POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta, Ivan Dias da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Araújo, Maria de Lourdes, Silva, Marcos Alves Da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Direito e Sexualidade
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/article/view/47217
Resumo: Access to education emancipates people, awakens self-awareness and the world, reveals rights and indicates paths for their realization, which presupposes being present in the school environment. Menstruating teenagers, without proper menstrual hygiene items, do not go to school. In this context, the purpose of the article is to analyze the effect that the menstrual phenomenon causes girls' access to education and, with such an assumption, whether this occurrence justifies the institution of a public policy that offers these menstrual hygiene articles for the realization of the social right the education. The methodology used was a critical qualitative and exploratory approach to current scientific and academic production on the subject, accompanied by the analysis of data related to the topic, collected by official entities and organized civil society. It was concluded that, in fact, there is an obstacle to the satisfactory access of girls and women to menstrual hygiene items; which severely affects the access of this population, among others, to the social right to education; which legitimizes the establishment of a public policy to address this need, as an instrument for the realization of the fundamental human right to gender equality.
id UFBA-13_a1d506bdb4329ad48b5c0cd53cc4d4d0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/47217
network_acronym_str UFBA-13
network_name_str Revista Direito e Sexualidade
repository_id_str
spelling POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUALMenstruação; Direito; Educação; Política públicaMenstruation; Right; Education; Public policyAccess to education emancipates people, awakens self-awareness and the world, reveals rights and indicates paths for their realization, which presupposes being present in the school environment. Menstruating teenagers, without proper menstrual hygiene items, do not go to school. In this context, the purpose of the article is to analyze the effect that the menstrual phenomenon causes girls' access to education and, with such an assumption, whether this occurrence justifies the institution of a public policy that offers these menstrual hygiene articles for the realization of the social right the education. The methodology used was a critical qualitative and exploratory approach to current scientific and academic production on the subject, accompanied by the analysis of data related to the topic, collected by official entities and organized civil society. It was concluded that, in fact, there is an obstacle to the satisfactory access of girls and women to menstrual hygiene items; which severely affects the access of this population, among others, to the social right to education; which legitimizes the establishment of a public policy to address this need, as an instrument for the realization of the fundamental human right to gender equality.O acesso à educação emancipa pessoas, desperta consciência de si e do mundo, revela direitos e indica caminhos pela respectiva efetivação, o que pressupõe estar presente no ambiente escolar. Adolescentes menstruadas, sem artigos de higiene menstrual adequados, não vão à escola. Neste contexto, o propósito do artigo é analisar o efeito que o fenômeno menstrual provoca acesso de meninas ao ensino e, fixado tal pressuposto, se esta ocorrência justifica a instituição de uma política pública que ofereça estes artigos de higiene menstrual para a efetivação do direito social à educação. A metodologia utilizada foi a abordagem crítica qualitativa e exploratória da produção científica e acadêmica atual relativa à matéria, acompanhado da análise de dados alusivos ao tema, colhidos por entidades oficiais e da sociedade civil organizada. Concluiu-se que, de fato, existe um obstáculo no acesso satisfatório de meninas e mulheres a artigos de higiene menstrual; o que repercute severamente no acesso desta população, dentre outros, ao direito social à educação; o que legitima a instauração de uma política pública para atendimento desta carência, como instrumento de efetivação do direito humano fundamental à equidade de gênero.Universidade Federal da Bahia (UFBA)2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/article/view/4721710.9771/revdirsex.v2i2.47217Revista Direito e Sexualidade; v. 2 n. 2 (2021) | Revista Direito e Sexualidade2675-3596reponame:Revista Direito e Sexualidadeinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/article/view/47217/2570610.18471/rbe.v29i2.12648.s2291Copyright (c) 2021 amboshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMotta, Ivan Dias da Araújo, Maria de Lourdes Silva, Marcos Alves Da 2023-01-19T19:44:29Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/47217Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/indexPUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/oaigrupodireitoesexualidade@gmail.com ; nucleosibi@ufba.br2675-35962675-3596opendoar:2023-01-19T19:44:29Revista Direito e Sexualidade - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL
title POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL
spellingShingle POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL
Motta, Ivan Dias da
Menstruação; Direito; Educação; Política pública
Menstruation; Right; Education; Public policy
title_short POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL
title_full POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL
title_fullStr POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL
title_full_unstemmed POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL
title_sort POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL
author Motta, Ivan Dias da
author_facet Motta, Ivan Dias da
Araújo, Maria de Lourdes
Silva, Marcos Alves Da
author_role author
author2 Araújo, Maria de Lourdes
Silva, Marcos Alves Da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Motta, Ivan Dias da
Araújo, Maria de Lourdes
Silva, Marcos Alves Da
dc.subject.por.fl_str_mv Menstruação; Direito; Educação; Política pública
Menstruation; Right; Education; Public policy
topic Menstruação; Direito; Educação; Política pública
Menstruation; Right; Education; Public policy
description Access to education emancipates people, awakens self-awareness and the world, reveals rights and indicates paths for their realization, which presupposes being present in the school environment. Menstruating teenagers, without proper menstrual hygiene items, do not go to school. In this context, the purpose of the article is to analyze the effect that the menstrual phenomenon causes girls' access to education and, with such an assumption, whether this occurrence justifies the institution of a public policy that offers these menstrual hygiene articles for the realization of the social right the education. The methodology used was a critical qualitative and exploratory approach to current scientific and academic production on the subject, accompanied by the analysis of data related to the topic, collected by official entities and organized civil society. It was concluded that, in fact, there is an obstacle to the satisfactory access of girls and women to menstrual hygiene items; which severely affects the access of this population, among others, to the social right to education; which legitimizes the establishment of a public policy to address this need, as an instrument for the realization of the fundamental human right to gender equality.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/article/view/47217
10.9771/revdirsex.v2i2.47217
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/article/view/47217
identifier_str_mv 10.9771/revdirsex.v2i2.47217
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/article/view/47217/25706
10.18471/rbe.v29i2.12648.s2291
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ambos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ambos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia (UFBA)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia (UFBA)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Direito e Sexualidade; v. 2 n. 2 (2021) | Revista Direito e Sexualidade
2675-3596
reponame:Revista Direito e Sexualidade
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Revista Direito e Sexualidade
collection Revista Direito e Sexualidade
repository.name.fl_str_mv Revista Direito e Sexualidade - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv grupodireitoesexualidade@gmail.com ; nucleosibi@ufba.br
_version_ 1797053934226898944