DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Joao Junior Bonfim Joia
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Francioli, Fatima Aparecida de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456
Resumo: This text presents a study of historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology and its goal is to show the theoretical approach that exists between them and their contributions to the school education. This interest appeared as soon as we could see that these two concepts are present in academic publications and productions that discuss school and educational work, however some aspects are still not very clear for the educators who follow this line of thought. So, we organized the text in a way that clarifies that dialectical and historical materialism as a philosophical principle, covers these two theories allowing, in the educational field, they can be adopted as a benchmark for the development of educational work.
id UFBA-10_93c879df6b79fac780b308f18d80e6e7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9456
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGYMATERIALISMO DIALÉCTICO HÍSTÓRICO: CONTRIBUCIONES A LA TEORÍA CULTURAL HISTÓRICO Y LA PEDAGOGÍA CRÍTICA HISTÓRICAMATERIALISMO HÍSTÓRICO-DIALÉTICO: Contribuições para a teoria Histórico-Cultural e a Pedagogia Histórico-Críticapedagogia histórico-críticapsicologia histórico-culturaleducação escolar.Critical-historical pedagogycultural-historical psychologyschool education.Pedagogía crítica históricaPsicología cultural históricoeducación escolar.This text presents a study of historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology and its goal is to show the theoretical approach that exists between them and their contributions to the school education. This interest appeared as soon as we could see that these two concepts are present in academic publications and productions that discuss school and educational work, however some aspects are still not very clear for the educators who follow this line of thought. So, we organized the text in a way that clarifies that dialectical and historical materialism as a philosophical principle, covers these two theories allowing, in the educational field, they can be adopted as a benchmark for the development of educational work.Este texto presenta un estudio histórico crítico de pedagogía y psicología cultural histórico y su objetivo es dar a conocer el planteamiento teórico que existe entre ellos y sus contribuciones a la educación escolar. Este interés aparecieron tan pronto como podemos ver que estos dos conceptos están presentes en publicaciones académicas y producciones que discutir la escuela y el trabajo educativo, sin embargo algunos aspectos todavía no están muy claras para los educadores que dicen siguiendo esta línea de pensamiento. Por lo tanto, organizamos el texto de una forma que aclara que dialéctico y materialismo histórico como un principio filosófico, cubre estas dos teorías permitiendo, en el campo educativo, puede adoptarse como punto de referencia para el desarrollo de la labor educativa. Este texto apresenta um estudo da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural e seu objetivo é mostrar a aproximação teórica que existe entre elas e suas contribuições para a educação escolar. Esse interesse apresentou-se a partir do momento em que constatamos que essas duas concepções estão presentes em publicações e produções acadêmicas que discutem o ensino escolar e o trabalho educativo, no entanto alguns aspectos ainda não estão muito claros para os educadores que dizem seguir essa linha de pensamento. Por isso, organizamos o texto de maneira que esclareça que o materialismo histórico e dialético, como princípio filosófico, abarca essas duas teorias permitindo que, no campo educacional, elas possam ser adotadas como referencial para o desenvolvimento do trabalho educativo.  Universidade Federal da Bahia2012-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesPesquisa BibliográficaBibliographic researchInvestigación bibliográfica.application/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/945610.9771/gmed.v3i2.9456Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 93-1012175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456/6888Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Joao Junior Bonfim JoiaFrancioli, Fatima Aparecida de Souza2017-10-19T15:49:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9456Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:49:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY
MATERIALISMO DIALÉCTICO HÍSTÓRICO: CONTRIBUCIONES A LA TEORÍA CULTURAL HISTÓRICO Y LA PEDAGOGÍA CRÍTICA HISTÓRICA
MATERIALISMO HÍSTÓRICO-DIALÉTICO: Contribuições para a teoria Histórico-Cultural e a Pedagogia Histórico-Crítica
title DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY
spellingShingle DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY
Pereira, Joao Junior Bonfim Joia
pedagogia histórico-crítica
psicologia histórico-cultural
educação escolar.
Critical-historical pedagogy
cultural-historical psychology
school education.
Pedagogía crítica histórica
Psicología cultural histórico
educación escolar.
title_short DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY
title_full DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY
title_fullStr DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY
title_full_unstemmed DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY
title_sort DIALECTIC HISTORICAL MATERIALISM : CONTRIBUTIONS TO THE CULTURAL-HISTORICAL THEORY AND THE CRITICAL-HISTORICAL PEDAGOGY
author Pereira, Joao Junior Bonfim Joia
author_facet Pereira, Joao Junior Bonfim Joia
Francioli, Fatima Aparecida de Souza
author_role author
author2 Francioli, Fatima Aparecida de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Joao Junior Bonfim Joia
Francioli, Fatima Aparecida de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogia histórico-crítica
psicologia histórico-cultural
educação escolar.
Critical-historical pedagogy
cultural-historical psychology
school education.
Pedagogía crítica histórica
Psicología cultural histórico
educación escolar.
topic pedagogia histórico-crítica
psicologia histórico-cultural
educação escolar.
Critical-historical pedagogy
cultural-historical psychology
school education.
Pedagogía crítica histórica
Psicología cultural histórico
educación escolar.
description This text presents a study of historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology and its goal is to show the theoretical approach that exists between them and their contributions to the school education. This interest appeared as soon as we could see that these two concepts are present in academic publications and productions that discuss school and educational work, however some aspects are still not very clear for the educators who follow this line of thought. So, we organized the text in a way that clarifies that dialectical and historical materialism as a philosophical principle, covers these two theories allowing, in the educational field, they can be adopted as a benchmark for the development of educational work.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
Pesquisa Bibliográfica
Bibliographic research
Investigación bibliográfica.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456
10.9771/gmed.v3i2.9456
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v3i2.9456
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456/6888
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 2 (2011): HISTÓRIA, TRABALHO E EDUCAÇÃO; 93-101
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313515848564736