The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação em Pauta |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701 |
Resumo: | Libraries, heritage preservation spaces and inseparable from education, are vital for social development and the environmental preservation of the societies in which they are located. Being non-formal learning space, they stand out, because it is through the mediation with the users in the search for information that meaningful learning occurs. Following that line of thought, it is proposed to reflect on libraries as learning spaces, based on a bibliographic review and discusses the contribution of the librarian to Environmental Education as an educator. Therefore, the librarian must collaborate so that the conscious environmental information is assimilated by the users to investigate their ecological practices. |
id |
UFC-15_d2fad7d77a5edeae9c7488d1e2168760 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/62701 |
network_acronym_str |
UFC-15 |
network_name_str |
Informação em Pauta |
repository_id_str |
|
spelling |
The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNINGO papel do bibliotecário como educador ambiental e suas contribuições amparadas pela aprendizagem significativaLibraryMeaningful learningNon-formal educationLibraryMeaningful learningNon-formal education.BibliotecárioEducação AmbientalEducação não-formalBibliotecárioEducação ambientalEducação não-formalLibraries, heritage preservation spaces and inseparable from education, are vital for social development and the environmental preservation of the societies in which they are located. Being non-formal learning space, they stand out, because it is through the mediation with the users in the search for information that meaningful learning occurs. Following that line of thought, it is proposed to reflect on libraries as learning spaces, based on a bibliographic review and discusses the contribution of the librarian to Environmental Education as an educator. Therefore, the librarian must collaborate so that the conscious environmental information is assimilated by the users to investigate their ecological practices.Diante da realidade ambiental em que se vive é necessário que haja a colaboração de diversos profissionais para a garantia de um ambiente saudável, para esta e as próximas gerações. As bibliotecas, espaços de preservação do patrimônio e indissociáveis da educação, são vitais para desenvolvimento social e da preservação ambiental das sociedades onde operam. Nesse contexto, o bibliotecário tem ampliado seus espaços de atuação para além das tradicionais atividades atinentes à biblioteca e, tem se destacado. Pois, é por meio da mediação, junto aos usuários na busca pela informação, valorizando o que eles já sabem que a Aprendizagem Significativa ocorre. Nessa linha, propõe-se uma reflexão sobre as bibliotecas enquanto espaços de aprendizagem, a partir de revisão bibliográfica, discutindo a contribuição do bibliotecário como educador para a Educação Ambiental. Esse estudo possibilitou concluir que o bibliotecário não só pode operar neste contexto como possui as atribuições para atuar em projetos de educação ambiental. Seu papel deve ampliar-se, para além da atuação como intermediário do processo informacional, para assumir o espaço que lhe cabe como interagente, tanto com o produtor da informação quanto com quem dela faz uso.Universidade Federal do Ceará2021-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/6270110.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62701.71-90Informação em Pauta; Vol 6 No especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 71-90Informação em Pauta; v. 6 n. especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 71-902525-346810.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021reponame:Informação em Pautainstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701/196891Copyright (c) 2021 Mariana Paranhos de Oliveira, Sabrina Silveira da Rosa, Maria do Rocio Fontoura Teixeirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mariana Paranhos deRosa, Sabrina Silveira daTeixeira, Maria do Rocio Fontoura2022-10-31T13:55:30Zoai:periodicos.ufc:article/62701Revistahttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/indexPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/oaiinformacaoempauta@gmail.com||2525-34682525-3468opendoar:2022-10-31T13:55:30Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING O papel do bibliotecário como educador ambiental e suas contribuições amparadas pela aprendizagem significativa |
title |
The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING |
spellingShingle |
The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING Oliveira, Mariana Paranhos de Library Meaningful learning Non-formal education Library Meaningful learning Non-formal education. Bibliotecário Educação Ambiental Educação não-formal Bibliotecário Educação ambiental Educação não-formal |
title_short |
The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING |
title_full |
The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING |
title_fullStr |
The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING |
title_full_unstemmed |
The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING |
title_sort |
The ROLE OF THE LIBRARIAN AS AN ENVIRONMENTAL EDUCATOR AND THEIR CONTRIBUTIONS SUPPORTED BY MEANINGFUL LEARNING |
author |
Oliveira, Mariana Paranhos de |
author_facet |
Oliveira, Mariana Paranhos de Rosa, Sabrina Silveira da Teixeira, Maria do Rocio Fontoura |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Sabrina Silveira da Teixeira, Maria do Rocio Fontoura |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Mariana Paranhos de Rosa, Sabrina Silveira da Teixeira, Maria do Rocio Fontoura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Library Meaningful learning Non-formal education Library Meaningful learning Non-formal education. Bibliotecário Educação Ambiental Educação não-formal Bibliotecário Educação ambiental Educação não-formal |
topic |
Library Meaningful learning Non-formal education Library Meaningful learning Non-formal education. Bibliotecário Educação Ambiental Educação não-formal Bibliotecário Educação ambiental Educação não-formal |
description |
Libraries, heritage preservation spaces and inseparable from education, are vital for social development and the environmental preservation of the societies in which they are located. Being non-formal learning space, they stand out, because it is through the mediation with the users in the search for information that meaningful learning occurs. Following that line of thought, it is proposed to reflect on libraries as learning spaces, based on a bibliographic review and discusses the contribution of the librarian to Environmental Education as an educator. Therefore, the librarian must collaborate so that the conscious environmental information is assimilated by the users to investigate their ecological practices. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701 10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62701.71-90 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701 |
identifier_str_mv |
10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021.62701.71-90 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/62701/196891 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação em Pauta; Vol 6 No especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 71-90 Informação em Pauta; v. 6 n. especial (2021): Informação em Pauta - Número Especial - 2021.1; 71-90 2525-3468 10.36517/2525-3468.ip.v6iespecial.2021 reponame:Informação em Pauta instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Informação em Pauta |
collection |
Informação em Pauta |
repository.name.fl_str_mv |
Informação em Pauta - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
informacaoempauta@gmail.com|| |
_version_ |
1797231543130783744 |