MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495 |
Resumo: | The current work intends to discuss the importance of reading the classics in the educator’s formation. Among the classics, Karl Marx (1818-1883) and Friedrich Engels (1820-1895) are regarded as the creators of the historical-dialectical materialism, which is a new way to comprehend society and consequently education. These authors highlighted the necessity to understand social relationships to discuss education and, to do so, they used a few paramount categories like: totality, historicity and praxis. Thus the aim of this paper is not to exhaust the proposed theme, but rather, raise and instigate a debate over the subject. |
id |
UFBA-10_98e475b33829fa54d75726877b2ad7bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9495 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATIONMARX Y ENGELS: LA IMPORTANCIA DE LA LECTURA DE LOS CLÁSICOS EN LA FORMACIÓN DE EDUCADORMarx e Engels: a importância da leitura dos clássicos na formação do educadorMarx e Engelsclássicosformaçãoeducador.Marx y Engelsclásicosformacióneducador.Marx and EngelsThe Classicsformationeducator.The current work intends to discuss the importance of reading the classics in the educator’s formation. Among the classics, Karl Marx (1818-1883) and Friedrich Engels (1820-1895) are regarded as the creators of the historical-dialectical materialism, which is a new way to comprehend society and consequently education. These authors highlighted the necessity to understand social relationships to discuss education and, to do so, they used a few paramount categories like: totality, historicity and praxis. Thus the aim of this paper is not to exhaust the proposed theme, but rather, raise and instigate a debate over the subject.Este texto intenta discutir la importancia de la lectura de los clásicos en la formación del educador, dentre ellos, Karl Marx (1818-1883) y Friedrich Engels (1820-1895), que son considerados los creadores de una nueva forma de comprensión de la sociedad y por extensión de la educación – el materialismo histórico dialéctico. Ellos demostraron la necesidad de comprensión de las relaciones sociales para discutir la educación y para tal utilizaron algunas categorías fundamentales, tales como: totalidad, historicidad, praxis. Así pues, la pretensión de este trabajo no es agotar la materia, pero proponer y estimular el debate de esta problemática. O presente texto tem como intento discutir a importância da leitura dos clássicos na formação do educador, dentre estes, Karl Marx (1818-1883) e Friedrich Engels (1820-1895), que são considerados os criadores de uma nova forma de compreensão da sociedade e por extensão da educação – o materialismo histórico-dialético. Eles demonstraram a necessidade do entendimento das relações sociais para discussão da educação e para tal, utilizaram algumas categorias fundamentais, como: totalidade, historicidade, práxis. Assim, a pretensão deste trabalho não é esgotar a temática proposta, mas suscitar e fomentar o debate dessa problemática. Universidade Federal da Bahia2010-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesPesquisa HistóricaHistorical researchInvestigación históricaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/949510.9771/gmed.v3i1.9495Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 1 (2011): LUTA DE CLASSES, EDUCAÇÃO E REVOLUÇÃO; 82-902175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495/6919Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Osmar Martins deMedeiros, Dalva Helena de2017-10-19T15:49:39Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9495Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:49:39Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION MARX Y ENGELS: LA IMPORTANCIA DE LA LECTURA DE LOS CLÁSICOS EN LA FORMACIÓN DE EDUCADOR Marx e Engels: a importância da leitura dos clássicos na formação do educador |
title |
MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION |
spellingShingle |
MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION Souza, Osmar Martins de Marx e Engels clássicos formação educador. Marx y Engels clásicos formación educador. Marx and Engels The Classics formation educator. |
title_short |
MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION |
title_full |
MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION |
title_fullStr |
MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION |
title_full_unstemmed |
MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION |
title_sort |
MARX AND ENGELS: THE IMPORTANCE OF READING THE CLASSICS IN THE EDUCATOR’S FORMATION |
author |
Souza, Osmar Martins de |
author_facet |
Souza, Osmar Martins de Medeiros, Dalva Helena de |
author_role |
author |
author2 |
Medeiros, Dalva Helena de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Osmar Martins de Medeiros, Dalva Helena de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marx e Engels clássicos formação educador. Marx y Engels clásicos formación educador. Marx and Engels The Classics formation educator. |
topic |
Marx e Engels clássicos formação educador. Marx y Engels clásicos formación educador. Marx and Engels The Classics formation educator. |
description |
The current work intends to discuss the importance of reading the classics in the educator’s formation. Among the classics, Karl Marx (1818-1883) and Friedrich Engels (1820-1895) are regarded as the creators of the historical-dialectical materialism, which is a new way to comprehend society and consequently education. These authors highlighted the necessity to understand social relationships to discuss education and, to do so, they used a few paramount categories like: totality, historicity and praxis. Thus the aim of this paper is not to exhaust the proposed theme, but rather, raise and instigate a debate over the subject. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares Pesquisa Histórica Historical research Investigación histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495 10.9771/gmed.v3i1.9495 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v3i1.9495 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9495/6919 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 1 (2011): LUTA DE CLASSES, EDUCAÇÃO E REVOLUÇÃO; 82-90 2175-5604 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313516154748928 |