THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM

Bibliographic Details
Main Author: Freitas, Carmen Cunha Rodrigues de
Publication Date: 2013
Other Authors: Lima, Leticia Bezerra de, Magalhães, Ligia Karam Corrêa de, Piccinini, Claudia Lino
Format: Article
Language: por
Source: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Download full: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639
Summary: This text intends to carry out a preliminary analisys of Acelera Brasil Program, by Ayrton Senna Institute, which has the objective of correcting age/grade distortions in Elementary school. Through document analysis and an interview, it points to constitutional elements of education within an economical, political and social context, with the strong presence of private companies in the elaboration, execution and evaluation of educational policies. It discusses the entrepreneurism and the opposition movements; the acceleration policies, emphasizing the program’s policies; as well as matters regarding the (lack of) teacher’s autonomy. Preliminarily, it points out the program’s conceptions in pursuit of overcoming underachievement in school.  
id UFBA-10_5dff9b897c27c6b009ee140903e2c795
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9639
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAMLA EDUCACIÓN PÚBLICA COMO EMPRESA: EL CASO DEL PROGRAMA ACELERA BRASILO EMPRESARIAMENTO DA EDUCAÇÃO PÚBLICA: O CASO DO PROGRAMA ACELERA BRASILAutonomia docentepolíticas de aceleração da aprendizagem.Teacher’s autonomyLearning acceleration policies.Autonomía docentePolíticas de aprendizaje acelerado.This text intends to carry out a preliminary analisys of Acelera Brasil Program, by Ayrton Senna Institute, which has the objective of correcting age/grade distortions in Elementary school. Through document analysis and an interview, it points to constitutional elements of education within an economical, political and social context, with the strong presence of private companies in the elaboration, execution and evaluation of educational policies. It discusses the entrepreneurism and the opposition movements; the acceleration policies, emphasizing the program’s policies; as well as matters regarding the (lack of) teacher’s autonomy. Preliminarily, it points out the program’s conceptions in pursuit of overcoming underachievement in school.  Este texto tiene la intención de llevar a cabo análisis preliminares del Programa Acelera Brasil, por Instituto Ayrton Senna, que tiene el objetivo de corregir la edad / grado distorsiones en la escuela primaria. A través de análisis de documentos y una entrevista, apunta a elementos constitucionales de la educación en un contexto económico, político y social, con la fuerte presencia de empresas privadas en la elaboración, ejecución y evaluación de las políticas educativas. Se discute el espíritu empresarial que invade la escuela y los movimientos de oposición, las políticas de aceleración, haciendo hincapié en las políticas del programa, así como cuestiones relativas a la autonomia (falta de) del profesor. Este texto objetiva uma análise preliminar do Programa Acelera Brasil, do Instituto Ayrton Senna, voltado para corrigir o fluxo do Ensino Fundamental. A partir de pesquisa documental e de entrevista, aponta elementos constitutivos da educação em contexto econômico, político e social, com a forte presença de empresas privadas na elaboração, execução e avaliação das políticas educacionais. Discute o empresariamento e o movimento de resistências; as políticas de aceleração, destacando a política do Programa; e questões relativas à (falta de) autonomia docente. Preliminarmente, aponta as concepções do Programa na busca da superação das taxas de baixo aproveitamento escolar.Universidade Federal da Bahia2013-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesPesquisa documentalDocumentary researchInvestigación documentalapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/963910.9771/gmed.v5i1.9639Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 110-1212175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639/7053Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Carmen Cunha Rodrigues deLima, Leticia Bezerra deMagalhães, Ligia Karam Corrêa dePiccinini, Claudia Lino2017-10-19T15:50:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9639Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM
LA EDUCACIÓN PÚBLICA COMO EMPRESA: EL CASO DEL PROGRAMA ACELERA BRASIL
O EMPRESARIAMENTO DA EDUCAÇÃO PÚBLICA: O CASO DO PROGRAMA ACELERA BRASIL
title THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM
spellingShingle THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM
Freitas, Carmen Cunha Rodrigues de
Autonomia docente
políticas de aceleração da aprendizagem.
Teacher’s autonomy
Learning acceleration policies.
Autonomía docente
Políticas de aprendizaje acelerado.
title_short THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM
title_full THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM
title_fullStr THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM
title_full_unstemmed THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM
title_sort THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM
author Freitas, Carmen Cunha Rodrigues de
author_facet Freitas, Carmen Cunha Rodrigues de
Lima, Leticia Bezerra de
Magalhães, Ligia Karam Corrêa de
Piccinini, Claudia Lino
author_role author
author2 Lima, Leticia Bezerra de
Magalhães, Ligia Karam Corrêa de
Piccinini, Claudia Lino
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Carmen Cunha Rodrigues de
Lima, Leticia Bezerra de
Magalhães, Ligia Karam Corrêa de
Piccinini, Claudia Lino
dc.subject.por.fl_str_mv Autonomia docente
políticas de aceleração da aprendizagem.
Teacher’s autonomy
Learning acceleration policies.
Autonomía docente
Políticas de aprendizaje acelerado.
topic Autonomia docente
políticas de aceleração da aprendizagem.
Teacher’s autonomy
Learning acceleration policies.
Autonomía docente
Políticas de aprendizaje acelerado.
description This text intends to carry out a preliminary analisys of Acelera Brasil Program, by Ayrton Senna Institute, which has the objective of correcting age/grade distortions in Elementary school. Through document analysis and an interview, it points to constitutional elements of education within an economical, political and social context, with the strong presence of private companies in the elaboration, execution and evaluation of educational policies. It discusses the entrepreneurism and the opposition movements; the acceleration policies, emphasizing the program’s policies; as well as matters regarding the (lack of) teacher’s autonomy. Preliminarily, it points out the program’s conceptions in pursuit of overcoming underachievement in school.  
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
Pesquisa documental
Documentary research
Investigación documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639
10.9771/gmed.v5i1.9639
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v5i1.9639
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639/7053
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 110-121
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516255412224