"Arreda (Get Away), Man, Here Comes Woman": Gender and Afro-religiosity in Afro-Brazilian Religious Organizations
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Organizações & Sociedade (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/47161 |
Resumo: | This research investigates how religious organizations of the African matrix, through the discourse expressed in the songs intended for and chanted to the Pomba-Giras, contest gender stereotypes, enabling the understanding of multiple femininities. In this article, to analyze the corpus, we opted for the methodological theoretical contribution of the French discourse analysis (DA) derived from Pêcheux. We observed that by studying gender in religious organizations, through the figure of the Pomba-Giras, spaces are opened up for new dialogues within the field of organizational studies, besides understanding how some words used in daily life to belittle women can assume other meanings in the songs, contributing to an understanding of the performance of femininity in a non-puritanical way. Based on the reflection proposed by this article, we dare to affirm that the Pomba-Giras is not only a deity, but also one of the numerous modes of gender performance, serving as a lens to understand other forms of resistance and existence of the multiple femininities in various types of organizations and organizational practices. Following Oyěwùmí in proposing an Oxunist analysis of gender and based on the characteristics of the divinity Ọ̀ṣun (Oxum), we suggest pombagirismo here as an analytical orientation for gender studies. |
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"Arreda (Get Away), Man, Here Comes Woman": Gender and Afro-religiosity in Afro-Brazilian Religious Organizations“Arreda, Homem, que aí Vem Mulher”: Gênero e Afrorreligiosidade em Organizações Religiosas Afro-brasileirasorganizações religiosasafrorreligiosidadegêneroPomba-Girareligious organizationsafro religiositygenderPomba-GiraThis research investigates how religious organizations of the African matrix, through the discourse expressed in the songs intended for and chanted to the Pomba-Giras, contest gender stereotypes, enabling the understanding of multiple femininities. In this article, to analyze the corpus, we opted for the methodological theoretical contribution of the French discourse analysis (DA) derived from Pêcheux. We observed that by studying gender in religious organizations, through the figure of the Pomba-Giras, spaces are opened up for new dialogues within the field of organizational studies, besides understanding how some words used in daily life to belittle women can assume other meanings in the songs, contributing to an understanding of the performance of femininity in a non-puritanical way. Based on the reflection proposed by this article, we dare to affirm that the Pomba-Giras is not only a deity, but also one of the numerous modes of gender performance, serving as a lens to understand other forms of resistance and existence of the multiple femininities in various types of organizations and organizational practices. Following Oyěwùmí in proposing an Oxunist analysis of gender and based on the characteristics of the divinity Ọ̀ṣun (Oxum), we suggest pombagirismo here as an analytical orientation for gender studies. Esta pesquisa investiga como organizações religiosas de matriz africana, por meio do discurso expresso nos cânticos destinados e entoados às Pomba-Giras1, contestam os estereótipos de gênero, possibilitando a compreensão de múltiplas feminilidades. Neste artigo, para analisar o corpus, optou-se pelo aporte teórico metodológico da análise do discurso (AD) de linha francesa oriunda do pensamento de Pêcheux. Observamos que ao estudar o gênero em organizações religiosas, por meio da figura da Pomba-Gira, abrem-se espaços para novos diálogos dentro do campo dos estudos organizacionais, além de compreender como algumas palavras usadas no cotidiano para menosprezar a mulher podem assumir outros significados nos cânticos, contribuindo para uma compreensão da performance do feminino de uma forma não puritana. A partir da reflexão proposta por este artigo, ousamos afirmar que a Pomba-Gira não é apenas uma divindade, mas também um dos inúmeros modos de performance de gênero, servindo de lente para compreender outras formas de resistência e existência das múltiplas feminilidades em diversos tipos de organizações e práticas organizativas. Seguindo o pensamento de Oyěwùmí ao propor uma análise oxunista sobre gênero e embasados nas características da divindade Ọ̀ṣun (Oxum), sugerimos aqui o pombagirismo como orientação analítica para os estudos de gênero. Núcleo de Pós-graduação em Administração, Escola de Administração, UFBA2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/47161Organizações & Sociedade; Vol. 29 No. 102 (2022)Organizações & Sociedade; v. 29 n. 102 (2022)1984-92301413-585Xreponame:Organizações & Sociedade (Online)instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAengporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/47161/27170https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/47161/27171Copyright (c) 2022 Organizações & Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Renan Gomes deNascimento Prevot, Rejane2022-07-13T21:01:35Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/47161Revistahttp://www.revistaoes.ufba.br/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcandidab@ufba.br||revistaoes@ufba.br1984-92301413-585Xopendoar:2022-07-13T21:01:35Organizações & Sociedade (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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