A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706 |
Resumo: | There is almost a consensus that, in Paraná State, Historical and Critical Pedagogy (PHC) has been institutionalized and is the pedagogical framework that underlies all pedagogical practice of state schools since 1990. The purpose of this article, however, is to demonstrate that, despite the improvements achieved by the movement of educators as time activity, the election of directors and the improvement in the salary issue, among others, not just be “institutionalized” a Curriculum underpinned by the PHC, as remains unknown by most teachers, despite being in PPP schools and empty discourse of most teachers and politicians. |
id |
UFBA-10_78d7ad8c7a25edd1a8cb6043fdeba84b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9706 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITYLA PEDAGOGÍA HISTÓRICO CRÍTICA Y EL PLAN DE ESTUDIOS BÁSICOS PARA LA ESCUELA PÚBLICA DEL PARANÁ – 1990: DEL MITO A LA REALIDADA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E O CURRÍCULO BÁSICO PARA A ESCOLA PÚBLICA DO PARANÁ – 1990: DO MITO À REALIDADEeducaçãocurrículo básico do Paranápedagogia histórico-críticaEducationBasic curriculum of ParanáPedagogy historical-critical.EducaciónCurrículo básico de ParanáPedagogía histórico-crítico.There is almost a consensus that, in Paraná State, Historical and Critical Pedagogy (PHC) has been institutionalized and is the pedagogical framework that underlies all pedagogical practice of state schools since 1990. The purpose of this article, however, is to demonstrate that, despite the improvements achieved by the movement of educators as time activity, the election of directors and the improvement in the salary issue, among others, not just be “institutionalized” a Curriculum underpinned by the PHC, as remains unknown by most teachers, despite being in PPP schools and empty discourse of most teachers and politicians.Hay casi un consenso de que, en el Estado de Paraná, la Pedagogía Histórico y Crítica (PHC) se ha institucionalizado y que es el marco pedagógico que subyace a toda la práctica pedagógica de las escuelas públicas desde 1990. El propósito de este artículo, sin embargo, es demostrar que, a pesar de las mejoras logradas por el movimiento de los educadores como la hora actividad, la elección de directores y la mejora en el tema salarial, entre otros, no sólo no se “institucionalizou” un currículum apoyado fundamentalmente em la PHC, ya que sigue siendo desconocido por la mayoría de los profesores, a pesar de estar em los PPP de las escuelas y en el discurso vacío de la mayoría de los profesores y de los políticos.Há praticamente um consenso de que, no Estado do Paraná, a Pedagogia Histórico-Crítica (PHC) foi institucionalizada e se constitui no referencial pedagógico que embasa toda a prática pedagógica da Rede estadual de ensino desde de 1990. O objetivo deste artigo, porém, é demonstrar que, apesar das melhorias conquistadas pelo movimento dos educadores, como a hora atividade, a eleição de diretores e a melhoria na questão salarial, dentre outras, não só não se “institucionalizou” um Currículo calcado na PHC, como permanece desconhecida pela maioria dos docentes, apesar de estar no PPP das escolas e no discurso vazio da maioria dos docentes e políticos. Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/970610.9771/gmed.v5i2.9706Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 144-1582175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706/7094Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessOrso, Paulino JoséTonidandel, Sandra2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9706Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO CRÍTICA Y EL PLAN DE ESTUDIOS BÁSICOS PARA LA ESCUELA PÚBLICA DEL PARANÁ – 1990: DEL MITO A LA REALIDAD A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E O CURRÍCULO BÁSICO PARA A ESCOLA PÚBLICA DO PARANÁ – 1990: DO MITO À REALIDADE |
title |
A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY |
spellingShingle |
A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY Orso, Paulino José educação currículo básico do Paraná pedagogia histórico-crítica Education Basic curriculum of Paraná Pedagogy historical-critical. Educación Currículo básico de Paraná Pedagogía histórico-crítico. |
title_short |
A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY |
title_full |
A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY |
title_fullStr |
A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY |
title_full_unstemmed |
A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY |
title_sort |
A HISTORICAL CRITICAL PEDAGOGY AND BASIC CURRICULUM FOR PUBLIC SCHOOL PARANA – 1990: FROM MYTH TO REALITY |
author |
Orso, Paulino José |
author_facet |
Orso, Paulino José Tonidandel, Sandra |
author_role |
author |
author2 |
Tonidandel, Sandra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Orso, Paulino José Tonidandel, Sandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação currículo básico do Paraná pedagogia histórico-crítica Education Basic curriculum of Paraná Pedagogy historical-critical. Educación Currículo básico de Paraná Pedagogía histórico-crítico. |
topic |
educação currículo básico do Paraná pedagogia histórico-crítica Education Basic curriculum of Paraná Pedagogy historical-critical. Educación Currículo básico de Paraná Pedagogía histórico-crítico. |
description |
There is almost a consensus that, in Paraná State, Historical and Critical Pedagogy (PHC) has been institutionalized and is the pedagogical framework that underlies all pedagogical practice of state schools since 1990. The purpose of this article, however, is to demonstrate that, despite the improvements achieved by the movement of educators as time activity, the election of directors and the improvement in the salary issue, among others, not just be “institutionalized” a Curriculum underpinned by the PHC, as remains unknown by most teachers, despite being in PPP schools and empty discourse of most teachers and politicians. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706 10.9771/gmed.v5i2.9706 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v5i2.9706 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706/7094 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 144-158 2175-5604 10.9771/gmed.v5i2 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313516325666816 |