Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos Puccinelli, Vinícius
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Baecker, Astrid, Vendramini, Célia Regina, Titton, Mauro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889
Resumo: This text brings reflections on an experience lived by four professors in a shared discipline in the Pedagogy Course at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), during the exceptional first semester in which the Institution chose to continue teaching activities through the “Emergency Remote Teaching” during the SARS-Cov-2 pandemic, understood in the context of a health crisis and the structural crisis of capital. We reflect the experience of "remote teaching" in dialogue with the bibliographical references that guided the subject taught and the work carried out by the students, which allowed us to identify some effects of this form of "teaching" for professional and human training and how they respond to interests of different social classes.
id UFC-10_96bf1e7840eb6da75c02c5565406a7f0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/71889
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learningEducación en tiempos de pandemia:: reflexiones a partir de una experiencia en la enseñanza remotaEducação em tempos de pandemia:: reflexões a partir de uma experiência no ensino remotoCrisis. Capital. Capital-labour relationship. Conditions for teaching-learning.Crisis. Capital. Relación capital-trabajo. Condiciones de enseñanza-aprendizajeCrise. Capital. Relação capital-trabalho. Condições para ensino-aprendizagem.EducaçãoThis text brings reflections on an experience lived by four professors in a shared discipline in the Pedagogy Course at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), during the exceptional first semester in which the Institution chose to continue teaching activities through the “Emergency Remote Teaching” during the SARS-Cov-2 pandemic, understood in the context of a health crisis and the structural crisis of capital. We reflect the experience of "remote teaching" in dialogue with the bibliographical references that guided the subject taught and the work carried out by the students, which allowed us to identify some effects of this form of "teaching" for professional and human training and how they respond to interests of different social classes.Este texto trae reflexiones sobre una experiencia vivida por cuatro profesores de una disciplina compartida en el Curso de Pedagogía de la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC), durante el primer semestre excepcional en el que la Institución optó por reiniciar la enseñanza a través del “Ensino Remoto de Emergencia” durante la pandemia SARS-Cov-2, en el contexto de una crisis de salud y la crisis estructural del capital. Reflejamos la experiencia de la “enseñanza remota” en diálogo con las referencias bibliográficas que orientaron la asignatura impartida y con el trabajo realizado por los estudiantes, lo que permitió identificar algunos efectos de esta forma de “enseñanza” para la formación profesional y humana y cómo respondem a los intereses de distintas clases sociales.Este texto traz reflexões de uma experiência vivida por quatro docentes em uma disciplina compartilhada no Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), durante o primeiro semestre excepcional no qual a Instituição optou por dar continuidade às atividades de ensino por meio do “ensino remoto emergencial” durante a pandemia do SARS-Cov-2, entendida no contexto de uma crise sanitária e da crise estrutural do capital. Refletimos a experiência do “ensino remoto” em diálogo com as referências bibliográficas que balizaram a própria disciplina ministrada e com os trabalhos realizados pelos discentes, o que permitiu identificar alguns efeitos dessa forma de “ensino” para a formação profissional e humana e como respondem a interesses de classes sociais distintas.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2021-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7188910.29148/labor.v1i26.71889Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 257-2801983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889/197538Copyright (c) 2021 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos Puccinelli, ViníciusBaecker, AstridVendramini, Célia ReginaTitton, Mauro2022-03-05T13:09:55Zoai:periodicos.ufc:article/71889Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-03-05T13:09:55Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning
Educación en tiempos de pandemia:: reflexiones a partir de una experiencia en la enseñanza remota
Educação em tempos de pandemia:: reflexões a partir de uma experiência no ensino remoto
title Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning
spellingShingle Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning
Ramos Puccinelli, Vinícius
Crisis. Capital. Capital-labour relationship. Conditions for teaching-learning.
Crisis. Capital. Relación capital-trabajo. Condiciones de enseñanza-aprendizaje
Crise. Capital. Relação capital-trabalho. Condições para ensino-aprendizagem.
Educação
title_short Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning
title_full Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning
title_fullStr Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning
title_full_unstemmed Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning
title_sort Education at pandemic times:: reflexions from an experience in the remote learning
author Ramos Puccinelli, Vinícius
author_facet Ramos Puccinelli, Vinícius
Baecker, Astrid
Vendramini, Célia Regina
Titton, Mauro
author_role author
author2 Baecker, Astrid
Vendramini, Célia Regina
Titton, Mauro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos Puccinelli, Vinícius
Baecker, Astrid
Vendramini, Célia Regina
Titton, Mauro
dc.subject.por.fl_str_mv Crisis. Capital. Capital-labour relationship. Conditions for teaching-learning.
Crisis. Capital. Relación capital-trabajo. Condiciones de enseñanza-aprendizaje
Crise. Capital. Relação capital-trabalho. Condições para ensino-aprendizagem.
Educação
topic Crisis. Capital. Capital-labour relationship. Conditions for teaching-learning.
Crisis. Capital. Relación capital-trabajo. Condiciones de enseñanza-aprendizaje
Crise. Capital. Relação capital-trabalho. Condições para ensino-aprendizagem.
Educação
description This text brings reflections on an experience lived by four professors in a shared discipline in the Pedagogy Course at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), during the exceptional first semester in which the Institution chose to continue teaching activities through the “Emergency Remote Teaching” during the SARS-Cov-2 pandemic, understood in the context of a health crisis and the structural crisis of capital. We reflect the experience of "remote teaching" in dialogue with the bibliographical references that guided the subject taught and the work carried out by the students, which allowed us to identify some effects of this form of "teaching" for professional and human training and how they respond to interests of different social classes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889
10.29148/labor.v1i26.71889
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i26.71889
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71889/197538
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Labor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 26 (2021): Evasão escolar em tempos de adversidades: saberes, políticas e práticas; 257-280
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1809454507232329728