Bibliotecas prisionais e suas práticas: em discussão as informações disponibilizadas pelo Sistema Prisional Federal
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Informação em Pauta |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89200 |
Resumo: | avaible by the Sistema Penitenciário Federal about the activities carried out in prison libraries, as a device of (trans)formation. It presents the prison libraries in their potential for integration, culture and knowledge production, approaches that are growing in Brazilian research in the field of Information Science. This is an exploratory-descriptive study, with a qualitative approach, with procedures from bibliographic and documental research carried out in the Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior and in websites of the Departamento Penitenciário Nacional and the Ministério da Justiça, in order to demonstrate the importance of mediation actions developed in prison libraries and how the official channels of the prison system disclose information about the reality of educational activities. As a result, we found that the documents produced and disseminated by the Sistema Penitenciário Federal are imprecise in the representation of socio-educational and cultural activities, especially in the indication of the involvement of libraries in the planning, partnerships or execution. It is estimated, with the analysis performed, the promotion of debates focused on the opacity or absence of data related to the reading educational activities in prison libraries and the urgency in the observance of professional and ethical responsibilities for the execution of procedures in benefit of inmates. |
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Bibliotecas prisionais e suas práticas: em discussão as informações disponibilizadas pelo Sistema Prisional FederalBiblioteca prisional. Sistema prisional. Mediação da informação.Biblioteca Prisional.avaible by the Sistema Penitenciário Federal about the activities carried out in prison libraries, as a device of (trans)formation. It presents the prison libraries in their potential for integration, culture and knowledge production, approaches that are growing in Brazilian research in the field of Information Science. This is an exploratory-descriptive study, with a qualitative approach, with procedures from bibliographic and documental research carried out in the Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior and in websites of the Departamento Penitenciário Nacional and the Ministério da Justiça, in order to demonstrate the importance of mediation actions developed in prison libraries and how the official channels of the prison system disclose information about the reality of educational activities. As a result, we found that the documents produced and disseminated by the Sistema Penitenciário Federal are imprecise in the representation of socio-educational and cultural activities, especially in the indication of the involvement of libraries in the planning, partnerships or execution. It is estimated, with the analysis performed, the promotion of debates focused on the opacity or absence of data related to the reading educational activities in prison libraries and the urgency in the observance of professional and ethical responsibilities for the execution of procedures in benefit of inmates.Discute a opacidade das informações divulgadas pelo Sistema Prisional Federal sobre as atividades desenvolvidas nas bibliotecas prisionais, enquanto dispositivo (trans) formador. Apresenta as bibliotecas prisionais em suas potencialidades de integração, cultura e produção de conhecimento, abordagens crescentes em pesquisas brasileiras no campo da Ciência da Informação. Trata-se de um estudo exploratório-descritivo, de abordagem qualitativa, com procedimentos da pesquisas bibliográfica e documental realizadas no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e em sites do Departamento Penitenciário Nacional e do Ministério da Justiça com objetivo de demonstrar a importância das ações de mediação desenvolvidas em bibliotecas prisionais e como os canais oficiais do sistema prisional divulgam as informações sobre a realidade das atividades educativas. Como resultado constata que os documentos produzidos e divulgados pelo Sistema Prisional Federal são imprecisos na representação de atividades socioeducativas e culturais, principalmente, na indicação do envolvimento das bibliotecas em planejamento, parcerias ou execução. Estima, com a análise realizada, a promoção de debates direcionados à opacidade ou ausência de dados relativos às atividades educativas de leitura nas bibliotecas prisionais e da urgência na observância das responsabilidades profissionais e éticas para a execução de procedimentos em benefício dos reeducandos.Universidade Federal do Ceará2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto.application/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/8920010.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.89200.101-120Informação em Pauta; Vol. 8 No. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 101-120Informação em Pauta; v. 8 n. esp (2023): Informação em Pauta - Número Especial - 2023; 101-1202525-346810.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89200/249581Copyright (c) 2023 Adriana Isidório da Silva Zamite, Maira Cristina Grigoleto, Lucileide Andrade de Lima do Nascimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZamite, Adriana Isidório da SilvaGrigoleto, Maira CristinaNascimento, Lucileide Andrade de Lima do2023-07-31T04:16:41Zoai:periodicos.ufc:article/89200Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2023-07-31T04:16:41Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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