Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Renata Guilões Barros
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fernandes, Cláudia Sabino, Gomes, João Gabriel Hübner, Gomes de Farias, João Henrique, Nascimento da Silva, Cláudio Nei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595
Resumo: This work aimed to analyze the processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic, from an ontological and historical perspective.  The research was carried out through a bibliographical survey based on already consolidated literatures as well as recent publications about the impacts of the pandemic in Brazil, bringing as main lines the following aspects: the historical transformations that occurred in the labor world from the ontological conception of work; teaching and its main foundations and peculiarities; the precariousness of teaching in the context of the pandemic.  This work concludes by revealing that the precariousness of teaching is not a privilege of the pandemic, but the great changes in teaching practice resulting from this health emergency made it more difficult.  As a result of the overload, pressure and blending of personal and professional life, stress and illness are new conditions that educational literature is systematically beginning to show.
id UFC-10_0046ccda65374f7971df2211613b0105
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/71595
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic: Procesos de precariedad del trabajo docente en tiempos de la pandemia del Covid-19:Processos de precarização do trabalho docente em tempos de pandemia da Covid-19: Condições do trabalho docente. Trabalho e educação. Organização do trabalho.Precarização do trabalho docentepandemia Covid-19noção ontológica e histórica do trabalhoThis work aimed to analyze the processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic, from an ontological and historical perspective.  The research was carried out through a bibliographical survey based on already consolidated literatures as well as recent publications about the impacts of the pandemic in Brazil, bringing as main lines the following aspects: the historical transformations that occurred in the labor world from the ontological conception of work; teaching and its main foundations and peculiarities; the precariousness of teaching in the context of the pandemic.  This work concludes by revealing that the precariousness of teaching is not a privilege of the pandemic, but the great changes in teaching practice resulting from this health emergency made it more difficult.  As a result of the overload, pressure and blending of personal and professional life, stress and illness are new conditions that educational literature is systematically beginning to show.Este trabajo tuvo como objetivo analizar los procesos de precariedad del trabajo docente, en tiempos de pandemia del Covid-19, desde una noción ontológica e histórica del trabajo. La investigación se realizó a través de un ensayo bibliográfico basado en literaturas ya consolidadas, así como publicaciones recientes sobre los impactos de la pandemia en Brasil, trayendo como eje los siguientes aspectos: las transformaciones históricas que ocurrieron en el mundo del trabajo desde la concepción ontológica de trabajo; el trabajo docente y sus principales fundamentos y peculiaridades; la precariedad del trabajo docente en el contexto de la pandemia. Concluye revelando que la precariedad del trabajo docente no es un privilegio de la pandemia, pero los acentuados cambios en la docencia, producto de esta emergencia de salud dificultaron el trabajo del docente. A raíz de esta sobrecarga, las presiones, la fusión de la vida personal y laboral, el estrés y la enfermedad son nuevas condiciones que la literatura educativa comienza a denunciar sistemáticamente.Este trabalho teve por objetivo analisar os processos de precarização do trabalho docente, em tempos de pandemia da Covid-19, a partir de uma noção ontológica e histórica do trabalho. A pesquisa foi realizada por meio de um ensaio bibliográfico a partir de literaturas já consolidadas bem como publicações recentes acerca dos impactos da pandemia no Brasil, trazendo como eixo os seguintes aspectos: as transformações históricas ocorridas no mundo do trabalho a partir da concepção ontológica de trabalho; o trabalho docente e seus principais fundamentos e peculiaridades; os processos de precarização do trabalho docente no âmbito da pandemia. Conclui revelando que a precarização do trabalho docente não é privilégio da pandemia, mas as acentuadas transformações no ensino decorrentes dessa emergência sanitária tornaram o trabalho do professor mais difícil. Como resultado dessa sobrecarga, pressões, fusão da vida pessoal com a vida laboral, estresse e adoecimento são condições novas que a literatura educacional começa a denunciar sistematicamente.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7159510.29148/labor.v1i26.71595Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 33-531983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595/197526Copyright (c) 2021 Revista Laborhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Renata Guilões Barros Fernandes, Cláudia Sabino Gomes, João Gabriel Hübner Gomes de Farias, João HenriqueNascimento da Silva, Cláudio Nei2022-03-05T13:09:55Zoai:periodicos.ufc:article/71595Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-03-05T13:09:55Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:
Procesos de precariedad del trabajo docente en tiempos de la pandemia del Covid-19:
Processos de precarização do trabalho docente em tempos de pandemia da Covid-19:
title Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:
spellingShingle Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:
Santos, Renata Guilões Barros
Condições do trabalho docente. Trabalho e educação. Organização do trabalho.
Precarização do trabalho docente
pandemia Covid-19
noção ontológica e histórica do trabalho
title_short Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:
title_full Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:
title_fullStr Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:
title_full_unstemmed Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:
title_sort Processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic:
author Santos, Renata Guilões Barros
author_facet Santos, Renata Guilões Barros
Fernandes, Cláudia Sabino
Gomes, João Gabriel Hübner
Gomes de Farias, João Henrique
Nascimento da Silva, Cláudio Nei
author_role author
author2 Fernandes, Cláudia Sabino
Gomes, João Gabriel Hübner
Gomes de Farias, João Henrique
Nascimento da Silva, Cláudio Nei
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Renata Guilões Barros
Fernandes, Cláudia Sabino
Gomes, João Gabriel Hübner
Gomes de Farias, João Henrique
Nascimento da Silva, Cláudio Nei
dc.subject.por.fl_str_mv Condições do trabalho docente. Trabalho e educação. Organização do trabalho.
Precarização do trabalho docente
pandemia Covid-19
noção ontológica e histórica do trabalho
topic Condições do trabalho docente. Trabalho e educação. Organização do trabalho.
Precarização do trabalho docente
pandemia Covid-19
noção ontológica e histórica do trabalho
description This work aimed to analyze the processes of precariousness of teaching work in times of Covid-19 pandemic, from an ontological and historical perspective.  The research was carried out through a bibliographical survey based on already consolidated literatures as well as recent publications about the impacts of the pandemic in Brazil, bringing as main lines the following aspects: the historical transformations that occurred in the labor world from the ontological conception of work; teaching and its main foundations and peculiarities; the precariousness of teaching in the context of the pandemic.  This work concludes by revealing that the precariousness of teaching is not a privilege of the pandemic, but the great changes in teaching practice resulting from this health emergency made it more difficult.  As a result of the overload, pressure and blending of personal and professional life, stress and illness are new conditions that educational literature is systematically beginning to show.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595
10.29148/labor.v1i26.71595
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i26.71595
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71595/197526
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 33-53
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1798325397287337984