Black women and education:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno , Heide de Jesus
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Correia, Aline Nascimento Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693
Resumo: This article presents the debate on identity and education from the complex and necessary intersections of the race, gender and class categories that cross the lives of black women in Brazil. The reflections contained here are part of the result of a doctoral thesis research that discussed the aforementioned categories through the Brazilian and Portuguese reality. Assuming that education is a field of contradictions, but, above all, with effective possibilities of social productions, the study used bibliographic materials and interviews to prove that the school environment can be fundamental for the construction, reconstruction and affirmation of black identity
id UFC-10_36cea1434c87e4d5a4934bd28f0d6310
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/80693
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Black women and education:Mujeres negras y educación: Mulher negra e educação: Black woman. Identity. Education.Mujer de color. Identidad. Educación.Mulher negraIdentidadeEducaçãoIdentidade negra e EducaçãoThis article presents the debate on identity and education from the complex and necessary intersections of the race, gender and class categories that cross the lives of black women in Brazil. The reflections contained here are part of the result of a doctoral thesis research that discussed the aforementioned categories through the Brazilian and Portuguese reality. Assuming that education is a field of contradictions, but, above all, with effective possibilities of social productions, the study used bibliographic materials and interviews to prove that the school environment can be fundamental for the construction, reconstruction and affirmation of black identityEste artículo presenta el debate sobre identidad y educación a partir de las intersecciones complejas y necesarias de las categorías de raza, género y clase que atraviesan la vida de las mujeres negras en Brasil. Las reflexiones aquí contenidas son parte del resultado de una investigación de tesis doctoral que discutió las categorías antes mencionadas a través de la realidad brasileña y portuguesa. Asumiendo que la educación es un campo de contradicciones, pero, sobre todo, con posibilidades efectivas de producción social, el estudio utilizó materiales bibliográficos y entrevistas para comprobar que el ambiente escolar puede ser fundamental para la construcción, reconstrucción y afirmación de la identidad negra.Este artigo apresenta o debate sobre identidade e educação a partir das complexas e necessárias intersecções das categorias raça, gênero e classe que atravessam a vida de mulheres negras no Brasil. As reflexões aqui contidas fazem parte do resultado de pesquisa de tese de doutoramento que discutiu sobre as categorias supracitadas através da realidade brasileira e portuguesa. Partindo do pressuposto que a educação é um campo de contradições, mas, sobretudo, com possibilidades efetivas de produções sociais, o estudo utilizou de materiais bibliográficos e entrevistas para comprovar que o ambiente escolar pode ser fundamental para construção, reconstrução e afirmação da identidade negra.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2022-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/8069310.29148/labor.v1i27.80693Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 169-1931983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693/226316Copyright (c) 2022 Revista Laborhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno , Heide de JesusCorreia, Aline Nascimento Santos 2022-08-29T17:54:39Zoai:periodicos.ufc:article/80693Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-29T17:54:39Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Black women and education:
Mujeres negras y educación:
Mulher negra e educação:
title Black women and education:
spellingShingle Black women and education:
Damasceno , Heide de Jesus
Black woman. Identity. Education.
Mujer de color. Identidad. Educación.
Mulher negra
Identidade
Educação
Identidade negra e Educação
title_short Black women and education:
title_full Black women and education:
title_fullStr Black women and education:
title_full_unstemmed Black women and education:
title_sort Black women and education:
author Damasceno , Heide de Jesus
author_facet Damasceno , Heide de Jesus
Correia, Aline Nascimento Santos
author_role author
author2 Correia, Aline Nascimento Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno , Heide de Jesus
Correia, Aline Nascimento Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Black woman. Identity. Education.
Mujer de color. Identidad. Educación.
Mulher negra
Identidade
Educação
Identidade negra e Educação
topic Black woman. Identity. Education.
Mujer de color. Identidad. Educación.
Mulher negra
Identidade
Educação
Identidade negra e Educação
description This article presents the debate on identity and education from the complex and necessary intersections of the race, gender and class categories that cross the lives of black women in Brazil. The reflections contained here are part of the result of a doctoral thesis research that discussed the aforementioned categories through the Brazilian and Portuguese reality. Assuming that education is a field of contradictions, but, above all, with effective possibilities of social productions, the study used bibliographic materials and interviews to prove that the school environment can be fundamental for the construction, reconstruction and affirmation of black identity
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693
10.29148/labor.v1i27.80693
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i27.80693
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693/226316
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 169-193
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1798325397475033088