What is Non-Market (Strategy)?
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organizações & Sociedade (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/10747 |
Resumo: | The area of strategic management (SM) brings an increasing number of challenges and opportunities for academics and strategists of the rest of world. Because of the increasing importance of the rest of the world in the context of neoliberal globalization, the concept of non-market in SM had a surprising and curious trajectory of rise in recent years, after a long period of marginalization during the Cold War. From the perspective of the rest of the world, this paper reviews the concept of non-market through a historical and interdisciplinary perspective which challenges the underlying market theory and brings to surface geopolitical dimensions of knowledge to explain the curious trajectory of the non-market concept in SM. Analysis shows that non-market is a concept that enables large corporations to intervene in the rest of the world through so-called non-market strategies which are legitimized as necessary evil. Through a perspective of multipolar dialogue, the authors propose the reconceptualization of non-market and non-market strategy in Brazil through the engagement with market theories that have been marginalized by americanism. |
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What is Non-Market (Strategy)?O que é (Estratégia de) Não-Mercado?Mercado. Não mercado. Modismo. Geopolítica do conhecimento. Sociologia e economia política.The area of strategic management (SM) brings an increasing number of challenges and opportunities for academics and strategists of the rest of world. Because of the increasing importance of the rest of the world in the context of neoliberal globalization, the concept of non-market in SM had a surprising and curious trajectory of rise in recent years, after a long period of marginalization during the Cold War. From the perspective of the rest of the world, this paper reviews the concept of non-market through a historical and interdisciplinary perspective which challenges the underlying market theory and brings to surface geopolitical dimensions of knowledge to explain the curious trajectory of the non-market concept in SM. Analysis shows that non-market is a concept that enables large corporations to intervene in the rest of the world through so-called non-market strategies which are legitimized as necessary evil. Through a perspective of multipolar dialogue, the authors propose the reconceptualization of non-market and non-market strategy in Brazil through the engagement with market theories that have been marginalized by americanism.A área de gestão estratégica (GE) apresenta um número crescente de desafios e oportunidades para acadêmicos e estrategistas do resto do mundo. Por causa da crescente importância do resto do mundo no contexto da globalização neoliberal, o conceito de não mercado (ou non-market) em GE teve uma surpreendente e questionável trajetória de ascensão em anos recentes, após um longo período de marginalização e invisibilidade durante a Guerra Fria. Sob uma perspectiva do resto do mundo, o artigo analisa o conceito de não mercado por meio de um desenvolvimento histórico-interdisciplinar que desafia a teorização de mercado subjacente e traz à tona dimensões de geopolítica de conhecimento que ajudam a explicar essa curiosa trajetória do conceito de não mercado em GE. A análise revisa críticas feitas na literatura euro-americana à teorização estreita de mercado para argumentar que não mercado é um conceito que permite que intervenções no resto do mundo, protagonizadas por grandes corporações, sejam classificadas como estratégias de não mercado e legitimamente representadas como um mal necessário. Por meio de uma perspectiva de diálogo multipolar, os autores propõem ao final, a reconceituação de não mercado e estratégia de não mercado com base no resgate de teorizações ampliadas de mercado que continuam sendo marginalizadas pelo americanismo.Núcleo de Pós-graduação em Administração, Escola de Administração, UFBA2014-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/10747Organizações & Sociedade; Vol. 21 No. 69 (2014)Organizações & Sociedade; v. 21 n. 69 (2014)1984-92301413-585Xreponame:Organizações & Sociedade (Online)instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/10747/7694Faria, Alexandre de AlmeidaAbdalla, Márcio Abdalla Moutinhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-01-17T17:33:58Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/10747Revistahttp://www.revistaoes.ufba.br/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcandidab@ufba.br||revistaoes@ufba.br1984-92301413-585Xopendoar:2020-01-17T17:33:58Organizações & Sociedade (Online) - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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