Hybrid masculinities in school context ongoing changes or reproduction of the status quo?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Periódicus |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/35914 |
Resumo: | Abstract: The concept of hegemonic masculinity has been mobilized as an explanatory dimension of the expression ofsexism and homophobia at school. However, today there is a notion of hybrid masculinities that comprehend contemporarytransformations in the field of masculinity, even though it is a concept that is little debated or worked on from empiricalground. Based on a specific study on school homophobia in Portugal, with methodological recourse to a variety ofqualitative techniques – focus groups, interviews and participant observation –, it is discussed if the concept of hybridmasculinity serves as a reference for thinking about masculinities today at school. By detailing three of its dimensions –discursive distancing, subtle paternalism and strategic use of subordinate elements –, it is argued that it is a good indicator,despite the need for further study. This article is expected to contribute to starting the debate on the subject.Keywords: Gender. Hybrid masculinity. School. |
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Hybrid masculinities in school context ongoing changes or reproduction of the status quo?Masculinidades híbridas en el contexto escolar cambios en curso o reproducción del status quo?Masculinidades híbridas em contexto escolar: mudanças em curso ou reprodução do status quo?Abstract: The concept of hegemonic masculinity has been mobilized as an explanatory dimension of the expression ofsexism and homophobia at school. However, today there is a notion of hybrid masculinities that comprehend contemporarytransformations in the field of masculinity, even though it is a concept that is little debated or worked on from empiricalground. Based on a specific study on school homophobia in Portugal, with methodological recourse to a variety ofqualitative techniques – focus groups, interviews and participant observation –, it is discussed if the concept of hybridmasculinity serves as a reference for thinking about masculinities today at school. By detailing three of its dimensions –discursive distancing, subtle paternalism and strategic use of subordinate elements –, it is argued that it is a good indicator,despite the need for further study. This article is expected to contribute to starting the debate on the subject.Keywords: Gender. Hybrid masculinity. School.Resumen: Es un punto en común que el concepto de masculinidad hegemónica se ha movilizado como una dimensiónexplicativa de la expresión de sexismo y homofobia en la escuela. Sin embargo, hoy se habla de masculinidadeshíbridas que explican las transformaciones contemporáneas en el campo de la masculinidad, a pesar de que es un concepto poco debatido o trabajado desde la perspectiva empírica. Basándose en un estudio sobre la homofobia escolaren Portugal, con el recurso metodológico a una variedad de técnicas cualitativas (grupos focales, entrevistas yobservación participante), se discute si el concepto de masculinidad híbrida sirve como referencia para pensar sobre lasmasculinidades hoy en la escuela. Al detallar tres de sus dimensiones (distanciamiento discursivo, paternalismo sutil yuso estratégico de elementos subordinados), se argumenta que es un buen indicador, a pesar de la necesidad de másestudios. Se espera que este artículo contribuya a comenzar el debate.Palabras clave: Género. Masculinidad híbrida. Escuela.É ponto assente que o conceito de masculinidade hegemónica tem sido mobilizado como uma dimensão explicativa da expressão do sexismo e da homofobia na escola. Contudo, hoje fala-se de masculinidades híbridas que dão conta de transformações contemporâneas no campo da masculinidade, ainda que seja um conceito pouco debatido ou trabalhado a partir da empiria. Partindo de um estudo em concreto sobre homofobia escolar em Portugal, com recurso metodológico a uma diversidade de técnicas qualitativas – grupos focais, entrevistas e observação participante –, discute-se se o conceito de masculinidade híbrida serve como referencial para pensar as masculinidades hoje na escola. Detalhando-se três das suas dimensões – distanciamento discursivo, paternalismo subtil e emprego estratégico de elementos subordinados –, argumenta-se que é um bom indicador, não obstante a necessidade de mais aprofundamento. Espera-se que este artigo contribua para o debate.Universidade Federal da Bahia2021-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/3591410.9771/peri.v2i14.35914Revista Periódicus; Vol. 2 No. 14 (2020): Número 14 - Volume 2; 143-163Revista Periódicus; Vol. 2 Núm. 14 (2020): Número 14 - Volume 2; 143-163Revista Periódicus; v. 2 n. 14 (2020): Número 14 - Volume 2; 143-1632358-0844reponame:Revista Periódicusinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/35914/24431Copyright (c) 2021 Hugo Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Hugo2021-10-27T23:39:44Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/35914Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicusPUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/oai||revistaperiodicus@ufba.br2358-08442358-0844opendoar:2021-10-27T23:39:44Revista Periódicus - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
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