Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Cláudia Osvaldina dos Passos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Dutra, Ademar, Soares, Sandro Vieira, Ensslin, Leonardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Contextus (Fortaleza. Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570
Resumo: This study aims to structure an evaluation model of informational services performed by the library of an educational institution. To this end, the Multicriteria Methodology for Decision Support-Constructivist (MCDA-C) was used, obtaining, as main results: (1) the identification of 41 Primary Elements of Evaluation (PEEs) and 75 Concepts, which resulted in five areas of concern; (2) the identification of five performance indicators of the "Basic Services", being one descriptor with “Commitment” performance, three descriptors with “Market” performance and one descriptor with “Excellence”; and (3) the proposition of improvement actions through the 5W2H technique. 
id UFC-12_c89dc02c00b97bfbfa3b47f611dae252
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/83570
network_acronym_str UFC-12
network_name_str Contextus (Fortaleza. Online)
repository_id_str
spelling Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institutionEstructuración de un modelo de evaluación de servicios informativos en una biblioteca de una institución educativa Estruturação de um modelo de avaliação dos serviços informacionais em uma biblioteca de uma instituição de ensino informational servicesperformance evaluationMulticriteria Methodology for Decision Support-Constructivist (MCDA-C)service managementlibraryserviços informacionaisavaliação de desempenhoMetodologia Multicritério de Apoio à Decisão-Construtivista (MCDA-C)gestão de serviçosbibliotecaservicios informativosevaluación de diseñoMetodología Multicriterio de Apoio à Decisão-Construtivista (MCDA-C)gestión de serviciosbibliotecaThis study aims to structure an evaluation model of informational services performed by the library of an educational institution. To this end, the Multicriteria Methodology for Decision Support-Constructivist (MCDA-C) was used, obtaining, as main results: (1) the identification of 41 Primary Elements of Evaluation (PEEs) and 75 Concepts, which resulted in five areas of concern; (2) the identification of five performance indicators of the "Basic Services", being one descriptor with “Commitment” performance, three descriptors with “Market” performance and one descriptor with “Excellence”; and (3) the proposition of improvement actions through the 5W2H technique. Este estudio tuvo como objetivo estructurar un modelo de evaluación de los servicios de información que realiza la biblioteca de una institución educativa. Se utilizó la Metodología Constructivista de Apoyo a la Decisión Multicriterio (MCDA-C). Los principales resultados fueron: (1) la identificación de 41 Elementos Primarios de Evaluación (EPA) y 75 Conceptos, que resultaron en cinco áreas de preocupación; (2) la identificación de cinco indicadores de desempeño para “Servicios Básicos”, que incluyeron un descriptor con desempeño de “Compromiso”, tres descriptores con desempeño de “Mercado” y un descriptor con “Excelencia”; (3) la propuesta de acciones de mejora a través de la técnica 5W2H. Este estudo tem como objetivo estruturar um modelo de avaliação dos serviços informacionais realizados pela biblioteca de uma instituição de ensino. Para tanto, foi utilizada a Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão-Construtivista (MCDA-C), obtendo, como principais resultados: (1) a identificação de 41 Elementos Primários de Avaliação (EPAs) e 75 Conceitos, que resultaram em cinco áreas de preocupação; (2) a identificação de cinco indicadores de desempenho dos “Serviços Básicos”, sendo um descritor com desempenho “Comprometedor”, três descritores com desempenho de “Mercado” e um descritor com “Excelência”; e (3) a proposição de ações de melhoria por meio da técnica 5W2H. FEAAC/UFC2023-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/8357010.19094/contextus.2023.83570Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21: jan/dez 2023; e83570Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21: jan/dez 2023; e83570Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21: jan/dez 2023; e835702178-92581678-2089reponame:Contextus (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCengporhttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/249668http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/249669http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/250142http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/250143http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/250144http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/250145Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Cláudia Osvaldina dos PassosDutra, AdemarSoares, Sandro VieiraEnsslin, Leonardo2024-02-19T20:02:28Zoai:periodicos.ufc:article/83570Revistahttp://periodicos.ufc.br/contextusPUBhttp://periodicos.ufc.br/contextus/oairevistacontextus@ufc.br2178-92581678-2089opendoar:2024-02-19T20:02:28Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution
Estructuración de un modelo de evaluación de servicios informativos en una biblioteca de una institución educativa
Estruturação de um modelo de avaliação dos serviços informacionais em uma biblioteca de uma instituição de ensino
title Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution
spellingShingle Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution
Cavalcanti, Cláudia Osvaldina dos Passos
informational services
performance evaluation
Multicriteria Methodology for Decision Support-Constructivist (MCDA-C)
service management
library
serviços informacionais
avaliação de desempenho
Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão-Construtivista (MCDA-C)
gestão de serviços
biblioteca
servicios informativos
evaluación de diseño
Metodología Multicriterio de Apoio à Decisão-Construtivista (MCDA-C)
gestión de servicios
biblioteca
title_short Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution
title_full Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution
title_fullStr Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution
title_full_unstemmed Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution
title_sort Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution
author Cavalcanti, Cláudia Osvaldina dos Passos
author_facet Cavalcanti, Cláudia Osvaldina dos Passos
Dutra, Ademar
Soares, Sandro Vieira
Ensslin, Leonardo
author_role author
author2 Dutra, Ademar
Soares, Sandro Vieira
Ensslin, Leonardo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcanti, Cláudia Osvaldina dos Passos
Dutra, Ademar
Soares, Sandro Vieira
Ensslin, Leonardo
dc.subject.por.fl_str_mv informational services
performance evaluation
Multicriteria Methodology for Decision Support-Constructivist (MCDA-C)
service management
library
serviços informacionais
avaliação de desempenho
Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão-Construtivista (MCDA-C)
gestão de serviços
biblioteca
servicios informativos
evaluación de diseño
Metodología Multicriterio de Apoio à Decisão-Construtivista (MCDA-C)
gestión de servicios
biblioteca
topic informational services
performance evaluation
Multicriteria Methodology for Decision Support-Constructivist (MCDA-C)
service management
library
serviços informacionais
avaliação de desempenho
Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão-Construtivista (MCDA-C)
gestão de serviços
biblioteca
servicios informativos
evaluación de diseño
Metodología Multicriterio de Apoio à Decisão-Construtivista (MCDA-C)
gestión de servicios
biblioteca
description This study aims to structure an evaluation model of informational services performed by the library of an educational institution. To this end, the Multicriteria Methodology for Decision Support-Constructivist (MCDA-C) was used, obtaining, as main results: (1) the identification of 41 Primary Elements of Evaluation (PEEs) and 75 Concepts, which resulted in five areas of concern; (2) the identification of five performance indicators of the "Basic Services", being one descriptor with “Commitment” performance, three descriptors with “Market” performance and one descriptor with “Excellence”; and (3) the proposition of improvement actions through the 5W2H technique. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570
10.19094/contextus.2023.83570
url http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570
identifier_str_mv 10.19094/contextus.2023.83570
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/249668
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/249669
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/250142
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/250143
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/250144
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/83570/250145
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv FEAAC/UFC
publisher.none.fl_str_mv FEAAC/UFC
dc.source.none.fl_str_mv Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21: jan/dez 2023; e83570
Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21: jan/dez 2023; e83570
Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21: jan/dez 2023; e83570
2178-9258
1678-2089
reponame:Contextus (Fortaleza. Online)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Contextus (Fortaleza. Online)
collection Contextus (Fortaleza. Online)
repository.name.fl_str_mv Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv revistacontextus@ufc.br
_version_ 1798045750964256768