SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430 |
Resumo: | Our research it is a literature review, in which we use the literature review to analyze the sport, its historical, social, cultural, whose focus is the contradiction of the phenomenon in question. Carried out the analysis of pedagogical practice from the foundation in physical culture and historical-critical pedagogy. Sport should be understood as a private apparatus of hegemony, before different societal projects, prepared, distributed and played, then the sport is part of the State extended sense and is crossed by the class struggle. We analyzed that the sport is a phenomenon of human beings which is constituted as part of the set of knowledge on human production and should be socialized humanity. |
id |
UFBA-10_cbba34917f16c7ab5571823882f750fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/13430 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORYEDUCACIÓN FÍSICA PARA ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD: POSIBILIDADES PARA LA ORGANIZACIÓN DE TRABAJO EDUCATIVOESPORTE, CULTURA CORPORAL E HEGEMONIAEsporte. Cultura Corporal. Pedagogia Histórico-CríticaSport. Body Culture. Historical-Critical Pedagogy.Educación Física. La organización del trabajo pedagógico. Discapacidades.Our research it is a literature review, in which we use the literature review to analyze the sport, its historical, social, cultural, whose focus is the contradiction of the phenomenon in question. Carried out the analysis of pedagogical practice from the foundation in physical culture and historical-critical pedagogy. Sport should be understood as a private apparatus of hegemony, before different societal projects, prepared, distributed and played, then the sport is part of the State extended sense and is crossed by the class struggle. We analyzed that the sport is a phenomenon of human beings which is constituted as part of the set of knowledge on human production and should be socialized humanity.Nuestra investigación es una revisión de la literatura, en la que utilizamos la revisión de la literatura para analizar el deporte, su patrimonio histórico, social, cultural, cuyo foco es la contradicción del fenómeno en cuestión. Llevado a cabo el análisis de la práctica pedagógica desde la fundación de la cultura física y la pedagogía histórico-crítico. El deporte debe ser entendida como un aparato privado de la hegemonía, ante diferentes proyectos sociales, preparar, distribuir y jugó, entonces el deporte es parte del sentido de Estado ampliado y es atravesada por la lucha de clases. Analizamos que el deporte es un fenómeno de los seres humanos que se constituye como parte del conjunto de conocimientos sobre la producción humana y deben ser socializados humanidad.Nossa pesquisa trata-se de uma revisão de literatura, na qual utilizamos a revisão bibliográfica para analisar o esporte, seu desenvolvimento histórico, social, cultural, cujo enfoque é a contradição do fenômeno em questão. Realiza-se a análise da prática pedagógica a partir da fundamentação na cultura corporal e na pedagogia histórico-crítica. O esporte deve ser entendido como um aparelho privado de hegemonia, diante de projetos societais diferentes, elaboradas, difundidos e disputados, então, o esporte integra o Estado em sentido ampliado e é atravessado pela luta de classes. Analisou-se que o esporte é um fenômeno próprio dos seres humanos e que se constitui como parte do conjunto do saber sobre a produção humana e que deve ser socializado à humanidade.Universidade Federal da Bahia2017-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de literatura.application/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/1343010.9771/gmed.v9i1.13430Germinal: marxismo e educação em debate; v. 9 n. 1 (2017): CRÍTICA DA POLÍTICA EDUCACIONAL; 227-2362175-560410.9771/gmed.v9i1reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430/14353Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeto, Gabriel Pereira PaesFurtado, Renan SantosOliveira, Ney Cristina Monteiro de2017-10-19T15:53:50Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/13430Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:53:50Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY EDUCACIÓN FÍSICA PARA ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD: POSIBILIDADES PARA LA ORGANIZACIÓN DE TRABAJO EDUCATIVO ESPORTE, CULTURA CORPORAL E HEGEMONIA |
title |
SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY |
spellingShingle |
SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY Neto, Gabriel Pereira Paes Esporte. Cultura Corporal. Pedagogia Histórico-Crítica Sport. Body Culture. Historical-Critical Pedagogy. Educación Física. La organización del trabajo pedagógico. Discapacidades. |
title_short |
SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY |
title_full |
SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY |
title_fullStr |
SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY |
title_full_unstemmed |
SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY |
title_sort |
SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY |
author |
Neto, Gabriel Pereira Paes |
author_facet |
Neto, Gabriel Pereira Paes Furtado, Renan Santos Oliveira, Ney Cristina Monteiro de |
author_role |
author |
author2 |
Furtado, Renan Santos Oliveira, Ney Cristina Monteiro de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neto, Gabriel Pereira Paes Furtado, Renan Santos Oliveira, Ney Cristina Monteiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Esporte. Cultura Corporal. Pedagogia Histórico-Crítica Sport. Body Culture. Historical-Critical Pedagogy. Educación Física. La organización del trabajo pedagógico. Discapacidades. |
topic |
Esporte. Cultura Corporal. Pedagogia Histórico-Crítica Sport. Body Culture. Historical-Critical Pedagogy. Educación Física. La organización del trabajo pedagógico. Discapacidades. |
description |
Our research it is a literature review, in which we use the literature review to analyze the sport, its historical, social, cultural, whose focus is the contradiction of the phenomenon in question. Carried out the analysis of pedagogical practice from the foundation in physical culture and historical-critical pedagogy. Sport should be understood as a private apparatus of hegemony, before different societal projects, prepared, distributed and played, then the sport is part of the State extended sense and is crossed by the class struggle. We analyzed that the sport is a phenomenon of human beings which is constituted as part of the set of knowledge on human production and should be socialized humanity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares Revisão de literatura. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430 10.9771/gmed.v9i1.13430 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v9i1.13430 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430/14353 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 9 n. 1 (2017): CRÍTICA DA POLÍTICA EDUCACIONAL; 227-236 2175-5604 10.9771/gmed.v9i1 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313517051281408 |