IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno CRH |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249 |
Resumo: | Based on questions raised by field research conducted together with the multiethnic network known as Teia dos Povos (Peoples’ Web) and previous experiences with the Kaiowá and Guarani people, this paper discusses, in dialogue with the innovative experience brought by the Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), how certain popular demands for changes in education can lead us to the proposed Popular Education and how it demands from Universities a changeover that incorporates this field of knowledge and practices. At an epistemological level, this text shows how Popular Education shares issues with contemporary Anthropology in Latin America, pointing out possible solutions to its impasses that, in the end, represent challenges for the University itself. These challenges have triggered internal processes in universities in recent decades, which are currently intensified by an ongoing epistemological and ontological revolution: Agroecology. |
id |
UFBA-7_bbfbc384485434b97c1e7039734ebec2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/52249 |
network_acronym_str |
UFBA-7 |
network_name_str |
Caderno CRH |
repository_id_str |
|
spelling |
IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecologyÀ LA RECHERCHE DE L’UNIVERSITÉ POPULAIRE: réflexions sur une possible rencontre positive entre recherche anthropologique, éducation populaire et agroécologieEM BUSCA DA UNIVERSIDADE POPULAR: reflexões sobre um bom encontro possível entre a pesquisa antropológica, a educação popular e a agroecologiaEducação popularUniversidade popularEncontro de SaberesDescolonização epistêmicaAgroecologiaEducação popularAgroecologiaUniversidade popularPopular educationPopular universityMeeting of knowledgesEpistemic decolonizationAgroecologyEducation populaireUniversité populaireRencontre de savoirsDécolonisation épistémiqueAgroécologieBased on questions raised by field research conducted together with the multiethnic network known as Teia dos Povos (Peoples’ Web) and previous experiences with the Kaiowá and Guarani people, this paper discusses, in dialogue with the innovative experience brought by the Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), how certain popular demands for changes in education can lead us to the proposed Popular Education and how it demands from Universities a changeover that incorporates this field of knowledge and practices. At an epistemological level, this text shows how Popular Education shares issues with contemporary Anthropology in Latin America, pointing out possible solutions to its impasses that, in the end, represent challenges for the University itself. These challenges have triggered internal processes in universities in recent decades, which are currently intensified by an ongoing epistemological and ontological revolution: Agroecology.A partir de questões suscitadas por pesquisas de campo junto à rede multiétnica, conhecida como Teia dos Povos, e de experiências pregressas com o povo Kaiowá e Guarani, o artigo discute, em diálogo com a experiência inovadora da Universidade Federal do Sul da Bahia, como certas reivindicações populares por mudanças na educação podem nos conduzir às formulações propostas, nas últimas décadas, pela educação popular e como elas demandam das instituições universitárias uma transformação que se conjuga com esse campo de saberes e práticas. Em um nível epistemológico, demonstramos como a educação popular compartilha questões com a antropologia contemporânea na América Latina, apontando possíveis soluções para impasses dessa disciplina que, ao fim e ao cabo, representam desafios para a própria instituição universitária. Esses desafios têm disparado processos internos nas universidades nas últimas décadas que, atualmente, se agudizam em função de uma revolução epistemológica e ontológica em curso, a agroecologia.A partir de questões suscitadas por pesquisas de campo junto à rede multiétnica, conhecida como Teia dos Povos, e de experiências pregressas com o povo Kaiowá e Guarani, o artigo discute, em diálogo com a experiência inovadora da Universidade Federal do Sul da Bahia, como certas reivindicações populares por mudanças na educação podem nos conduzir às formulações propostas, nas últimas décadas, pela educação popular e como elas demandam das instituições universitárias uma transformação que se conjuga com esse campo de saberes e práticas. Em um nível epistemológico, demonstramos como a educação popular compartilha questões com a antropologia contemporânea na América Latina, apontando possíveis soluções para impasses dessa disciplina que, ao fim e ao cabo, representam desafios para a própria instituição universitária. Esses desafios têm disparado processos internos nas universidades nas últimas décadas que, atualmente, se agudizam em função de uma revolução epistemológica e ontológica em curso, a agroecologia.Universidade Federal da Bahia2023-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/5224910.9771/ccrh.v36i0.52249Caderno CRH; v. 36 (2023): Publicação Contínua; e0230081983-82390103-4979reponame:Caderno CRHinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249/29113http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKmitta Pimentel, Spensy2023-05-19T18:53:14Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/52249Revistahttps://portalseer.ufba.br/index.php/crh/about/editorialPolicies#custom-0PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprevcrh@ufba.br||revcrh@ufba.br1983-82390103-4979opendoar:2023-05-19T18:53:14Caderno CRH - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology À LA RECHERCHE DE L’UNIVERSITÉ POPULAIRE: réflexions sur une possible rencontre positive entre recherche anthropologique, éducation populaire et agroécologie EM BUSCA DA UNIVERSIDADE POPULAR: reflexões sobre um bom encontro possível entre a pesquisa antropológica, a educação popular e a agroecologia |
title |
IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology |
spellingShingle |
IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology Kmitta Pimentel, Spensy Educação popular Universidade popular Encontro de Saberes Descolonização epistêmica Agroecologia Educação popular Agroecologia Universidade popular Popular education Popular university Meeting of knowledges Epistemic decolonization Agroecology Education populaire Université populaire Rencontre de savoirs Décolonisation épistémique Agroécologie |
title_short |
IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology |
title_full |
IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology |
title_fullStr |
IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology |
title_full_unstemmed |
IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology |
title_sort |
IN SEARCH OF THE POPULAR UNIVERSITY: reflections on a possible positive encounter between anthropological research, popular education and agroecology |
author |
Kmitta Pimentel, Spensy |
author_facet |
Kmitta Pimentel, Spensy |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kmitta Pimentel, Spensy |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação popular Universidade popular Encontro de Saberes Descolonização epistêmica Agroecologia Educação popular Agroecologia Universidade popular Popular education Popular university Meeting of knowledges Epistemic decolonization Agroecology Education populaire Université populaire Rencontre de savoirs Décolonisation épistémique Agroécologie |
topic |
Educação popular Universidade popular Encontro de Saberes Descolonização epistêmica Agroecologia Educação popular Agroecologia Universidade popular Popular education Popular university Meeting of knowledges Epistemic decolonization Agroecology Education populaire Université populaire Rencontre de savoirs Décolonisation épistémique Agroécologie |
description |
Based on questions raised by field research conducted together with the multiethnic network known as Teia dos Povos (Peoples’ Web) and previous experiences with the Kaiowá and Guarani people, this paper discusses, in dialogue with the innovative experience brought by the Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), how certain popular demands for changes in education can lead us to the proposed Popular Education and how it demands from Universities a changeover that incorporates this field of knowledge and practices. At an epistemological level, this text shows how Popular Education shares issues with contemporary Anthropology in Latin America, pointing out possible solutions to its impasses that, in the end, represent challenges for the University itself. These challenges have triggered internal processes in universities in recent decades, which are currently intensified by an ongoing epistemological and ontological revolution: Agroecology. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249 10.9771/ccrh.v36i0.52249 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249 |
identifier_str_mv |
10.9771/ccrh.v36i0.52249 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/52249/29113 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno CRH; v. 36 (2023): Publicação Contínua; e023008 1983-8239 0103-4979 reponame:Caderno CRH instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Caderno CRH |
collection |
Caderno CRH |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno CRH - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revcrh@ufba.br||revcrh@ufba.br |
_version_ |
1799699056860069888 |