EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Baiana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765 |
Resumo: | Objective: to understand the content assimilated by postpartum women in educational activities during prenatal care. Method: exploratory study, qualitative in nature, using Iramuteq for processing and the Collective Subject Discourse for analysis of interviews with 19 postpartum women in rooming-in at a public hospital. Results: postpartum women were on average 26 years old, 61.3% said they did not work, 59% attended prenatal care in the public service, 58% progressed to natural childbirth and all participants said they wanted to breastfeed. In the similarity tree, the term “baby” concentrated the block with the greatest connection. In the Word Cloud, the terms “only”, “knowing” and “speaking” were central. Conclusion: discourses related to professional guidance in prenatal health actions prevailed, highlighting the benefits to children, acquired through traditional education, without, however, emphasizing benefits for women. |
id |
UFBA-14_13db4493cc2d1ed646d903f0767fb2f6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/46765 |
network_acronym_str |
UFBA-14 |
network_name_str |
Revista Baiana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERALPRÁCTICAS EDUCATIVAS SOBRE LACTANCIA MATERNA DURANTE PRENATAL: ASIMILACIÓN POR PUERPERALASSIMILAÇÃO DE PUÉRPERAS SOBRE PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ALEITAMENTO MATERNO DURANTE O PRÉ-NATAL: ASSIMILATION BY PUERPERALBreastfeeding. Prenatal care. Women's Health. Health Education. NursingAmamantamiento. Cuidado prenatal. La salud de la mujer. Educación para la salud EnfermeríaAleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. EnfermagemObjective: to understand the content assimilated by postpartum women in educational activities during prenatal care. Method: exploratory study, qualitative in nature, using Iramuteq for processing and the Collective Subject Discourse for analysis of interviews with 19 postpartum women in rooming-in at a public hospital. Results: postpartum women were on average 26 years old, 61.3% said they did not work, 59% attended prenatal care in the public service, 58% progressed to natural childbirth and all participants said they wanted to breastfeed. In the similarity tree, the term “baby” concentrated the block with the greatest connection. In the Word Cloud, the terms “only”, “knowing” and “speaking” were central. Conclusion: discourses related to professional guidance in prenatal health actions prevailed, highlighting the benefits to children, acquired through traditional education, without, however, emphasizing benefits for women.Objetivo: comprender el contenido asimilado por las puérperas en las actividades educativas durante la atención prenatal. Método: estudio exploratorio de carácter cualitativo, utilizando Iramuteq para el procesamiento y el Discurso Colectivo del Sujeto para analizar las entrevistas de 19 puérperas en régimen de alojamiento conjunto en un hospital público. Resultados: las puérperas tenían en promedio 26 años, 61,3% dijeron que no trabajaban, 59% asistieron a atención prenatal en el servicio público, 58% progresaron a parto natural y todas las participantes dijeron que querían amamantar. En el árbol de similitudes, el término “bebé” concentró el bloque con mayor conexión. En la nube de palabras, los términos "sólo", "saber" y "hablar" eran centrales. Conclusión: prevalecieron los discursos relacionados con la orientación profesional en las acciones de salud prenatal, destacando los beneficios para los niños, adquiridos a través de la educación tradicional, sin, sin embargo, enfatizar los beneficios para las mujeres.Objetivo: compreender o conteúdo assimilado por puérperas nas atividades educativas durante a assistência pré-natal. Método: estudo exploratório, de natureza qualitativa, realizado com 19 puérperas em alojamento conjunto de hospital público. Os dados foram processados pelo software IRAMUTEQ e submetidos à análise de conteúdo. Resultados: as puérperas tinham em média 26 anos, 47% referiram raça/cor parda, 61,3% afirmaram não trabalhar, 59% realizaram acompanhamento ao pré-natal no serviço público, 58% evoluíram para parto natural e todas afirmaram o desejo de amamentar. Na Árvore de Similitude, o termo “bebê” concentrou o bloco com maior conexão. Na Nuvem de Palavras, os termos “só”, “saber” e “falar” apresentaram centralidade. Considerações finais: o discurso coletivo das mulheres entrevistadas apontou a predominância de informações fornecidas no pré-natal sobre os benefícios da amamentação para o lactente, a escassez de atividades de educação em saúde na atenção às gestantes e a reprodução do modelo tradicional de educação.Descritores: Aleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. Enfermagem.Universidade Federal da Bahia2022-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/4676510.18471/rbe.v36.46765Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 36 (2022)Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 36 (2022)Revista Baiana de Enfermagem; v. 36 (2022)2178-86500102-5430reponame:Revista Baiana de Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporenghttps://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765/26818https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765/26819Copyright (c) 2022 Revista Baiana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessCintia de França Santos Macedo, Dayseane da Silva Nogueira Carvalho, JulianaBarbosa de Oliveira, Jones SidneiSouza Vasconcelos de Lima, Luiziane Sueli Santos Suto , CleumaPaula Haimenis, Rossana2021-11-28T22:48:35Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/46765Revistahttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/indexPUBhttps://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/oairbaiana@ufba.br2178-86500102-5130opendoar:2021-11-28T22:48:35Revista Baiana de Enfermagem (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL PRÁCTICAS EDUCATIVAS SOBRE LACTANCIA MATERNA DURANTE PRENATAL: ASIMILACIÓN POR PUERPERAL ASSIMILAÇÃO DE PUÉRPERAS SOBRE PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ALEITAMENTO MATERNO DURANTE O PRÉ-NATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL |
title |
EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL |
spellingShingle |
EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL Cintia de França Santos Macedo, Dayseane Breastfeeding. Prenatal care. Women's Health. Health Education. Nursing Amamantamiento. Cuidado prenatal. La salud de la mujer. Educación para la salud Enfermería Aleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. Enfermagem |
title_short |
EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL |
title_full |
EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL |
title_fullStr |
EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL |
title_full_unstemmed |
EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL |
title_sort |
EDUCATIONAL PRACTICES ON BREASTFEEDING DURING PRENATAL: ASSIMILATION BY PUERPERAL |
author |
Cintia de França Santos Macedo, Dayseane |
author_facet |
Cintia de França Santos Macedo, Dayseane da Silva Nogueira Carvalho, Juliana Barbosa de Oliveira, Jones Sidnei Souza Vasconcelos de Lima, Luiziane Sueli Santos Suto , Cleuma Paula Haimenis, Rossana |
author_role |
author |
author2 |
da Silva Nogueira Carvalho, Juliana Barbosa de Oliveira, Jones Sidnei Souza Vasconcelos de Lima, Luiziane Sueli Santos Suto , Cleuma Paula Haimenis, Rossana |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cintia de França Santos Macedo, Dayseane da Silva Nogueira Carvalho, Juliana Barbosa de Oliveira, Jones Sidnei Souza Vasconcelos de Lima, Luiziane Sueli Santos Suto , Cleuma Paula Haimenis, Rossana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Breastfeeding. Prenatal care. Women's Health. Health Education. Nursing Amamantamiento. Cuidado prenatal. La salud de la mujer. Educación para la salud Enfermería Aleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. Enfermagem |
topic |
Breastfeeding. Prenatal care. Women's Health. Health Education. Nursing Amamantamiento. Cuidado prenatal. La salud de la mujer. Educación para la salud Enfermería Aleitamento Materno. Cuidado Pré-Natal. Saúde da Mulher. Educação em Saúde. Enfermagem |
description |
Objective: to understand the content assimilated by postpartum women in educational activities during prenatal care. Method: exploratory study, qualitative in nature, using Iramuteq for processing and the Collective Subject Discourse for analysis of interviews with 19 postpartum women in rooming-in at a public hospital. Results: postpartum women were on average 26 years old, 61.3% said they did not work, 59% attended prenatal care in the public service, 58% progressed to natural childbirth and all participants said they wanted to breastfeed. In the similarity tree, the term “baby” concentrated the block with the greatest connection. In the Word Cloud, the terms “only”, “knowing” and “speaking” were central. Conclusion: discourses related to professional guidance in prenatal health actions prevailed, highlighting the benefits to children, acquired through traditional education, without, however, emphasizing benefits for women. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765 10.18471/rbe.v36.46765 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765 |
identifier_str_mv |
10.18471/rbe.v36.46765 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765/26818 https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/46765/26819 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Baiana de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Baiana de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 36 (2022) Revista Baiana de Enfermagem; Vol. 36 (2022) Revista Baiana de Enfermagem; v. 36 (2022) 2178-8650 0102-5430 reponame:Revista Baiana de Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Revista Baiana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Baiana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Baiana de Enfermagem (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbaiana@ufba.br |
_version_ |
1797066772049821696 |