Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Alessandro de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Peplinski, Emanuelly
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71828
Resumo: This article aims to discuss the concept and effects of  high school dropout in public education and school practice, using the literature analysis and the content of interviews conducted with twenty-six educators from four state schools in the city of Guarapuava/PR. The methodology for data collection was a case study, analyzed from the perspective of the subjects’ social representations with the background of the historical materialist method. Discussion has analysed the answers related to the interviewees' definitions of dropout, their perceptions of the effects of dropout on the school community and the actions taken to combat it. Finally, it was possible to notice that the discourses developed about dropout are diverse and reflect the ideologies that permeate the school environment, it was also possible to notice the advances needed in public policies for youth to ensure the access and permanence of all students.
id UFC-10_04e3e50219f610a11cfd3223329e3931
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/71828
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case studyReflexiones sobre el abandono escolar en la escuela secundaria desde el punto de vista de los educadores: un estudio de casoReflexões sobre a Evasão Escolar no Ensino Médio a partir do olhar de educadores: um estudo de casoSchool dropoutHigh schoolEducation and YouthAbandono EscolarEscuela SecundariaEducación y JuventudEvasão EscolarEnsino MédioEducação e JuventudeEvasão EscolarThis article aims to discuss the concept and effects of  high school dropout in public education and school practice, using the literature analysis and the content of interviews conducted with twenty-six educators from four state schools in the city of Guarapuava/PR. The methodology for data collection was a case study, analyzed from the perspective of the subjects’ social representations with the background of the historical materialist method. Discussion has analysed the answers related to the interviewees' definitions of dropout, their perceptions of the effects of dropout on the school community and the actions taken to combat it. Finally, it was possible to notice that the discourses developed about dropout are diverse and reflect the ideologies that permeate the school environment, it was also possible to notice the advances needed in public policies for youth to ensure the access and permanence of all students.Este artículo tiene como objetivo discutir el concepto y los efectos del abandono escolar en la escuela secundaria pública sobre la educación y la práctica escolar, utilizando el análisis de la literatura y el contenido de entrevistas realizadas a veintiséis educadores de cuatro escuelas públicas del municipio de Guarapuava/ PR. La metodología para la recolección de datos fue el estudio de caso, analizado desde la perspectiva de las representaciones sociales de los sujetos pesquisados, en el contexto del método histórico materialista.. Se seleccionaron para la discusión las respuestas relacionadas con las definiciones de abandono escolar de los entrevistados, sus percepciones sobre los efectos desta en la comunidad escolar y las acciones tomadas para combatir la misma. Finalmente, fue posible notar que los discursos desarrollados sobre la deserción son diversos y reflejan las ideologías que permean la escuela, también se pudo notar los avances en relación a las políticas públicas para la juventud que necesitan ser discutidas para asegurar el acceso y permanencia. de todos los estudiantes a la escuela.Este artigo tem como objetivo discutir o conceito e reflexos da evasão escolar no Ensino Médio público na educação e prática escolar. Para tanto, utilizou-se a análise da literatura e o conteúdo de entrevistas realizadas com vinte e seis educadores de quatro escolas estaduais no município de Guarapuava/PR. A metodologia para levantamento de dados foi o estudo de caso, analisados pelo viés das representações sociais dos sujeitos envolvidos, tendo como pano de fundo o método materialista histórico. Recortou-se para a discussão, as respostas relacionadas às definições de evasão dos entrevistados, suas percepções dos reflexos da evasão na comunidade escolar e as ações realizadas para combater a evasão. Por fim, foi possível perceber que os discursos desenvolvidos sobre a evasão são diversos e refletem as ideologias que atravessam a escola, também foi possível perceber os avanços em relação às políticas públicas para a juventude que precisam ser discutidas para garantir o acesso e permanência de todos os estudantes à escola.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7182810.29148/labor.v1i26.71828Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 236-2561983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71828/197537Copyright (c) 2021 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Alessandro de Peplinski, Emanuelly2022-03-05T13:09:55Zoai:periodicos.ufc:article/71828Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-03-05T13:09:55Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study
Reflexiones sobre el abandono escolar en la escuela secundaria desde el punto de vista de los educadores: un estudio de caso
Reflexões sobre a Evasão Escolar no Ensino Médio a partir do olhar de educadores: um estudo de caso
title Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study
spellingShingle Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study
Melo, Alessandro de
School dropout
High school
Education and Youth
Abandono Escolar
Escuela Secundaria
Educación y Juventud
Evasão Escolar
Ensino Médio
Educação e Juventude
Evasão Escolar
title_short Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study
title_full Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study
title_fullStr Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study
title_full_unstemmed Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study
title_sort Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study
author Melo, Alessandro de
author_facet Melo, Alessandro de
Peplinski, Emanuelly
author_role author
author2 Peplinski, Emanuelly
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Alessandro de
Peplinski, Emanuelly
dc.subject.por.fl_str_mv School dropout
High school
Education and Youth
Abandono Escolar
Escuela Secundaria
Educación y Juventud
Evasão Escolar
Ensino Médio
Educação e Juventude
Evasão Escolar
topic School dropout
High school
Education and Youth
Abandono Escolar
Escuela Secundaria
Educación y Juventud
Evasão Escolar
Ensino Médio
Educação e Juventude
Evasão Escolar
description This article aims to discuss the concept and effects of  high school dropout in public education and school practice, using the literature analysis and the content of interviews conducted with twenty-six educators from four state schools in the city of Guarapuava/PR. The methodology for data collection was a case study, analyzed from the perspective of the subjects’ social representations with the background of the historical materialist method. Discussion has analysed the answers related to the interviewees' definitions of dropout, their perceptions of the effects of dropout on the school community and the actions taken to combat it. Finally, it was possible to notice that the discourses developed about dropout are diverse and reflect the ideologies that permeate the school environment, it was also possible to notice the advances needed in public policies for youth to ensure the access and permanence of all students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71828
10.29148/labor.v1i26.71828
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71828
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i26.71828
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71828/197537
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 236-256
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1809454507217649664