Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44128 |
Resumo: | This article analyzes the mechanisms of capital control, the actions of resistance and hegemonic dispute present - with several limitations and contradictions - in the organization of the production of peasant existence. In this sense, the defense of omnilateral education as opposed to unilateral education is presented as a fundamental task in the sense of building a society that is not guided by the dictates of capital. The reflections presented in this text are based on the historical and dialectical materialism that starts from the material conditions and determinations of the production of life which, in turn, ultimately determine consciousness - not mechanically or immediately - and together, the dialectic relationship human being- human being, human being-nature, human being-world, where the central category for thinking the real of material and immaterial life is work. |
id |
UFC-10_c758bf8e51420ab29b199b33dcc7a904 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/44128 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital controlTrabajo y educación em el campo : la educación popular de classe y socialista como una estrategia para superar el control del capital metabólicoTrabalho e educação no campo : a educação popular de classe e socialista como estratégia de superação do controle metabólico do capital Trabalho e EducaçãoEducação no CampoClasse CamponesaCultura CamponesaTrabalho e Educação no CampoThis article analyzes the mechanisms of capital control, the actions of resistance and hegemonic dispute present - with several limitations and contradictions - in the organization of the production of peasant existence. In this sense, the defense of omnilateral education as opposed to unilateral education is presented as a fundamental task in the sense of building a society that is not guided by the dictates of capital. The reflections presented in this text are based on the historical and dialectical materialism that starts from the material conditions and determinations of the production of life which, in turn, ultimately determine consciousness - not mechanically or immediately - and together, the dialectic relationship human being- human being, human being-nature, human being-world, where the central category for thinking the real of material and immaterial life is work.Este artículo analiza los mecanismos de control del capital, las acciones de resistencia y la disputa hegemónica presentes, con varias limitaciones y contradicciones, en la organización de la producción de la existencia campesina. En este sentido, la defensa de la educación omnilateral frente a la educación unilateral se presenta como una tarea fundamental en el sentido de construir una sociedad que no esté guiada por los dictados del capital. Las reflexiones presentadas en este texto se basan en el materialismo histórico y dialéctico que parte de las condiciones materiales y las determinaciones de la producción de la vida que, a su vez, determinan la conciencia, no de forma mecánica o inmediata, y juntas, la relación dialéctica. ser humano-ser humano, ser humano-naturaleza, ser humano-mundo, donde la categoría central para pensar lo real de la vida material e inmaterial es el trabajo.Este artigo analisa os mecanismos de controle do capital as ações de resistência e de disputa hegemônica presentes – com diversas limitações e contradições- na organização da produção da existência camponesa. Nesse sentido, a defesa da educação omnilateral em contraposição à educação unilateral se apresenta enquanto tarefa fundamental no sentido da construção de uma sociedade que não se paute pelos ditames do capital. As reflexões apresentadas neste texto se fundamentam no materialismo histórico e dialético que parte das condições e determinações materiais da produção da vida as quais, por sua vez, determinam em última instância a consciência - não de forma mecânica ou imediata - e juntamente, à relação dialética ser humano- ser humano, ser humano-natureza, ser humano-mundo, onde a categoria central para pensar o real da vida material e imaterial é o trabalho.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/4412810.29148/labor.v1i23.44128Revista Labor; v. 1 n. 23 (2020): Labor; 153-1801983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44128/16168210.29148/revista labor.v1i23.44128.g161682Copyright (c) 2020 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessCaetano, EdsonApolucena Cabral, Cristiano 2020-08-10T17:27:44Zoai:periodicos.ufc:article/44128Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2020-08-10T17:27:44Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control Trabajo y educación em el campo : la educación popular de classe y socialista como una estrategia para superar el control del capital metabólico Trabalho e educação no campo : a educação popular de classe e socialista como estratégia de superação do controle metabólico do capital |
title |
Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control |
spellingShingle |
Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control Caetano, Edson Trabalho e Educação Educação no Campo Classe Camponesa Cultura Camponesa Trabalho e Educação no Campo |
title_short |
Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control |
title_full |
Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control |
title_fullStr |
Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control |
title_full_unstemmed |
Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control |
title_sort |
Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control |
author |
Caetano, Edson |
author_facet |
Caetano, Edson Apolucena Cabral, Cristiano |
author_role |
author |
author2 |
Apolucena Cabral, Cristiano |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caetano, Edson Apolucena Cabral, Cristiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho e Educação Educação no Campo Classe Camponesa Cultura Camponesa Trabalho e Educação no Campo |
topic |
Trabalho e Educação Educação no Campo Classe Camponesa Cultura Camponesa Trabalho e Educação no Campo |
description |
This article analyzes the mechanisms of capital control, the actions of resistance and hegemonic dispute present - with several limitations and contradictions - in the organization of the production of peasant existence. In this sense, the defense of omnilateral education as opposed to unilateral education is presented as a fundamental task in the sense of building a society that is not guided by the dictates of capital. The reflections presented in this text are based on the historical and dialectical materialism that starts from the material conditions and determinations of the production of life which, in turn, ultimately determine consciousness - not mechanically or immediately - and together, the dialectic relationship human being- human being, human being-nature, human being-world, where the central category for thinking the real of material and immaterial life is work. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44128 10.29148/labor.v1i23.44128 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44128 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i23.44128 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44128/161682 10.29148/revista labor.v1i23.44128.g161682 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Labor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Labor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 23 (2020): Labor; 153-180 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454506549706752 |