A escola, o gênero e os embates com o neoconservadorismo “restaurador”
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Políticas Culturais em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/pculturais/article/view/47401 |
Resumo: | Abstract: The present text seeks to discuss how the anti-gender mobilizations in school contexts, both globally and locally, have moved a "restoring" impetus of moral values in society, by religious and political fundamentalists. To this end, they use texts from the Vatican and bills from brazilian politicians, in which these discourses make explicit the family authority in the education of their children, according to their moral and religious convictions. The fear mobilized by a resentment towards an ideology that "would destroy the heterosexual family" is also evident. The device of "gender ideology" in schools would be this threat and provokes, as a reaction, an attempt to "restore" a western man. |
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A escola, o gênero e os embates com o neoconservadorismo “restaurador”Gênero. Escola. Neoconservadorismo. Restauração.Abstract: The present text seeks to discuss how the anti-gender mobilizations in school contexts, both globally and locally, have moved a "restoring" impetus of moral values in society, by religious and political fundamentalists. To this end, they use texts from the Vatican and bills from brazilian politicians, in which these discourses make explicit the family authority in the education of their children, according to their moral and religious convictions. The fear mobilized by a resentment towards an ideology that "would destroy the heterosexual family" is also evident. The device of "gender ideology" in schools would be this threat and provokes, as a reaction, an attempt to "restore" a western man.Resumo: O presente texto procura discutir como as mobilizações antigênero em contexto escolar, tanto em nível global quanto local, movimentaram um ímpeto “restaurador” de valores morais na sociedade, por parte de fundamentalistas religiosos e políticos. Para esse intento, vale-se de textos do Vaticano e de projetos de lei de políticos brasileiros, nos quais esses discursos explicitam a autoridade familiar na educação dos seus filhos, conforme suas convicções morais e religiosas. Evidencia-se também o receio mobilizado por um ressentimento em relação à uma ideologia que “destruiria a família heterossexual”. O dispositivo da “ideologia de gênero” nas escolas seria essa ameaça e provoca, como reação, uma tentativa de “restauração” de um homem ocidental.Universidade Federal da Bahia2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/pculturais/article/view/4740110.9771/pcr.v15i1.47401Políticas Culturais em Revista; v. 15 n. 1 (2022): Dossiê - Guerras culturais: políticas em confronto; 291-3141983-3717reponame:Políticas Culturais em Revistainstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/pculturais/article/view/47401/27350Copyright (c) 2022 Políticas Culturais em Revistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenin, Assis FelipePedro, Joana Maria2022-08-22T22:27:16Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/47401Revistahttp://www.portalseer.ufba.br/index.php/pculturaisPUBhttps://portalseer.ufba.br/index.php/pculturais/oaipoliticasculturaisemrevista@gmail.com || anitasimis@gmail.com1983-37171983-3717opendoar:2022-08-22T22:27:16Políticas Culturais em Revista - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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