Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55998 |
Resumo: | The article investigates the relationship between neoconservatism and neoliberalism to sustain the hypothesis that every disabled or socially excluding subject is an incarnated critique of neoliberalism, therefore, unbearable subjects. It starts from the conception that their somatic and existential singularities engender different efficiencies to the standards of neoliberal competences and skills. Neoliberalism cannot support or accept that perspective and makes use of neoconservatism as a convenient strategy to reject existential multiplicities through a series of stigmatization. It will be upon the analysis of archaisms that it can better understand the functioning of this neoconservatism and the reasons why public policies for school inclusion must be eroded and exterminated. To this end, two axes of analysis are developed. On the first axe, the relationship between neoconservatism and archaisms in neoliberalism is investigated, highlighting how both require conservative subjectivities. After this, it advances to understanding how the neoliberal subjective modelling reaches its subjects inside and outside the school walls, however, to destroy school inclusion. In the end, the article supports some reasons why it is still necessary to defend school inclusion. |
id |
UFLA_4ef4982033aa1233d32a866822821ab2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/55998 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolarNeoconservatism and archaism on neoliberalismo: implications toward the scholar inclusion corrosionNeoconservadorismo y arcaísmos en neoliberalismo: implicaciones para la corrosión de la inclusión escolarNeoconservadorismoNeoliberalismoInclusão escolarNeoconservatismNeoliberalismSchool inclusionInclusión escolarThe article investigates the relationship between neoconservatism and neoliberalism to sustain the hypothesis that every disabled or socially excluding subject is an incarnated critique of neoliberalism, therefore, unbearable subjects. It starts from the conception that their somatic and existential singularities engender different efficiencies to the standards of neoliberal competences and skills. Neoliberalism cannot support or accept that perspective and makes use of neoconservatism as a convenient strategy to reject existential multiplicities through a series of stigmatization. It will be upon the analysis of archaisms that it can better understand the functioning of this neoconservatism and the reasons why public policies for school inclusion must be eroded and exterminated. To this end, two axes of analysis are developed. On the first axe, the relationship between neoconservatism and archaisms in neoliberalism is investigated, highlighting how both require conservative subjectivities. After this, it advances to understanding how the neoliberal subjective modelling reaches its subjects inside and outside the school walls, however, to destroy school inclusion. In the end, the article supports some reasons why it is still necessary to defend school inclusion.O artigo investiga a relação existente entre neoconservadorismo e neoliberalismo para sustentar a hipótese de que todo sujeito deficiente ou socialmente excludente é uma crítica encarnada ao neoliberalismo, logo, sujeitos insuportáveis. Parte-se da concepção que suas singularidades somáticas e existenciais engendram eficiências diferentes aos padrões das competências e das habilidades neoliberais. O neoliberalismo não pode suportar nem aceitar tal perspectiva e faz uso do neoconservadorismo como estratégia conveniente para rechaçar as multiplicidades existenciais por intermédio de uma série de estigmatização. Será na análise dos arcaísmos que se pode melhor compreender o funcionamento deste neoconservadorismo e as razões pelas quais as políticas públicas de inclusão escolar devem ser corroídas e exterminadas. Para tanto, dois eixos de análises são desenvolvidos. No primeiro, investiga-se a relação entre neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo, ressaltando como ambos requerem subjetividade conservadora. Em seguida, avança-se na compreensão de como a modelização subjetiva neoliberal alcança seus sujeitos dentro e fora dos muros da escola, porém, para destruir a inclusão escolar. Ao cabo, o artigo sustenta algumas razões por que ainda é preciso defender a inclusão escolar.Universidade Federal de Santa Maria2023-02-09T22:03:54Z2023-02-09T22:03:54Z2022-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, A. F. de; ALMEIDA, J. R. de. Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 35, 2022. DOI: 10.5902/1984686X71319.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55998Revista Educação Especialreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi deAlmeida, Jonas Rangel depor2023-05-08T13:11:59Zoai:localhost:1/55998Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:11:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar Neoconservatism and archaism on neoliberalismo: implications toward the scholar inclusion corrosion Neoconservadorismo y arcaísmos en neoliberalismo: implicaciones para la corrosión de la inclusión escolar |
title |
Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar |
spellingShingle |
Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar Carvalho, Alexandre Filordi de Neoconservadorismo Neoliberalismo Inclusão escolar Neoconservatism Neoliberalism School inclusion Inclusión escolar |
title_short |
Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar |
title_full |
Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar |
title_fullStr |
Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar |
title_full_unstemmed |
Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar |
title_sort |
Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar |
author |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
author_facet |
Carvalho, Alexandre Filordi de Almeida, Jonas Rangel de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Jonas Rangel de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Alexandre Filordi de Almeida, Jonas Rangel de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neoconservadorismo Neoliberalismo Inclusão escolar Neoconservatism Neoliberalism School inclusion Inclusión escolar |
topic |
Neoconservadorismo Neoliberalismo Inclusão escolar Neoconservatism Neoliberalism School inclusion Inclusión escolar |
description |
The article investigates the relationship between neoconservatism and neoliberalism to sustain the hypothesis that every disabled or socially excluding subject is an incarnated critique of neoliberalism, therefore, unbearable subjects. It starts from the conception that their somatic and existential singularities engender different efficiencies to the standards of neoliberal competences and skills. Neoliberalism cannot support or accept that perspective and makes use of neoconservatism as a convenient strategy to reject existential multiplicities through a series of stigmatization. It will be upon the analysis of archaisms that it can better understand the functioning of this neoconservatism and the reasons why public policies for school inclusion must be eroded and exterminated. To this end, two axes of analysis are developed. On the first axe, the relationship between neoconservatism and archaisms in neoliberalism is investigated, highlighting how both require conservative subjectivities. After this, it advances to understanding how the neoliberal subjective modelling reaches its subjects inside and outside the school walls, however, to destroy school inclusion. In the end, the article supports some reasons why it is still necessary to defend school inclusion. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12 2023-02-09T22:03:54Z 2023-02-09T22:03:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARVALHO, A. F. de; ALMEIDA, J. R. de. Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 35, 2022. DOI: 10.5902/1984686X71319. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55998 |
identifier_str_mv |
CARVALHO, A. F. de; ALMEIDA, J. R. de. Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 35, 2022. DOI: 10.5902/1984686X71319. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação Especial reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439148899631104 |