EMANCIPATION X EMANCIPATION: AN ANALISYS OF THEORETICAL APPROACHES FROM THE SCHOOL PHISICAL EDUCATION
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9637 |
Resumo: | This study sought to ascertain the meaning of the term emancipation in critical pedagogical and critical emancipatory overmastering. As a methodological approach, we chose to focus dialectical literature as to reflect on this concept and its relationship to social reality, the order of research is analysis, antithesis and synthesis. We conclude that the theoretical approach Critical overmastering, from Critical Social Pedagogy of Contents, designs emancipation, as part of the concept of human emancipation Marx. Critical Emancipatory The approach, based its analysis on the Kantian conception of explanation and theory of communicative action Habermas, in view of the emancipation of consciousness without necessarily seeking social transformation. |
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EMANCIPATION X EMANCIPATION: AN ANALISYS OF THEORETICAL APPROACHES FROM THE SCHOOL PHISICAL EDUCATIONEMANCIPACIÓN X EMANCIPACIÓN: UN ANÁLISIS DE LOS ENFOQUES TEÓRICOS DE LA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAREMANCIPAÇÃO X EMANCIPAÇÃO: UMA ANÁLISE A PARTIR DAS ABORDAGENS TEÓRICAS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAREmancipaçãoAbordagem Crítico SuperadoraAbordagem Crítico EmancipatóriaEmancipacionCritical approach overmasteringCritical emancipatory approach.EmancipaciónEnfoque critico superadorEnfoque critico emancipador.This study sought to ascertain the meaning of the term emancipation in critical pedagogical and critical emancipatory overmastering. As a methodological approach, we chose to focus dialectical literature as to reflect on this concept and its relationship to social reality, the order of research is analysis, antithesis and synthesis. We conclude that the theoretical approach Critical overmastering, from Critical Social Pedagogy of Contents, designs emancipation, as part of the concept of human emancipation Marx. Critical Emancipatory The approach, based its analysis on the Kantian conception of explanation and theory of communicative action Habermas, in view of the emancipation of consciousness without necessarily seeking social transformation.El presente trabajo de investigación tiene por objetivo conocer el significado del concepto emancipación en las propuestas pedagógicas critico-superadora y critico-emancipadora.. Como enfoque metodológico, se optó por la pesquisa bibliográfica como enfoque dialéctico,. Concluimos que el enfoque teórico critico superador, a partir de la pedagogía crítico social de los contenidos, entiende emancipación, como parte del concepto emancipación humana de Marx. Por el enfoque critico emancipador, apoya su análisis en la concepción kantiana de esclarecimiento y de la teoría de la acción comunicativa de Habermas, en la perspectiva de la emancipación de la consciencia, sin tener que necesariamente buscar la transformación social.O presente trabalho buscou conhecer o significado do conceito emancipação nas propostas pedagógicas crítico superadora e crítico emancipatória. Como percurso metodológico, optamos por pesquisa bibliográfica com enfoque dialético. Concluímos que a abordagem teórica Crítico Superadora, a partir da Pedagogia Crítico Social dos Conteúdos, concebe emancipação, como parte do conceito emancipação humana de Marx. Já a abordagem Crítico Emancipatória, fundamenta sua análise na concepção kantiana de esclarecimento e da teoria da ação comunicativa de Habermas, na perspectiva da emancipação da consciência, sem necessariamente buscar a transformação social.Universidade Federal da Bahia2013-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesPesquisa BibliográficaBibliographic researchInvestigación bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/963710.9771/gmed.v5i1.9637Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 88-982175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9637/7051Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Zuleyka da Silva2017-10-19T15:50:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9637Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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