POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUAL
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Direito e Sexualidade |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/article/view/47217 |
Resumo: | Access to education emancipates people, awakens self-awareness and the world, reveals rights and indicates paths for their realization, which presupposes being present in the school environment. Menstruating teenagers, without proper menstrual hygiene items, do not go to school. In this context, the purpose of the article is to analyze the effect that the menstrual phenomenon causes girls' access to education and, with such an assumption, whether this occurrence justifies the institution of a public policy that offers these menstrual hygiene articles for the realization of the social right the education. The methodology used was a critical qualitative and exploratory approach to current scientific and academic production on the subject, accompanied by the analysis of data related to the topic, collected by official entities and organized civil society. It was concluded that, in fact, there is an obstacle to the satisfactory access of girls and women to menstrual hygiene items; which severely affects the access of this population, among others, to the social right to education; which legitimizes the establishment of a public policy to address this need, as an instrument for the realization of the fundamental human right to gender equality. |
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POR UMA POLÍTICA PÚBLICA EDUCACIONAL NACIONAL DE FORNECIMENTO DE PRODUTOS DE HIGIENE MENSTRUALMenstruação; Direito; Educação; Política públicaMenstruation; Right; Education; Public policyAccess to education emancipates people, awakens self-awareness and the world, reveals rights and indicates paths for their realization, which presupposes being present in the school environment. Menstruating teenagers, without proper menstrual hygiene items, do not go to school. In this context, the purpose of the article is to analyze the effect that the menstrual phenomenon causes girls' access to education and, with such an assumption, whether this occurrence justifies the institution of a public policy that offers these menstrual hygiene articles for the realization of the social right the education. The methodology used was a critical qualitative and exploratory approach to current scientific and academic production on the subject, accompanied by the analysis of data related to the topic, collected by official entities and organized civil society. It was concluded that, in fact, there is an obstacle to the satisfactory access of girls and women to menstrual hygiene items; which severely affects the access of this population, among others, to the social right to education; which legitimizes the establishment of a public policy to address this need, as an instrument for the realization of the fundamental human right to gender equality.O acesso à educação emancipa pessoas, desperta consciência de si e do mundo, revela direitos e indica caminhos pela respectiva efetivação, o que pressupõe estar presente no ambiente escolar. Adolescentes menstruadas, sem artigos de higiene menstrual adequados, não vão à escola. Neste contexto, o propósito do artigo é analisar o efeito que o fenômeno menstrual provoca acesso de meninas ao ensino e, fixado tal pressuposto, se esta ocorrência justifica a instituição de uma política pública que ofereça estes artigos de higiene menstrual para a efetivação do direito social à educação. A metodologia utilizada foi a abordagem crítica qualitativa e exploratória da produção científica e acadêmica atual relativa à matéria, acompanhado da análise de dados alusivos ao tema, colhidos por entidades oficiais e da sociedade civil organizada. Concluiu-se que, de fato, existe um obstáculo no acesso satisfatório de meninas e mulheres a artigos de higiene menstrual; o que repercute severamente no acesso desta população, dentre outros, ao direito social à educação; o que legitima a instauração de uma política pública para atendimento desta carência, como instrumento de efetivação do direito humano fundamental à equidade de gênero.Universidade Federal da Bahia (UFBA)2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/article/view/4721710.9771/revdirsex.v2i2.47217Revista Direito e Sexualidade; v. 2 n. 2 (2021) | Revista Direito e Sexualidade2675-3596reponame:Revista Direito e Sexualidadeinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/article/view/47217/2570610.18471/rbe.v29i2.12648.s2291Copyright (c) 2021 amboshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMotta, Ivan Dias da Araújo, Maria de Lourdes Silva, Marcos Alves Da 2023-01-19T19:44:29Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/47217Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/indexPUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revdirsex/oaigrupodireitoesexualidade@gmail.com ; nucleosibi@ufba.br2675-35962675-3596opendoar:2023-01-19T19:44:29Revista Direito e Sexualidade - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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