Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport Pedagogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Daolio, Jocimar
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Velozo, Emerson Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1794
Resumo: This text discusses technique in sport based on references from the social and human sciences and it questions the traditional concept of technique used in the field of physical education and sports, which is taken primarily from contributions of the natural sciences. By considering technique as a set of procedures to do something, and tactics as the reasons for doing something, the text discusses its possible implications for sport pedagogy and argues for a teaching of sport culture that is more democratic, singular, and authoral, with a respect for cultural specificities and for the constant resignifications of sports.Keywords: sport – sport culture – sport pedagogy – sport technique.
id UFG-4_1355d20e2d72044bb7b2bb57fdee7dd8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/1794
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport PedagogyLa técnica deportiva como construcción cultural: implicaciones hacia la pedagogía del deporteA TÉCNICA ESPORTIVA COMO CONSTRUÇÃO CULTURAL: IMPLICAÇÕES PARA A PEDAGOGIA DO ESPORTEesporte - cultura esportiva - pedagogia do esporte - técnica esportivaPedagogia do EsporteThis text discusses technique in sport based on references from the social and human sciences and it questions the traditional concept of technique used in the field of physical education and sports, which is taken primarily from contributions of the natural sciences. By considering technique as a set of procedures to do something, and tactics as the reasons for doing something, the text discusses its possible implications for sport pedagogy and argues for a teaching of sport culture that is more democratic, singular, and authoral, with a respect for cultural specificities and for the constant resignifications of sports.Keywords: sport – sport culture – sport pedagogy – sport technique.El texto discute la técnica deportiva partiendo de algunos referenciales de las ciencias sociales y humanas, y hace un contrapunto al concepto tradicional de técnica utilizado por el área de Educación Física y Deporte, cuya base teórica se compone primordialmente por contribuciones de las ciencias naturales. Considerando la técnica como el conjunto de maneras de hacer, y la táctica como las razones de hacer, el texto trata de las implicaciones para la pedagogía deportiva, y propone la enseñanza de la cultura deportiva de manera más democrática, singular y autoral, respetando las especificidades culturales y las constantes resignificaciones del deporte.PALABRAS-CLAVE: deporte – cultura deportiva – pedagogía del deporte – técnica deportiva.O texto discute a técnica esportiva a partir de alguns referenciais das ciências sociais e humanas, fazendo um contraponto ao conceito tradicional de técnica utilizado pela área de Educação Física e Esporte, cuja base teórica é composta primordialmente por contribuições das ciências da natureza. Considerando a técnica como o conjunto de modos de fazer e a tática como as razões do fazer, o texto trata das implicações para a pedagogia do esporte, propondo o ensino da cultura esportiva de forma mais democrática, singular e autoral, respeitando as especificidades culturais e as constantes ressignificações do esporte.PALAVRAS-CHAVE: esporte - cultura esportiva - pedagogia do esporte - técnica esportivaUniversidade Federal de Goiás2008-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresRevisão de Literaturatext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/179410.5216/rpp.v11i1.1794Pensar a Prática; Vol. 11 No. 1 (2008); 9-16Pensar a Prática; v. 11 n. 1 (2008); 9-161980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1794/3338https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1794/3614Daolio, JocimarVelozo, Emerson Luísinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:14:40Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/1794Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:32.150069Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport Pedagogy
La técnica deportiva como construcción cultural: implicaciones hacia la pedagogía del deporte
A TÉCNICA ESPORTIVA COMO CONSTRUÇÃO CULTURAL: IMPLICAÇÕES PARA A PEDAGOGIA DO ESPORTE
title Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport Pedagogy
spellingShingle Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport Pedagogy
Daolio, Jocimar
esporte - cultura esportiva - pedagogia do esporte - técnica esportiva
Pedagogia do Esporte
title_short Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport Pedagogy
title_full Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport Pedagogy
title_fullStr Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport Pedagogy
title_full_unstemmed Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport Pedagogy
title_sort Sport Technique as a Cultural Construction: Implications to Sport Pedagogy
author Daolio, Jocimar
author_facet Daolio, Jocimar
Velozo, Emerson Luís
author_role author
author2 Velozo, Emerson Luís
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Daolio, Jocimar
Velozo, Emerson Luís
dc.subject.por.fl_str_mv esporte - cultura esportiva - pedagogia do esporte - técnica esportiva
Pedagogia do Esporte
topic esporte - cultura esportiva - pedagogia do esporte - técnica esportiva
Pedagogia do Esporte
description This text discusses technique in sport based on references from the social and human sciences and it questions the traditional concept of technique used in the field of physical education and sports, which is taken primarily from contributions of the natural sciences. By considering technique as a set of procedures to do something, and tactics as the reasons for doing something, the text discusses its possible implications for sport pedagogy and argues for a teaching of sport culture that is more democratic, singular, and authoral, with a respect for cultural specificities and for the constant resignifications of sports.Keywords: sport – sport culture – sport pedagogy – sport technique.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1794
10.5216/rpp.v11i1.1794
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1794
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v11i1.1794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1794/3338
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1794/3614
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 11 No. 1 (2008); 9-16
Pensar a Prática; v. 11 n. 1 (2008); 9-16
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874855784415232