SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neto, Gabriel Pereira Paes
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Furtado, Renan Santos, Oliveira, Ney Cristina Monteiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430
Resumo: Our research it is a literature review, in which we use the literature review to analyze the sport, its historical, social, cultural, whose focus is the contradiction of the phenomenon in question. Carried out the analysis of pedagogical practice from the foundation in physical culture and historical-critical pedagogy. Sport should be understood as a private apparatus of hegemony, before different societal projects, prepared, distributed and played, then the sport is part of the State extended sense and is crossed by the class struggle. We analyzed that the sport is a phenomenon of human beings which is constituted as part of the set of knowledge on human production and should be socialized humanity.
id UFBA-10_cbba34917f16c7ab5571823882f750fb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/13430
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORYEDUCACIÓN FÍSICA PARA ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD: POSIBILIDADES PARA LA ORGANIZACIÓN DE TRABAJO EDUCATIVOESPORTE, CULTURA CORPORAL E HEGEMONIAEsporte. Cultura Corporal. Pedagogia Histórico-CríticaSport. Body Culture. Historical-Critical Pedagogy.Educación Física. La organización del trabajo pedagógico. Discapacidades.Our research it is a literature review, in which we use the literature review to analyze the sport, its historical, social, cultural, whose focus is the contradiction of the phenomenon in question. Carried out the analysis of pedagogical practice from the foundation in physical culture and historical-critical pedagogy. Sport should be understood as a private apparatus of hegemony, before different societal projects, prepared, distributed and played, then the sport is part of the State extended sense and is crossed by the class struggle. We analyzed that the sport is a phenomenon of human beings which is constituted as part of the set of knowledge on human production and should be socialized humanity.Nuestra investigación es una revisión de la literatura, en la que utilizamos la revisión de la literatura para analizar el deporte, su patrimonio histórico, social, cultural, cuyo foco es la contradicción del fenómeno en cuestión. Llevado a cabo el análisis de la práctica pedagógica desde la fundación de la cultura física y la pedagogía histórico-crítico. El deporte debe ser entendida como un aparato privado de la hegemonía, ante diferentes proyectos sociales, preparar, distribuir y jugó, entonces el deporte es parte del sentido de Estado ampliado y es atravesada por la lucha de clases. Analizamos que el deporte es un fenómeno de los seres humanos que se constituye como parte del conjunto de conocimientos sobre la producción humana y deben ser socializados humanidad.Nossa pesquisa trata-se de uma revisão de literatura, na qual utilizamos a revisão bibliográfica para analisar o esporte, seu desenvolvimento histórico, social, cultural, cujo enfoque é a contradição do fenômeno em questão. Realiza-se a análise da prática pedagógica a partir da fundamentação na cultura corporal e na pedagogia histórico-crítica. O esporte deve ser entendido como um aparelho privado de hegemonia, diante de projetos societais diferentes, elaboradas, difundidos e disputados, então, o esporte integra o Estado em sentido ampliado e é atravessado pela luta de classes. Analisou-se que o esporte é um fenômeno próprio dos seres humanos e que se constitui como parte do conjunto do saber sobre a produção humana e que deve ser socializado à humanidade.Universidade Federal da Bahia2017-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesRevisão de literatura.application/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/1343010.9771/gmed.v9i1.13430Germinal: marxismo e educação em debate; v. 9 n. 1 (2017): CRÍTICA DA POLÍTICA EDUCACIONAL; 227-2362175-560410.9771/gmed.v9i1reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430/14353Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeto, Gabriel Pereira PaesFurtado, Renan SantosOliveira, Ney Cristina Monteiro de2017-10-19T15:53:50Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/13430Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:53:50Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY
EDUCACIÓN FÍSICA PARA ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD: POSIBILIDADES PARA LA ORGANIZACIÓN DE TRABAJO EDUCATIVO
ESPORTE, CULTURA CORPORAL E HEGEMONIA
title SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY
spellingShingle SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY
Neto, Gabriel Pereira Paes
Esporte. Cultura Corporal. Pedagogia Histórico-Crítica
Sport. Body Culture. Historical-Critical Pedagogy.
Educación Física. La organización del trabajo pedagógico. Discapacidades.
title_short SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY
title_full SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY
title_fullStr SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY
title_full_unstemmed SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY
title_sort SPORT, CULTURE AND HUMAN BODY TRAINING: APPROACHES TO CRITICAL PEDAGOGY HISTORY
author Neto, Gabriel Pereira Paes
author_facet Neto, Gabriel Pereira Paes
Furtado, Renan Santos
Oliveira, Ney Cristina Monteiro de
author_role author
author2 Furtado, Renan Santos
Oliveira, Ney Cristina Monteiro de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neto, Gabriel Pereira Paes
Furtado, Renan Santos
Oliveira, Ney Cristina Monteiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Esporte. Cultura Corporal. Pedagogia Histórico-Crítica
Sport. Body Culture. Historical-Critical Pedagogy.
Educación Física. La organización del trabajo pedagógico. Discapacidades.
topic Esporte. Cultura Corporal. Pedagogia Histórico-Crítica
Sport. Body Culture. Historical-Critical Pedagogy.
Educación Física. La organización del trabajo pedagógico. Discapacidades.
description Our research it is a literature review, in which we use the literature review to analyze the sport, its historical, social, cultural, whose focus is the contradiction of the phenomenon in question. Carried out the analysis of pedagogical practice from the foundation in physical culture and historical-critical pedagogy. Sport should be understood as a private apparatus of hegemony, before different societal projects, prepared, distributed and played, then the sport is part of the State extended sense and is crossed by the class struggle. We analyzed that the sport is a phenomenon of human beings which is constituted as part of the set of knowledge on human production and should be socialized humanity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
Revisão de literatura.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430
10.9771/gmed.v9i1.13430
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v9i1.13430
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13430/14353
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 9 n. 1 (2017): CRÍTICA DA POLÍTICA EDUCACIONAL; 227-236
2175-5604
10.9771/gmed.v9i1
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313517051281408