INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jamerson Almeida
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva, Katharine Ninive Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9641
Resumo: This paper analyzes the More Education Program developed by the Governments Lula/Dilma, unveiling the design of Integral Education its linkages with the PDE. We show that the program expresses a hybrid political-pedagogical proposal, articulating “Intercultural Education” and “Neotecnicismo” theories seemingly incongruous, but are dimensions of “hegemony in reverse”, essential mark of the political-ideological governments in focus.
id UFBA-10_94b0d779fae640ff3714cd82ff912c2b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9641
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAMEDUCACIÓN INTEGRAL, INTERCULTURAL Y SISTÉMICA: “LA HEGEMONÍA AL REVÉS” EN PROGRAMA MÁS EDUCACIÓNEDUCAÇÃO INTEGRAL, INTERCULTURAL E SISTÊMICA: “A HEGEMONIA ÀS AVESSAS” NO PROGRAMA MAIS EDUCAÇÃOPrograma Mais EducaçãoEducação IntegralInterculturalismoNeotecnicismoGestão SistêmicaHegemonia às AvessasMore Education ProgramIntegral educationInterculturalismNeotecnicismoSystemic managementAverse to hegemony.Más Programa de EducaciónEducación integralInterculturalidadNeotecnicismoGestión sistémicaAversión a la hegemonía.This paper analyzes the More Education Program developed by the Governments Lula/Dilma, unveiling the design of Integral Education its linkages with the PDE. We show that the program expresses a hybrid political-pedagogical proposal, articulating “Intercultural Education” and “Neotecnicismo” theories seemingly incongruous, but are dimensions of “hegemony in reverse”, essential mark of the political-ideological governments in focus.Este artículo analiza el Programa Más Educación desarrollada por los gobiernos de Lula/ Dilma, al presentar el diseño de la educación integral de sus vínculos con el PDE. Se demuestra que el programa expresa una propuesta político-pedagógica híbrido, articulando “Educación Intercultural” y teorías “Neotecnicismo” aparentemente incongruentes, pero son las dimensiones de la “hegemonía al revés”, característica esencial de los gobiernos político-ideológicas en el enfoque.Oartigo analisa o Programa Mais Educação desenvolvido pelos Governos Lula /Dilma, desvelando a concepção de Educação Integral que está assentada numaproposta intersetorial e sistêmica de gestão a partir do PDE. Através deanálise documental, evidenciamos que o programa expressa uma propostapolítico-pedagógica eclética, articulando “Educação Intercultural” e“Neotecnicismo”, teorias aparentemente incongruentes, mas que são dimensões da“hegemonia às avessas”, marca essencial do projeto político-ideológico dosgovernos em foco.Universidade Federal da Bahia2013-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesPesquisa Empírica de CampoEmpirical ResearchInvestigación empírica.application/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/964110.9771/gmed.v5i1.9641Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 135-1452175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9641/7055Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jamerson AlmeidaSilva, Katharine Ninive Pinto2017-10-19T15:50:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9641Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAM
EDUCACIÓN INTEGRAL, INTERCULTURAL Y SISTÉMICA: “LA HEGEMONÍA AL REVÉS” EN PROGRAMA MÁS EDUCACIÓN
EDUCAÇÃO INTEGRAL, INTERCULTURAL E SISTÊMICA: “A HEGEMONIA ÀS AVESSAS” NO PROGRAMA MAIS EDUCAÇÃO
title INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAM
spellingShingle INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAM
Silva, Jamerson Almeida
Programa Mais Educação
Educação Integral
Interculturalismo
Neotecnicismo
Gestão Sistêmica
Hegemonia às Avessas
More Education Program
Integral education
Interculturalism
Neotecnicismo
Systemic management
Averse to hegemony.
Más Programa de Educación
Educación integral
Interculturalidad
Neotecnicismo
Gestión sistémica
Aversión a la hegemonía.
title_short INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAM
title_full INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAM
title_fullStr INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAM
title_full_unstemmed INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAM
title_sort INTEGRAL EDUCATION, INTERCULTURAL AND SYSTEMIC: “THE HEGEMONY IN REVERSE” IN MORE EDUCATION PROGRAM
author Silva, Jamerson Almeida
author_facet Silva, Jamerson Almeida
Silva, Katharine Ninive Pinto
author_role author
author2 Silva, Katharine Ninive Pinto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jamerson Almeida
Silva, Katharine Ninive Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Programa Mais Educação
Educação Integral
Interculturalismo
Neotecnicismo
Gestão Sistêmica
Hegemonia às Avessas
More Education Program
Integral education
Interculturalism
Neotecnicismo
Systemic management
Averse to hegemony.
Más Programa de Educación
Educación integral
Interculturalidad
Neotecnicismo
Gestión sistémica
Aversión a la hegemonía.
topic Programa Mais Educação
Educação Integral
Interculturalismo
Neotecnicismo
Gestão Sistêmica
Hegemonia às Avessas
More Education Program
Integral education
Interculturalism
Neotecnicismo
Systemic management
Averse to hegemony.
Más Programa de Educación
Educación integral
Interculturalidad
Neotecnicismo
Gestión sistémica
Aversión a la hegemonía.
description This paper analyzes the More Education Program developed by the Governments Lula/Dilma, unveiling the design of Integral Education its linkages with the PDE. We show that the program expresses a hybrid political-pedagogical proposal, articulating “Intercultural Education” and “Neotecnicismo” theories seemingly incongruous, but are dimensions of “hegemony in reverse”, essential mark of the political-ideological governments in focus.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
Pesquisa Empírica de Campo
Empirical Research
Investigación empírica.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9641
10.9771/gmed.v5i1.9641
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9641
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v5i1.9641
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9641/7055
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 135-145
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516259606528