A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Orso, Paulino José
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Tonidandel, Sandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706
Resumo: There is almost a consensus that, in Paraná State, Historical and Critical Pedagogy (PHC) has been institutionalized and is the pedagogical framework that underlies all pedagogical practice of state schools since 1990. The purpose of this article, however, is to demonstrate that, despite the improvements achieved by the movement of educators as time activity, the election of directors and the improvement in the salary issue, among others, not just be “institutionalized” a Curriculum underpinned by the PHC, as remains unknown by most teachers, despite being in PPP schools and empty discourse of most teachers and politicians.
id UFBA-10_78d7ad8c7a25edd1a8cb6043fdeba84b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9706
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITYLA PEDAGOGÍA HISTÓRICO CRÍTICA Y EL PLAN DE ESTUDIOS BÁSICOS PARA LA ESCUELA PÚBLICA DEL PARANÁ – 1990: DEL MITO A LA REALIDADA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E O CURRÍCULO BÁSICO PARA A ESCOLA PÚBLICA DO PARANÁ – 1990: DO MITO À REALIDADEeducaçãocurrículo básico do Paranápedagogia histórico-críticaEducationBasic curriculum of ParanáPedagogy historical-critical.EducaciónCurrículo básico de ParanáPedagogía histórico-crítico.There is almost a consensus that, in Paraná State, Historical and Critical Pedagogy (PHC) has been institutionalized and is the pedagogical framework that underlies all pedagogical practice of state schools since 1990. The purpose of this article, however, is to demonstrate that, despite the improvements achieved by the movement of educators as time activity, the election of directors and the improvement in the salary issue, among others, not just be “institutionalized” a Curriculum underpinned by the PHC, as remains unknown by most teachers, despite being in PPP schools and empty discourse of most teachers and politicians.Hay casi un consenso de que, en el Estado de Paraná, la Pedagogía Histórico y Crítica (PHC) se ha institucionalizado y que es el marco pedagógico que subyace a toda la práctica pedagógica de las escuelas públicas desde 1990. El propósito de este artículo, sin embargo, es demostrar que, a pesar de las mejoras logradas por el movimiento de los educadores como la hora actividad, la elección de directores y la mejora en el tema salarial, entre otros, no sólo no se “institucionalizou” un currículum apoyado fundamentalmente em la PHC, ya que sigue siendo desconocido por la mayoría de los profesores, a pesar de estar em los PPP de las escuelas y en el discurso vacío de la mayoría de los profesores y de los políticos.Há praticamente um consenso de que, no Estado do Paraná, a Pedagogia Histórico-Crítica (PHC) foi institucionalizada e se constitui no referencial pedagógico que embasa toda a prática pedagógica da Rede estadual de ensino desde de 1990. O objetivo deste artigo, porém, é demonstrar que, apesar das melhorias conquistadas pelo movimento dos educadores, como a hora atividade, a eleição de diretores e a melhoria na questão salarial, dentre outras, não só não se “institucionalizou” um Currículo calcado na PHC, como permanece desconhecida pela maioria dos docentes, apesar de estar no PPP das escolas e no discurso vazio da maioria dos docentes e políticos. Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/970610.9771/gmed.v5i2.9706Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 144-1582175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706/7094Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessOrso, Paulino JoséTonidandel, Sandra2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9706Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY
LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO CRÍTICA Y EL PLAN DE ESTUDIOS BÁSICOS PARA LA ESCUELA PÚBLICA DEL PARANÁ – 1990: DEL MITO A LA REALIDAD
A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E O CURRÍCULO BÁSICO PARA A ESCOLA PÚBLICA DO PARANÁ – 1990: DO MITO À REALIDADE
title A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY
spellingShingle A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY
Orso, Paulino José
educação
currículo básico do Paraná
pedagogia histórico-crítica
Education
Basic curriculum of Paraná
Pedagogy historical-critical.
Educación
Currículo básico de Paraná
Pedagogía histórico-crítico.
title_short A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY
title_full A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY
title_fullStr A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY
title_full_unstemmed A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY
title_sort A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY
author Orso, Paulino José
author_facet Orso, Paulino José
Tonidandel, Sandra
author_role author
author2 Tonidandel, Sandra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Orso, Paulino José
Tonidandel, Sandra
dc.subject.por.fl_str_mv educação
currículo básico do Paraná
pedagogia histórico-crítica
Education
Basic curriculum of Paraná
Pedagogy historical-critical.
Educación
Currículo básico de Paraná
Pedagogía histórico-crítico.
topic educação
currículo básico do Paraná
pedagogia histórico-crítica
Education
Basic curriculum of Paraná
Pedagogy historical-critical.
Educación
Currículo básico de Paraná
Pedagogía histórico-crítico.
description There is almost a consensus that, in Paraná State, Historical and Critical Pedagogy (PHC) has been institutionalized and is the pedagogical framework that underlies all pedagogical practice of state schools since 1990. The purpose of this article, however, is to demonstrate that, despite the improvements achieved by the movement of educators as time activity, the election of directors and the improvement in the salary issue, among others, not just be “institutionalized” a Curriculum underpinned by the PHC, as remains unknown by most teachers, despite being in PPP schools and empty discourse of most teachers and politicians.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706
10.9771/gmed.v5i2.9706
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v5i2.9706
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706/7094
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 144-158
2175-5604
10.9771/gmed.v5i2
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516325666816