THE ISSUE OF EDUCATION IN MARX: SOME NOTES
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9494 |
Resumo: | Article as a result of readability and reflections carried out in the study group on the works of Marx and Engels, within the group of search HISTEDOPR - GT, Cascavel, PR. The question educational not received a specific treatment in the work of Marx, even if many seek in their formulations, theoretical-methodological principles for the process of teaching-learning. Its educational thinking must be observed in the whole production marxist. This text to understand, in the light of historical change, the question educational, based on some of his writings. Their conception of education is immersed in horizon of socio-economic relations, central object of discussion. We will see that education, in Marx, presents a political-ideological perspective, even before the determinant economic. Understand the analysis of Marx about the educative phenomenon does without to observe its way to understand the society. |
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THE ISSUE OF EDUCATION IN MARX: SOME NOTESLA CUESTIÓN EDUCACIÓN EN MARX: ALGUNOS APUNTAMIENTOSA questão educacional em Marx: alguns apontamentosMarxeducaçãoensinoalienação sociedade burguesaideologiaEscuela publicaideologíaalienacióneducación.Public schoolIdeologyalienationeducation.Article as a result of readability and reflections carried out in the study group on the works of Marx and Engels, within the group of search HISTEDOPR - GT, Cascavel, PR. The question educational not received a specific treatment in the work of Marx, even if many seek in their formulations, theoretical-methodological principles for the process of teaching-learning. Its educational thinking must be observed in the whole production marxist. This text to understand, in the light of historical change, the question educational, based on some of his writings. Their conception of education is immersed in horizon of socio-economic relations, central object of discussion. We will see that education, in Marx, presents a political-ideological perspective, even before the determinant economic. Understand the analysis of Marx about the educative phenomenon does without to observe its way to understand the society.El artículo, como resultado de lecturas y reflexiones hechas en el grupo de estudio sobre las obras de Marx y Engels, en HISTEDOPR el grupo de investigación - GT, Cascavel. El tema de la educación no ha recibido un trato especial en la obra de Marx, aunque muchos buscan en sus formulaciones teóricas y principios metodológicos para el proceso de enseñanza y aprendizaje. Su pensamiento educativo debe ser observado en toda la producción marxista. Este trabajo tiene como objetivo comprender la función de la evolución histórica, el tema de la educación, sobre la base de algunos de los escritos marxistas. Su concepción de la educación está inmersa en el horizonte de desarrollo socio-económico, el objeto principal de su discusión. La educación, en Marx, presenta un punto de vista político-ideológico, incluso si se somete a los determinantes económicos. Entender el análisis de Marx sobre fenómeno educativo observar su forma de entender la sociedade.Em Marx, a educação não recebeu um tratamento específico, mas deve ser compreendida no conjunto de sua vasta obra. Veremos que a educação, em Marx, é eminentemente uma ação política, ainda que submetida ao determinante econômico. Este artigo procura apresentar uma visão de conjunto sobre a concepção de educação em Marx a partir de sua crítica a escola burguesa, centrando a discussão a partir do texto Crítica da educação e do ensino. A questão educacional em Marx é considerada a partir de sua produção material, ao expor as conseqüências sociais decorrentes do emprego da maquinaria no processo produtivo. A fragilização física e intelectual do trabalhador frente ao capital, é um dos seus principais efeitos, sobretudo a partir do processo de divisão do trabalho imposto pela grande indústria. A incorporação de mulheres e crianças à produção, a precarização das condições de trabalho, dos salários, causada pela grande oferta de força de trabalho, produziu um quadro de miséria material e moral para os trabalhadores.Palavras-chave: Marx, educação, ensino, alienação, sociedade burguesa, ideologia Universidade Federal da Bahia2010-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos ParesPesquisa histórica.Historical researchInvestigación histórica.application/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/949410.9771/gmed.v3i1.9494Germinal: marxismo e educação em debate; v. 3 n. 1 (2011): LUTA DE CLASSES, EDUCAÇÃO E REVOLUÇÃO; 72-812175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9494/6918Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, João Carlos da2017-10-19T15:49:39Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9494Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:49:39Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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