Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889 |
Resumo: | This text brings reflections on an experience lived by four professors in a shared discipline in the Pedagogy Course at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), during the exceptional first semester in which the Institution chose to continue teaching activities through the “Emergency Remote Teaching” during the SARS-Cov-2 pandemic, understood in the context of a health crisis and the structural crisis of capital. We reflect the experience of "remote teaching" in dialogue with the bibliographical references that guided the subject taught and the work carried out by the students, which allowed us to identify some effects of this form of "teaching" for professional and human training and how they respond to interests of different social classes. |
id |
UFC-10_96bf1e7840eb6da75c02c5565406a7f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/71889 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learningEducación en tiempos de pandemia:: reflexiones a partir de una experiencia en la enseñanza remotaEducação em tempos de pandemia:: reflexões a partir de uma experiência no ensino remotoCrisis. Capital. Capital-labour relationship. Conditions for teaching-learning.Crisis. Capital. Relación capital-trabajo. Condiciones de enseñanza-aprendizajeCrise. Capital. Relação capital-trabalho. Condições para ensino-aprendizagem.EducaçãoThis text brings reflections on an experience lived by four professors in a shared discipline in the Pedagogy Course at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), during the exceptional first semester in which the Institution chose to continue teaching activities through the “Emergency Remote Teaching” during the SARS-Cov-2 pandemic, understood in the context of a health crisis and the structural crisis of capital. We reflect the experience of "remote teaching" in dialogue with the bibliographical references that guided the subject taught and the work carried out by the students, which allowed us to identify some effects of this form of "teaching" for professional and human training and how they respond to interests of different social classes.Este texto trae reflexiones sobre una experiencia vivida por cuatro profesores de una disciplina compartida en el Curso de Pedagogía de la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC), durante el primer semestre excepcional en el que la Institución optó por reiniciar la enseñanza a través del “Ensino Remoto de Emergencia” durante la pandemia SARS-Cov-2, en el contexto de una crisis de salud y la crisis estructural del capital. Reflejamos la experiencia de la “enseñanza remota” en diálogo con las referencias bibliográficas que orientaron la asignatura impartida y con el trabajo realizado por los estudiantes, lo que permitió identificar algunos efectos de esta forma de “enseñanza” para la formación profesional y humana y cómo respondem a los intereses de distintas clases sociales.Este texto traz reflexões de uma experiência vivida por quatro docentes em uma disciplina compartilhada no Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), durante o primeiro semestre excepcional no qual a Instituição optou por dar continuidade às atividades de ensino por meio do “ensino remoto emergencial” durante a pandemia do SARS-Cov-2, entendida no contexto de uma crise sanitária e da crise estrutural do capital. Refletimos a experiência do “ensino remoto” em diálogo com as referências bibliográficas que balizaram a própria disciplina ministrada e com os trabalhos realizados pelos discentes, o que permitiu identificar alguns efeitos dessa forma de “ensino” para a formação profissional e humana e como respondem a interesses de classes sociais distintas.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7188910.29148/labor.v1i26.71889Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 257-2801983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889/197538Copyright (c) 2021 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos Puccinelli, ViníciusBaecker, AstridVendramini, Célia ReginaTitton, Mauro2022-03-05T13:09:55Zoai:periodicos.ufc:article/71889Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-03-05T13:09:55Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning Educación en tiempos de pandemia:: reflexiones a partir de una experiencia en la enseñanza remota Educação em tempos de pandemia:: reflexões a partir de uma experiência no ensino remoto |
title |
Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning |
spellingShingle |
Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning Ramos Puccinelli, Vinícius Crisis. Capital. Capital-labour relationship. Conditions for teaching-learning. Crisis. Capital. Relación capital-trabajo. Condiciones de enseñanza-aprendizaje Crise. Capital. Relação capital-trabalho. Condições para ensino-aprendizagem. Educação |
title_short |
Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning |
title_full |
Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning |
title_fullStr |
Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning |
title_full_unstemmed |
Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning |
title_sort |
Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning |
author |
Ramos Puccinelli, Vinícius |
author_facet |
Ramos Puccinelli, Vinícius Baecker, Astrid Vendramini, Célia Regina Titton, Mauro |
author_role |
author |
author2 |
Baecker, Astrid Vendramini, Célia Regina Titton, Mauro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos Puccinelli, Vinícius Baecker, Astrid Vendramini, Célia Regina Titton, Mauro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crisis. Capital. Capital-labour relationship. Conditions for teaching-learning. Crisis. Capital. Relación capital-trabajo. Condiciones de enseñanza-aprendizaje Crise. Capital. Relação capital-trabalho. Condições para ensino-aprendizagem. Educação |
topic |
Crisis. Capital. Capital-labour relationship. Conditions for teaching-learning. Crisis. Capital. Relación capital-trabajo. Condiciones de enseñanza-aprendizaje Crise. Capital. Relação capital-trabalho. Condições para ensino-aprendizagem. Educação |
description |
This text brings reflections on an experience lived by four professors in a shared discipline in the Pedagogy Course at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), during the exceptional first semester in which the Institution chose to continue teaching activities through the “Emergency Remote Teaching” during the SARS-Cov-2 pandemic, understood in the context of a health crisis and the structural crisis of capital. We reflect the experience of "remote teaching" in dialogue with the bibliographical references that guided the subject taught and the work carried out by the students, which allowed us to identify some effects of this form of "teaching" for professional and human training and how they respond to interests of different social classes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889 10.29148/labor.v1i26.71889 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i26.71889 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889/197538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Labor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Labor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 257-280 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454507232329728 |