The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Mariana Paranhos de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rosa, Sabrina Silveira da, Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação em Pauta
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701
Resumo: Libraries, heritage preservation spaces and inseparable from education, are vital for social development and the environmental preservation of the societies in which they are located. Being non-formal learning space, they stand out, because it is through the mediation with the users in the search for information that meaningful learning occurs. Following that line of thought, it is proposed to reflect on libraries as learning spaces, based on a bibliographic review and discusses the contribution of the librarian to Environmental Education as an educator. Therefore, the librarian must collaborate so that the conscious environmental information is assimilated by the users to investigate their ecological practices.
id UFC-15_d2fad7d77a5edeae9c7488d1e2168760
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/62701
network_acronym_str UFC-15
network_name_str Informação em Pauta
repository_id_str
spelling The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNINGO papel do bibliotecário como educador ambiental e suas contribuições amparadas pela aprendizagem significativaLibraryMeaningful learningNon-formal educationLibraryMeaningful learningNon-formal education.BibliotecárioEducação AmbientalEducação não-formalBibliotecárioEducação ambientalEducação não-formalLibraries, heritage preservation spaces and inseparable from education, are vital for social development and the environmental preservation of the societies in which they are located. Being non-formal learning space, they stand out, because it is through the mediation with the users in the search for information that meaningful learning occurs. Following that line of thought, it is proposed to reflect on libraries as learning spaces, based on a bibliographic review and discusses the contribution of the librarian to Environmental Education as an educator. Therefore, the librarian must collaborate so that the conscious environmental information is assimilated by the users to investigate their ecological practices.Diante da realidade ambiental em que se vive é necessário que haja a colaboração de diversos profissionais para a garantia de um ambiente saudável, para esta e as próximas gerações. As bibliotecas, espaços de preservação do patrimônio e indissociáveis da educação, são vitais para desenvolvimento social e da preservação ambiental das sociedades onde operam. Nesse contexto, o bibliotecário tem ampliado seus espaços de atuação para além das tradicionais atividades atinentes à biblioteca e, tem se destacado. Pois, é por meio da mediação, junto aos usuários na busca pela informação, valorizando o que eles já sabem que a Aprendizagem Significativa ocorre. Nessa linha, propõe-se uma reflexão sobre as bibliotecas enquanto espaços de aprendizagem, a partir de revisão bibliográfica, discutindo a contribuição do bibliotecário como educador para a Educação Ambiental. Esse estudo possibilitou concluir que o bibliotecário não só pode operar neste contexto como possui as atribuições para atuar em projetos de educação ambiental. Seu papel deve ampliar-se, para além da atuação como intermediário do processo informacional, para assumir o espaço que lhe cabe como interagente, tanto com o produtor da informação quanto com quem dela faz uso.Universidade Federal do Ceará2021-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/6270110.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62701.71-90Informação em Pauta; Vol 6 No especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 71-90Informação em Pauta; v. 6 n. especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 71-902525-346810.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701/196891Copyright (c) 2021 Mariana Paranhos de Oliveira, Sabrina Silveira da Rosa, Maria do Rocio Fontoura Teixeirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mariana Paranhos deRosa, Sabrina Silveira daTeixeira, Maria do Rocio Fontoura2022-10-31T13:55:30Zoai:periodicos.ufc:article/62701Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2022-10-31T13:55:30Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING
O papel do bibliotecário como educador ambiental e suas contribuições amparadas pela aprendizagem significativa
title The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING
spellingShingle The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING
Oliveira, Mariana Paranhos de
Library
Meaningful learning
Non-formal education
Library
Meaningful learning
Non-formal education.
Bibliotecário
Educação Ambiental
Educação não-formal
Bibliotecário
Educação ambiental
Educação não-formal
title_short The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING
title_full The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING
title_fullStr The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING
title_full_unstemmed The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING
title_sort The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING
author Oliveira, Mariana Paranhos de
author_facet Oliveira, Mariana Paranhos de
Rosa, Sabrina Silveira da
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
author_role author
author2 Rosa, Sabrina Silveira da
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Mariana Paranhos de
Rosa, Sabrina Silveira da
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
dc.subject.por.fl_str_mv Library
Meaningful learning
Non-formal education
Library
Meaningful learning
Non-formal education.
Bibliotecário
Educação Ambiental
Educação não-formal
Bibliotecário
Educação ambiental
Educação não-formal
topic Library
Meaningful learning
Non-formal education
Library
Meaningful learning
Non-formal education.
Bibliotecário
Educação Ambiental
Educação não-formal
Bibliotecário
Educação ambiental
Educação não-formal
description Libraries, heritage preservation spaces and inseparable from education, are vital for social development and the environmental preservation of the societies in which they are located. Being non-formal learning space, they stand out, because it is through the mediation with the users in the search for information that meaningful learning occurs. Following that line of thought, it is proposed to reflect on libraries as learning spaces, based on a bibliographic review and discusses the contribution of the librarian to Environmental Education as an educator. Therefore, the librarian must collaborate so that the conscious environmental information is assimilated by the users to investigate their ecological practices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701
10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62701.71-90
url http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701
identifier_str_mv 10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62701.71-90
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701/196891
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Informação em Pauta; Vol 6 No especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 71-90
Informação em Pauta; v. 6 n. especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 71-90
2525-3468
10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021
reponame:Informação em Pauta
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Informação em Pauta
collection Informação em Pauta
repository.name.fl_str_mv Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv informacaoempauta@gmail.com||
_version_ 1797231543130783744