Black women and education:: building identities and resistance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693 |
Resumo: | This article presents the debate on identity and education from the complex and necessary intersections of the race, gender and class categories that cross the lives of black women in Brazil. The reflections contained here are part of the result of a doctoral thesis research that discussed the aforementioned categories through the Brazilian and Portuguese reality. Assuming that education is a field of contradictions, but, above all, with effective possibilities of social productions, the study used bibliographic materials and interviews to prove that the school environment can be fundamental for the construction, reconstruction and affirmation of black identity |
id |
UFC-10_36cea1434c87e4d5a4934bd28f0d6310 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/80693 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
Black women and education:: building identities and resistanceMujeres negras y educación: : construcción de identidades y resistenciaMulher negra e educação: : construção de identidades e resistênciasBlack woman. Identity. Education.Mujer de color. Identidad. Educación.Mulher negraIdentidadeEducaçãoIdentidade negra e EducaçãoThis article presents the debate on identity and education from the complex and necessary intersections of the race, gender and class categories that cross the lives of black women in Brazil. The reflections contained here are part of the result of a doctoral thesis research that discussed the aforementioned categories through the Brazilian and Portuguese reality. Assuming that education is a field of contradictions, but, above all, with effective possibilities of social productions, the study used bibliographic materials and interviews to prove that the school environment can be fundamental for the construction, reconstruction and affirmation of black identityEste artículo presenta el debate sobre identidad y educación a partir de las intersecciones complejas y necesarias de las categorías de raza, género y clase que atraviesan la vida de las mujeres negras en Brasil. Las reflexiones aquí contenidas son parte del resultado de una investigación de tesis doctoral que discutió las categorías antes mencionadas a través de la realidad brasileña y portuguesa. Asumiendo que la educación es un campo de contradicciones, pero, sobre todo, con posibilidades efectivas de producción social, el estudio utilizó materiales bibliográficos y entrevistas para comprobar que el ambiente escolar puede ser fundamental para la construcción, reconstrucción y afirmación de la identidad negra.Este artigo apresenta o debate sobre identidade e educação a partir das complexas e necessárias intersecções das categorias raça, gênero e classe que atravessam a vida de mulheres negras no Brasil. As reflexões aqui contidas fazem parte do resultado de pesquisa de tese de doutoramento que discutiu sobre as categorias supracitadas através da realidade brasileira e portuguesa. Partindo do pressuposto que a educação é um campo de contradições, mas, sobretudo, com possibilidades efetivas de produções sociais, o estudo utilizou de materiais bibliográficos e entrevistas para comprovar que o ambiente escolar pode ser fundamental para construção, reconstrução e afirmação da identidade negra.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2022-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/8069310.29148/labor.v1i27.80693Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 169-1931983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693/226316Copyright (c) 2022 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno , Heide de JesusCorreia, Aline Nascimento Santos 2022-08-29T17:54:39Zoai:periodicos.ufc:article/80693Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-29T17:54:39Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Black women and education:: building identities and resistance Mujeres negras y educación: : construcción de identidades y resistencia Mulher negra e educação: : construção de identidades e resistências |
title |
Black women and education:: building identities and resistance |
spellingShingle |
Black women and education:: building identities and resistance Damasceno , Heide de Jesus Black woman. Identity. Education. Mujer de color. Identidad. Educación. Mulher negra Identidade Educação Identidade negra e Educação |
title_short |
Black women and education:: building identities and resistance |
title_full |
Black women and education:: building identities and resistance |
title_fullStr |
Black women and education:: building identities and resistance |
title_full_unstemmed |
Black women and education:: building identities and resistance |
title_sort |
Black women and education:: building identities and resistance |
author |
Damasceno , Heide de Jesus |
author_facet |
Damasceno , Heide de Jesus Correia, Aline Nascimento Santos |
author_role |
author |
author2 |
Correia, Aline Nascimento Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Damasceno , Heide de Jesus Correia, Aline Nascimento Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Black woman. Identity. Education. Mujer de color. Identidad. Educación. Mulher negra Identidade Educação Identidade negra e Educação |
topic |
Black woman. Identity. Education. Mujer de color. Identidad. Educación. Mulher negra Identidade Educação Identidade negra e Educação |
description |
This article presents the debate on identity and education from the complex and necessary intersections of the race, gender and class categories that cross the lives of black women in Brazil. The reflections contained here are part of the result of a doctoral thesis research that discussed the aforementioned categories through the Brazilian and Portuguese reality. Assuming that education is a field of contradictions, but, above all, with effective possibilities of social productions, the study used bibliographic materials and interviews to prove that the school environment can be fundamental for the construction, reconstruction and affirmation of black identity |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693 10.29148/labor.v1i27.80693 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i27.80693 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693/226316 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Labor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Labor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 169-193 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454507420024832 |