IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kmitta Pimentel, Spensy
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno CRH
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249
Resumo: Based on questions raised by field research conducted together with the multiethnic network known as Teia dos Povos (Peoples’ Web) and previous experiences with the Kaiowá and Guarani people, this paper discusses, in dialogue with the innovative experience brought by the Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), how certain popular demands for changes in education can lead us to the proposed Popular Education and how it demands from Universities a changeover that incorporates this field of knowledge and practices. At an epistemological level, this text shows how Popular Education shares issues with contemporary Anthropology in Latin America, pointing out possible solutions to its impasses that, in the end, represent challenges for the University itself. These challenges have triggered internal processes in universities in recent decades, which are currently intensified by an ongoing epistemological and ontological revolution: Agroecology.
id UFBA-7_bbfbc384485434b97c1e7039734ebec2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/52249
network_acronym_str UFBA-7
network_name_str Caderno CRH
repository_id_str
spelling IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecologyÀ LA RECHERCHE DE L’UNIVERSITÉ POPULAIRE: réflexions sur une possible rencontre positive entre recherche anthropologique, éducation populaire et agroécologieEM BUSCA DA UNIVERSIDADE POPULAR: reflexões sobre um bom encontro possível entre a pesquisa antropológica, a educação popular e a agroecologiaEducação popularUniversidade popularEncontro de SaberesDescolonização epistêmicaAgroecologiaEducação popularAgroecologiaUniversidade popularPopular educationPopular universityMeeting of knowledgesEpistemic decolonizationAgroecologyEducation populaireUniversité populaireRencontre de savoirsDécolonisation épistémiqueAgroécologieBased on questions raised by field research conducted together with the multiethnic network known as Teia dos Povos (Peoples’ Web) and previous experiences with the Kaiowá and Guarani people, this paper discusses, in dialogue with the innovative experience brought by the Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), how certain popular demands for changes in education can lead us to the proposed Popular Education and how it demands from Universities a changeover that incorporates this field of knowledge and practices. At an epistemological level, this text shows how Popular Education shares issues with contemporary Anthropology in Latin America, pointing out possible solutions to its impasses that, in the end, represent challenges for the University itself. These challenges have triggered internal processes in universities in recent decades, which are currently intensified by an ongoing epistemological and ontological revolution: Agroecology.A partir de questões suscitadas por pesquisas de campo junto à rede multiétnica, conhecida como Teia dos Povos, e de experiências pregressas com o povo Kaiowá e Guarani, o artigo discute, em diálogo com a experiência inovadora da Universidade Federal do Sul da Bahia, como certas reivindicações populares por mudanças na educação podem nos conduzir às formulações propostas, nas últimas décadas, pela educação popular e como elas demandam das instituições universitárias uma transformação que se conjuga com esse campo de saberes e práticas. Em um nível epistemológico, demonstramos como a educação popular compartilha questões com a antropologia contemporânea na América Latina, apontando possíveis soluções para impasses dessa disciplina que, ao fim e ao cabo, representam desafios para a própria instituição universitária. Esses desafios têm disparado processos internos nas universidades nas últimas décadas que, atualmente, se agudizam em função de uma revolução epistemológica e ontológica em curso, a agroecologia.A partir de questões suscitadas por pesquisas de campo junto à rede multiétnica, conhecida como Teia dos Povos, e de experiências pregressas com o povo Kaiowá e Guarani, o artigo discute, em diálogo com a experiência inovadora da Universidade Federal do Sul da Bahia, como certas reivindicações populares por mudanças na educação podem nos conduzir às formulações propostas, nas últimas décadas, pela educação popular e como elas demandam das instituições universitárias uma transformação que se conjuga com esse campo de saberes e práticas. Em um nível epistemológico, demonstramos como a educação popular compartilha questões com a antropologia contemporânea na América Latina, apontando possíveis soluções para impasses dessa disciplina que, ao fim e ao cabo, representam desafios para a própria instituição universitária. Esses desafios têm disparado processos internos nas universidades nas últimas décadas que, atualmente, se agudizam em função de uma revolução epistemológica e ontológica em curso, a agroecologia.Universidade Federal da Bahia2023-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/5224910.9771/ccrh.v36i0.52249Caderno CRH; v. 36 (2023): Publicação Contínua; e0230081983-82390103-4979reponame:Caderno CRHinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249/29113http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKmitta Pimentel, Spensy2023-05-19T18:53:14Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/52249Revistahttps://portalseer.ufba.br/index.php/crh/about/editorialPolicies#custom-0PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprevcrh@ufba.br||revcrh@ufba.br1983-82390103-4979opendoar:2023-05-19T18:53:14Caderno CRH - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology
À LA RECHERCHE DE L’UNIVERSITÉ POPULAIRE: réflexions sur une possible rencontre positive entre recherche anthropologique, éducation populaire et agroécologie
EM BUSCA DA UNIVERSIDADE POPULAR: reflexões sobre um bom encontro possível entre a pesquisa antropológica, a educação popular e a agroecologia
title IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology
spellingShingle IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology
Kmitta Pimentel, Spensy
Educação popular
Universidade popular
Encontro de Saberes
Descolonização epistêmica
Agroecologia
Educação popular
Agroecologia
Universidade popular
Popular education
Popular university
Meeting of knowledges
Epistemic decolonization
Agroecology
Education populaire
Université populaire
Rencontre de savoirs
Décolonisation épistémique
Agroécologie
title_short IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology
title_full IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology
title_fullStr IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology
title_full_unstemmed IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology
title_sort IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology
author Kmitta Pimentel, Spensy
author_facet Kmitta Pimentel, Spensy
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kmitta Pimentel, Spensy
dc.subject.por.fl_str_mv Educação popular
Universidade popular
Encontro de Saberes
Descolonização epistêmica
Agroecologia
Educação popular
Agroecologia
Universidade popular
Popular education
Popular university
Meeting of knowledges
Epistemic decolonization
Agroecology
Education populaire
Université populaire
Rencontre de savoirs
Décolonisation épistémique
Agroécologie
topic Educação popular
Universidade popular
Encontro de Saberes
Descolonização epistêmica
Agroecologia
Educação popular
Agroecologia
Universidade popular
Popular education
Popular university
Meeting of knowledges
Epistemic decolonization
Agroecology
Education populaire
Université populaire
Rencontre de savoirs
Décolonisation épistémique
Agroécologie
description Based on questions raised by field research conducted together with the multiethnic network known as Teia dos Povos (Peoples’ Web) and previous experiences with the Kaiowá and Guarani people, this paper discusses, in dialogue with the innovative experience brought by the Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), how certain popular demands for changes in education can lead us to the proposed Popular Education and how it demands from Universities a changeover that incorporates this field of knowledge and practices. At an epistemological level, this text shows how Popular Education shares issues with contemporary Anthropology in Latin America, pointing out possible solutions to its impasses that, in the end, represent challenges for the University itself. These challenges have triggered internal processes in universities in recent decades, which are currently intensified by an ongoing epistemological and ontological revolution: Agroecology.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249
10.9771/ccrh.v36i0.52249
url https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249
identifier_str_mv 10.9771/ccrh.v36i0.52249
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249/29113
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Caderno CRH; v. 36 (2023): Publicação Contínua; e023008
1983-8239
0103-4979
reponame:Caderno CRH
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Caderno CRH
collection Caderno CRH
repository.name.fl_str_mv Caderno CRH - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revcrh@ufba.br||revcrh@ufba.br
_version_ 1799699056860069888