EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cintia de França Santos Macedo, Dayseane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: da Silva Nogueira Carvalho, Juliana, Barbosa de Oliveira, Jones Sidnei, Souza Vasconcelos de Lima, Luiziane, Sueli Santos Suto , Cleuma, Paula Haimenis, Rossana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Baiana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765
Resumo: Objective: to understand the content assimilated by postpartum women in educational activities during prenatal care. Method: exploratory study, qualitative in nature, using Iramuteq for processing and the Collective Subject Discourse for analysis of interviews with 19 postpartum women in rooming-in at a public hospital. Results: postpartum women were on average 26 years old, 61.3% said they did not work, 59% attended prenatal care in the public service, 58% progressed to natural childbirth and all participants said they wanted to breastfeed. In the similarity tree, the term “baby” concentrated the block with the greatest connection. In the Word Cloud, the terms “only”, “knowing” and “speaking” were central. Conclusion: discourses related to professional guidance in prenatal health actions prevailed, highlighting the benefits to children, acquired through traditional education, without, however, emphasizing benefits for women.
id UFBA-14_13db4493cc2d1ed646d903f0767fb2f6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/46765
network_acronym_str UFBA-14
network_name_str Revista Baiana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERALPRÁCTICAS EDUCATIVAS SOBRE LACTANCIA MATERNA DURANTE PRENATAL: ASIMILACIÓN POR PUERPERALASSIMILAÇÃO DE PUÉRPERAS SOBRE PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ALEITAMENTO MATERNO DURANTE O PRÉ-NATAL: ASSIMILATION BY PUERPERALBreastfeeding. Prenatal care. Women's Health. Health Education. NursingAmamantamiento. Cuidado prenatal. La salud de la mujer. Educación para la salud EnfermeríaAleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. EnfermagemObjective: to understand the content assimilated by postpartum women in educational activities during prenatal care. Method: exploratory study, qualitative in nature, using Iramuteq for processing and the Collective Subject Discourse for analysis of interviews with 19 postpartum women in rooming-in at a public hospital. Results: postpartum women were on average 26 years old, 61.3% said they did not work, 59% attended prenatal care in the public service, 58% progressed to natural childbirth and all participants said they wanted to breastfeed. In the similarity tree, the term “baby” concentrated the block with the greatest connection. In the Word Cloud, the terms “only”, “knowing” and “speaking” were central. Conclusion: discourses related to professional guidance in prenatal health actions prevailed, highlighting the benefits to children, acquired through traditional education, without, however, emphasizing benefits for women.Objetivo: comprender el contenido asimilado por las puérperas en las actividades educativas durante la atención prenatal. Método: estudio exploratorio de carácter cualitativo, utilizando Iramuteq para el procesamiento y el Discurso Colectivo del Sujeto para analizar las entrevistas de 19 puérperas en régimen de alojamiento conjunto en un hospital público. Resultados: las puérperas tenían en promedio 26 años, 61,3% dijeron que no trabajaban, 59% asistieron a atención prenatal en el servicio público, 58% progresaron a parto natural y todas las participantes dijeron que querían amamantar. En el árbol de similitudes, el término “bebé” concentró el bloque con mayor conexión. En la nube de palabras, los términos "sólo", "saber" y "hablar" eran centrales. Conclusión: prevalecieron los discursos relacionados con la orientación profesional en las acciones de salud prenatal, destacando los beneficios para los niños, adquiridos a través de la educación tradicional, sin, sin embargo, enfatizar los beneficios para las mujeres.Objetivo: compreender o conteúdo assimilado por puérperas nas atividades educativas durante a assistência pré-natal. Método: estudo exploratório, de natureza qualitativa, realizado com 19 puérperas em alojamento conjunto de hospital público. Os dados foram processados pelo software IRAMUTEQ e submetidos à análise de conteúdo. Resultados: as puérperas tinham em média 26 anos, 47% referiram raça/cor parda, 61,3% afirmaram não trabalhar, 59% realizaram acompanhamento ao pré-natal no serviço público, 58% evoluíram para parto natural e todas afirmaram o desejo de amamentar. Na Árvore de Similitude, o termo “bebê” concentrou o bloco com maior conexão. Na Nuvem de Palavras, os termos “só”, “saber” e “falar” apresentaram centralidade. Considerações finais: o discurso coletivo das mulheres entrevistadas apontou a predominância de informações fornecidas no pré-natal sobre os benefícios da amamentação para o lactente, a escassez de atividades de educação em saúde na atenção às gestantes e a reprodução do modelo tradicional de educação.Descritores: Aleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. Enfermagem.Universidade Federal da Bahia2022-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/4676510.18471/rbe.v36.46765Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 36 (2022)Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 36 (2022)Revista Baiana de Enfermagem‏; v. 36 (2022)2178-86500102-5430reponame:Revista Baiana de Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporenghttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765/26818https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765/26819Copyright (c) 2022 Revista Baiana de Enfermagem‏info:eu-repo/semantics/openAccessCintia de França Santos Macedo, Dayseane da Silva Nogueira Carvalho, JulianaBarbosa de Oliveira, Jones SidneiSouza Vasconcelos de Lima, Luiziane Sueli Santos Suto , CleumaPaula Haimenis, Rossana2021-11-28T22:48:35Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/46765Revistahttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/indexPUBhttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/oairbaiana@ufba.br2178-86500102-5130opendoar:2021-11-28T22:48:35Revista Baiana de Enfermagem (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
PRÁCTICAS EDUCATIVAS SOBRE LACTANCIA MATERNA DURANTE PRENATAL: ASIMILACIÓN POR PUERPERAL
ASSIMILAÇÃO DE PUÉRPERAS SOBRE PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ALEITAMENTO MATERNO DURANTE O PRÉ-NATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
title EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
spellingShingle EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
Cintia de França Santos Macedo, Dayseane
Breastfeeding. Prenatal care. Women's Health. Health Education. Nursing
Amamantamiento. Cuidado prenatal. La salud de la mujer. Educación para la salud Enfermería
Aleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. Enfermagem
title_short EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
title_full EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
title_fullStr EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
title_full_unstemmed EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
title_sort EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
author Cintia de França Santos Macedo, Dayseane
author_facet Cintia de França Santos Macedo, Dayseane
da Silva Nogueira Carvalho, Juliana
Barbosa de Oliveira, Jones Sidnei
Souza Vasconcelos de Lima, Luiziane
Sueli Santos Suto , Cleuma
Paula Haimenis, Rossana
author_role author
author2 da Silva Nogueira Carvalho, Juliana
Barbosa de Oliveira, Jones Sidnei
Souza Vasconcelos de Lima, Luiziane
Sueli Santos Suto , Cleuma
Paula Haimenis, Rossana
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cintia de França Santos Macedo, Dayseane
da Silva Nogueira Carvalho, Juliana
Barbosa de Oliveira, Jones Sidnei
Souza Vasconcelos de Lima, Luiziane
Sueli Santos Suto , Cleuma
Paula Haimenis, Rossana
dc.subject.por.fl_str_mv Breastfeeding. Prenatal care. Women's Health. Health Education. Nursing
Amamantamiento. Cuidado prenatal. La salud de la mujer. Educación para la salud Enfermería
Aleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. Enfermagem
topic Breastfeeding. Prenatal care. Women's Health. Health Education. Nursing
Amamantamiento. Cuidado prenatal. La salud de la mujer. Educación para la salud Enfermería
Aleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. Enfermagem
description Objective: to understand the content assimilated by postpartum women in educational activities during prenatal care. Method: exploratory study, qualitative in nature, using Iramuteq for processing and the Collective Subject Discourse for analysis of interviews with 19 postpartum women in rooming-in at a public hospital. Results: postpartum women were on average 26 years old, 61.3% said they did not work, 59% attended prenatal care in the public service, 58% progressed to natural childbirth and all participants said they wanted to breastfeed. In the similarity tree, the term “baby” concentrated the block with the greatest connection. In the Word Cloud, the terms “only”, “knowing” and “speaking” were central. Conclusion: discourses related to professional guidance in prenatal health actions prevailed, highlighting the benefits to children, acquired through traditional education, without, however, emphasizing benefits for women.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765
10.18471/rbe.v36.46765
url https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765
identifier_str_mv 10.18471/rbe.v36.46765
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765/26818
https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765/26819
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Baiana de Enfermagem‏
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Baiana de Enfermagem‏
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 36 (2022)
Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 36 (2022)
Revista Baiana de Enfermagem‏; v. 36 (2022)
2178-8650
0102-5430
reponame:Revista Baiana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Revista Baiana de Enfermagem (Online)
collection Revista Baiana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Baiana de Enfermagem (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv rbaiana@ufba.br
_version_ 1797066772049821696