MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Osmar Martins de
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Medeiros, Dalva Helena de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495
Resumo: The current work intends to discuss the importance of reading the classics in the educator’s formation. Among the classics, Karl Marx (1818-1883) and Friedrich Engels (1820-1895) are regarded as the creators of the historical-dialectical materialism, which is a new way to comprehend society and consequently education. These authors highlighted the necessity to understand social relationships to discuss education and, to do so, they used a few paramount categories like: totality, historicity and praxis.  Thus the aim of this paper is not to exhaust the proposed theme, but rather, raise and instigate a debate over the subject.
id UFBA-10_98e475b33829fa54d75726877b2ad7bc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9495
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATIONMARX Y ENGELS: LA IMPORTANCIA DE LA LECTURA DE LOS CLÁSICOS EN LA FORMACIÓN DE EDUCADORMarx e Engels: a importância da leitura dos clássicos na formação do educadorMarx e Engelsclássicosformaçãoeducador.Marx y Engelsclásicosformacióneducador.Marx and EngelsThe Classicsformationeducator.The current work intends to discuss the importance of reading the classics in the educator’s formation. Among the classics, Karl Marx (1818-1883) and Friedrich Engels (1820-1895) are regarded as the creators of the historical-dialectical materialism, which is a new way to comprehend society and consequently education. These authors highlighted the necessity to understand social relationships to discuss education and, to do so, they used a few paramount categories like: totality, historicity and praxis.  Thus the aim of this paper is not to exhaust the proposed theme, but rather, raise and instigate a debate over the subject.Este texto  intenta discutir la importancia de la lectura de los clásicos en la formación del educador, dentre ellos, Karl Marx (1818-1883) y Friedrich Engels (1820-1895), que son considerados los creadores de una nueva forma de  comprensión de la sociedad y por extensión de la educación – el materialismo histórico dialéctico. Ellos  demostraron la necesidad de comprensión de las relaciones sociales para discutir la educación y para tal utilizaron algunas categorías fundamentales, tales como: totalidad, historicidad, praxis. Así pues, la pretensión de este trabajo no es agotar la materia, pero proponer y estimular el debate de esta problemática. O presente texto tem como intento discutir a importância da leitura dos clássicos na formação do educador, dentre estes, Karl Marx (1818-1883) e Friedrich Engels (1820-1895), que são considerados os criadores de uma nova forma de compreensão da sociedade e por extensão da educação – o materialismo histórico-dialético. Eles demonstraram a necessidade do entendimento das relações sociais para discussão da educação e para tal, utilizaram algumas categorias fundamentais, como: totalidade, historicidade, práxis. Assim, a pretensão deste trabalho não é esgotar a temática proposta, mas suscitar e fomentar o debate dessa problemática. Universidade Federal da Bahia2010-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesPesquisa HistóricaHistorical researchInvestigación históricaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/949510.9771/gmed.v3i1.9495Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 1 (2011): LUTA DE CLASSES, EDUCAÇÃO E REVOLUÇÃO; 82-902175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495/6919Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Osmar Martins deMedeiros, Dalva Helena de2017-10-19T15:49:39Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9495Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:49:39Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION
MARX Y ENGELS: LA IMPORTANCIA DE LA LECTURA DE LOS CLÁSICOS EN LA FORMACIÓN DE EDUCADOR
Marx e Engels: a importância da leitura dos clássicos na formação do educador
title MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION
spellingShingle MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION
Souza, Osmar Martins de
Marx e Engels
clássicos
formação
educador.
Marx y Engels
clásicos
formación
educador.
Marx and Engels
The Classics
formation
educator.
title_short MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION
title_full MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION
title_fullStr MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION
title_full_unstemmed MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION
title_sort MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION
author Souza, Osmar Martins de
author_facet Souza, Osmar Martins de
Medeiros, Dalva Helena de
author_role author
author2 Medeiros, Dalva Helena de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Osmar Martins de
Medeiros, Dalva Helena de
dc.subject.por.fl_str_mv Marx e Engels
clássicos
formação
educador.
Marx y Engels
clásicos
formación
educador.
Marx and Engels
The Classics
formation
educator.
topic Marx e Engels
clássicos
formação
educador.
Marx y Engels
clásicos
formación
educador.
Marx and Engels
The Classics
formation
educator.
description The current work intends to discuss the importance of reading the classics in the educator’s formation. Among the classics, Karl Marx (1818-1883) and Friedrich Engels (1820-1895) are regarded as the creators of the historical-dialectical materialism, which is a new way to comprehend society and consequently education. These authors highlighted the necessity to understand social relationships to discuss education and, to do so, they used a few paramount categories like: totality, historicity and praxis.  Thus the aim of this paper is not to exhaust the proposed theme, but rather, raise and instigate a debate over the subject.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
Pesquisa Histórica
Historical research
Investigación histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495
10.9771/gmed.v3i1.9495
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v3i1.9495
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495/6919
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 1 (2011): LUTA DE CLASSES, EDUCAÇÃO E REVOLUÇÃO; 82-90
2175-5604
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516154748928