Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595 |
Resumo: | This work aimed to analyze the processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic, from an ontological and historical perspective. The research was carried out through a bibliographical survey based on already consolidated literatures as well as recent publications about the impacts of the pandemic in Brazil, bringing as main lines the following aspects: the historical transformations that occurred in the labor world from the ontological conception of work; teaching and its main foundations and peculiarities; the precariousness of teaching in the context of the pandemic. This work concludes by revealing that the precariousness of teaching is not a privilege of the pandemic, but the great changes in teaching practice resulting from this health emergency made it more difficult. As a result of the overload, pressure and blending of personal and professional life, stress and illness are new conditions that educational literature is systematically beginning to show. |
id |
UFC-10_0046ccda65374f7971df2211613b0105 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/71595 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: Procesos de precariedad del trabajo docente en tiempos de la pandemia del Covid-19:Processos de precarização do trabalho docente em tempos de pandemia da Covid-19: Condições do trabalho docente. Trabalho e educação. Organização do trabalho.Precarização do trabalho docentepandemia Covid-19noção ontológica e histórica do trabalhoThis work aimed to analyze the processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic, from an ontological and historical perspective. The research was carried out through a bibliographical survey based on already consolidated literatures as well as recent publications about the impacts of the pandemic in Brazil, bringing as main lines the following aspects: the historical transformations that occurred in the labor world from the ontological conception of work; teaching and its main foundations and peculiarities; the precariousness of teaching in the context of the pandemic. This work concludes by revealing that the precariousness of teaching is not a privilege of the pandemic, but the great changes in teaching practice resulting from this health emergency made it more difficult. As a result of the overload, pressure and blending of personal and professional life, stress and illness are new conditions that educational literature is systematically beginning to show.Este trabajo tuvo como objetivo analizar los procesos de precariedad del trabajo docente, en tiempos de pandemia del Covid-19, desde una noción ontológica e histórica del trabajo. La investigación se realizó a través de un ensayo bibliográfico basado en literaturas ya consolidadas, así como publicaciones recientes sobre los impactos de la pandemia en Brasil, trayendo como eje los siguientes aspectos: las transformaciones históricas que ocurrieron en el mundo del trabajo desde la concepción ontológica de trabajo; el trabajo docente y sus principales fundamentos y peculiaridades; la precariedad del trabajo docente en el contexto de la pandemia. Concluye revelando que la precariedad del trabajo docente no es un privilegio de la pandemia, pero los acentuados cambios en la docencia, producto de esta emergencia de salud dificultaron el trabajo del docente. A raíz de esta sobrecarga, las presiones, la fusión de la vida personal y laboral, el estrés y la enfermedad son nuevas condiciones que la literatura educativa comienza a denunciar sistemáticamente.Este trabalho teve por objetivo analisar os processos de precarização do trabalho docente, em tempos de pandemia da Covid-19, a partir de uma noção ontológica e histórica do trabalho. A pesquisa foi realizada por meio de um ensaio bibliográfico a partir de literaturas já consolidadas bem como publicações recentes acerca dos impactos da pandemia no Brasil, trazendo como eixo os seguintes aspectos: as transformações históricas ocorridas no mundo do trabalho a partir da concepção ontológica de trabalho; o trabalho docente e seus principais fundamentos e peculiaridades; os processos de precarização do trabalho docente no âmbito da pandemia. Conclui revelando que a precarização do trabalho docente não é privilégio da pandemia, mas as acentuadas transformações no ensino decorrentes dessa emergência sanitária tornaram o trabalho do professor mais difícil. Como resultado dessa sobrecarga, pressões, fusão da vida pessoal com a vida laboral, estresse e adoecimento são condições novas que a literatura educacional começa a denunciar sistematicamente.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7159510.29148/labor.v1i26.71595Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 33-531983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595/197526Copyright (c) 2021 Revista Laborhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Renata Guilões Barros Fernandes, Cláudia Sabino Gomes, João Gabriel Hübner Gomes de Farias, João HenriqueNascimento da Silva, Cláudio Nei2022-03-05T13:09:55Zoai:periodicos.ufc:article/71595Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-03-05T13:09:55Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: Procesos de precariedad del trabajo docente en tiempos de la pandemia del Covid-19: Processos de precarização do trabalho docente em tempos de pandemia da Covid-19: |
title |
Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: |
spellingShingle |
Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: Santos, Renata Guilões Barros Condições do trabalho docente. Trabalho e educação. Organização do trabalho. Precarização do trabalho docente pandemia Covid-19 noção ontológica e histórica do trabalho |
title_short |
Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: |
title_full |
Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: |
title_fullStr |
Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: |
title_full_unstemmed |
Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: |
title_sort |
Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: |
author |
Santos, Renata Guilões Barros |
author_facet |
Santos, Renata Guilões Barros Fernandes, Cláudia Sabino Gomes, João Gabriel Hübner Gomes de Farias, João Henrique Nascimento da Silva, Cláudio Nei |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Cláudia Sabino Gomes, João Gabriel Hübner Gomes de Farias, João Henrique Nascimento da Silva, Cláudio Nei |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Renata Guilões Barros Fernandes, Cláudia Sabino Gomes, João Gabriel Hübner Gomes de Farias, João Henrique Nascimento da Silva, Cláudio Nei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Condições do trabalho docente. Trabalho e educação. Organização do trabalho. Precarização do trabalho docente pandemia Covid-19 noção ontológica e histórica do trabalho |
topic |
Condições do trabalho docente. Trabalho e educação. Organização do trabalho. Precarização do trabalho docente pandemia Covid-19 noção ontológica e histórica do trabalho |
description |
This work aimed to analyze the processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic, from an ontological and historical perspective. The research was carried out through a bibliographical survey based on already consolidated literatures as well as recent publications about the impacts of the pandemic in Brazil, bringing as main lines the following aspects: the historical transformations that occurred in the labor world from the ontological conception of work; teaching and its main foundations and peculiarities; the precariousness of teaching in the context of the pandemic. This work concludes by revealing that the precariousness of teaching is not a privilege of the pandemic, but the great changes in teaching practice resulting from this health emergency made it more difficult. As a result of the overload, pressure and blending of personal and professional life, stress and illness are new conditions that educational literature is systematically beginning to show. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595 10.29148/labor.v1i26.71595 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i26.71595 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595/197526 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Labor http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Labor http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 33-53 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1798325397287337984 |