universidade Federal da Bahia2012-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesPesquisa BibliográficaBibliographic researchInvestigación bibliográfica.application/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/945610.9771/gmed.v3i2.9456Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 93-1012175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456/6888Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Joao Junior Bonfim JoiaFrancioli, Fatima Aparecida de Souza2017-10-19T15:49:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9456Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:49:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY MATERIALISMO DIALÉCTICO HÍSTÓRICO: CONTRIBUCIONES A LA TEORÍA CULTURAL HISTÓRICO Y LA PEDAGOGÍA CRÍTICA HISTÓRICA MATERIALISMO HÍSTÓRICO-DIALÉTICO: Contribuições para a teoria Histórico-Cultural e a Pedagogia Histórico-Crítica |
title |
DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY |
spellingShingle |
DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY Pereira, Joao Junior Bonfim Joia pedagogia histórico-crítica psicologia histórico-cultural educação escolar. Critical-historical pedagogy cultural-historical psychology school education. Pedagogía crítica histórica Psicología cultural histórico educación escolar. |
title_short |
DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY |
title_full |
DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY |
title_fullStr |
DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY |
title_full_unstemmed |
DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY |
title_sort |
DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY |
author |
Pereira, Joao Junior Bonfim Joia |
author_facet |
Pereira, Joao Junior Bonfim Joia Francioli, Fatima Aparecida de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Francioli, Fatima Aparecida de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Joao Junior Bonfim Joia Francioli, Fatima Aparecida de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pedagogia histórico-crítica psicologia histórico-cultural educação escolar. Critical-historical pedagogy cultural-historical psychology school education. Pedagogía crítica histórica Psicología cultural histórico educación escolar. |
topic |
pedagogia histórico-crítica psicologia histórico-cultural educação escolar. Critical-historical pedagogy cultural-historical psychology school education. Pedagogía crítica histórica Psicología cultural histórico educación escolar. |
description |
This text presents a study of historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology and its goal is to show the theoretical approach that exists between them and their contributions to the school education. This interest appeared as soon as we could see that these two concepts are present in academic publications and productions that discuss school and educational work, however some aspects are still not very clear for the educators who follow this line of thought. So, we organized the text in a way that clarifies that dialectical and historical materialism as a philosophical principle, covers these two theories allowing, in the educational field, they can be adopted as a benchmark for the development of educational work. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares Pesquisa Bibliográfica Bibliographic research Investigación bibliográfica. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456 10.9771/gmed.v3i2.9456 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v3i2.9456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456/6888 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 93-101 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313515848564736 |