THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639 |
Resumo: | This text intends to carry out a preliminary analisys of Acelera Brasil Program, by Ayrton Senna Institute, which has the objective of correcting age/grade distortions in Elementary school. Through document analysis and an interview, it points to constitutional elements of education within an economical, political and social context, with the strong presence of private companies in the elaboration, execution and evaluation of educational policies. It discusses the entrepreneurism and the opposition movements; the acceleration policies, emphasizing the program’s policies; as well as matters regarding the (lack of) teacher’s autonomy. Preliminarily, it points out the program’s conceptions in pursuit of overcoming underachievement in school. |
id |
UFBA-10_5dff9b897c27c6b009ee140903e2c795 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9639 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAMLA EDUCACIÓN PÚBLICA COMO EMPRESA: EL CASO DEL PROGRAMA ACELERA BRASILO EMPRESARIAMENTO DA EDUCAÇÃO PÚBLICA: O CASO DO PROGRAMA ACELERA BRASILAutonomia docentepolíticas de aceleração da aprendizagem.Teacher’s autonomyLearning acceleration policies.Autonomía docentePolíticas de aprendizaje acelerado.This text intends to carry out a preliminary analisys of Acelera Brasil Program, by Ayrton Senna Institute, which has the objective of correcting age/grade distortions in Elementary school. Through document analysis and an interview, it points to constitutional elements of education within an economical, political and social context, with the strong presence of private companies in the elaboration, execution and evaluation of educational policies. It discusses the entrepreneurism and the opposition movements; the acceleration policies, emphasizing the program’s policies; as well as matters regarding the (lack of) teacher’s autonomy. Preliminarily, it points out the program’s conceptions in pursuit of overcoming underachievement in school. Este texto tiene la intención de llevar a cabo análisis preliminares del Programa Acelera Brasil, por Instituto Ayrton Senna, que tiene el objetivo de corregir la edad / grado distorsiones en la escuela primaria. A través de análisis de documentos y una entrevista, apunta a elementos constitucionales de la educación en un contexto económico, político y social, con la fuerte presencia de empresas privadas en la elaboración, ejecución y evaluación de las políticas educativas. Se discute el espíritu empresarial que invade la escuela y los movimientos de oposición, las políticas de aceleración, haciendo hincapié en las políticas del programa, así como cuestiones relativas a la autonomia (falta de) del profesor. Este texto objetiva uma análise preliminar do Programa Acelera Brasil, do Instituto Ayrton Senna, voltado para corrigir o fluxo do Ensino Fundamental. A partir de pesquisa documental e de entrevista, aponta elementos constitutivos da educação em contexto econômico, político e social, com a forte presença de empresas privadas na elaboração, execução e avaliação das políticas educacionais. Discute o empresariamento e o movimento de resistências; as políticas de aceleração, destacando a política do Programa; e questões relativas à (falta de) autonomia docente. Preliminarmente, aponta as concepções do Programa na busca da superação das taxas de baixo aproveitamento escolar.Universidade Federal da Bahia2013-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesPesquisa documentalDocumentary researchInvestigación documentalapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/963910.9771/gmed.v5i1.9639Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 110-1212175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639/7053Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Carmen Cunha Rodrigues deLima, Leticia Bezerra deMagalhães, Ligia Karam Corrêa dePiccinini, Claudia Lino2017-10-19T15:50:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9639Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM LA EDUCACIÓN PÚBLICA COMO EMPRESA: EL CASO DEL PROGRAMA ACELERA BRASIL O EMPRESARIAMENTO DA EDUCAÇÃO PÚBLICA: O CASO DO PROGRAMA ACELERA BRASIL |
title |
THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM |
spellingShingle |
THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM Freitas, Carmen Cunha Rodrigues de Autonomia docente políticas de aceleração da aprendizagem. Teacher’s autonomy Learning acceleration policies. Autonomía docente Políticas de aprendizaje acelerado. |
title_short |
THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM |
title_full |
THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM |
title_fullStr |
THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM |
title_full_unstemmed |
THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM |
title_sort |
THE ENTREPRENEURISM OF PUBLIC EDUCATION: THE CASE OF ACELERA BRASIL PROGRAM |
author |
Freitas, Carmen Cunha Rodrigues de |
author_facet |
Freitas, Carmen Cunha Rodrigues de Lima, Leticia Bezerra de Magalhães, Ligia Karam Corrêa de Piccinini, Claudia Lino |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Leticia Bezerra de Magalhães, Ligia Karam Corrêa de Piccinini, Claudia Lino |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Carmen Cunha Rodrigues de Lima, Leticia Bezerra de Magalhães, Ligia Karam Corrêa de Piccinini, Claudia Lino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autonomia docente políticas de aceleração da aprendizagem. Teacher’s autonomy Learning acceleration policies. Autonomía docente Políticas de aprendizaje acelerado. |
topic |
Autonomia docente políticas de aceleração da aprendizagem. Teacher’s autonomy Learning acceleration policies. Autonomía docente Políticas de aprendizaje acelerado. |
description |
This text intends to carry out a preliminary analisys of Acelera Brasil Program, by Ayrton Senna Institute, which has the objective of correcting age/grade distortions in Elementary school. Through document analysis and an interview, it points to constitutional elements of education within an economical, political and social context, with the strong presence of private companies in the elaboration, execution and evaluation of educational policies. It discusses the entrepreneurism and the opposition movements; the acceleration policies, emphasizing the program’s policies; as well as matters regarding the (lack of) teacher’s autonomy. Preliminarily, it points out the program’s conceptions in pursuit of overcoming underachievement in school. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares Pesquisa documental Documentary research Investigación documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639 10.9771/gmed.v5i1.9639 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v5i1.9639 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9639/7053 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 110-121 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313516255412224 |