Education and action in Eric Weil's political philosophy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046 |
Resumo: | This article aims to reflect, at first, the understanding of action and political action that seeks, above all, the transformation of man into a subject object. The second time, it takes into account the relationship between education and action which has as a priority the humanity of man against violence that dehumanizes. The aim is to analyze the Weil’s thought in regard to education in their moral and political aspect, and realize that, deep in his reflection, there is a concern with the formation of the modern man. And more than ever, education, moral perspective, should be the fulcrum in this fight against the objectification of man, so that it ceases to be an object and becomes the subject to faction and the transformation of self and society he lives. |
id |
UFC-17_c96b053dd4334a9ec4547528579933f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/19046 |
network_acronym_str |
UFC-17 |
network_name_str |
Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and action in Eric Weil's political philosophyEducação e ação na filosofia política de Eric WeilEducation. Action. Politics. Transformation.Educação. Ação. Política. Transformação.This article aims to reflect, at first, the understanding of action and political action that seeks, above all, the transformation of man into a subject object. The second time, it takes into account the relationship between education and action which has as a priority the humanity of man against violence that dehumanizes. The aim is to analyze the Weil’s thought in regard to education in their moral and political aspect, and realize that, deep in his reflection, there is a concern with the formation of the modern man. And more than ever, education, moral perspective, should be the fulcrum in this fight against the objectification of man, so that it ceases to be an object and becomes the subject to faction and the transformation of self and society he lives.Este artigo tem como objetivo refletir, num primeiro momento, a compreensão da ação como ação política, que visa, acima de tudo, a transformação do homem objeto em sujeito. No segundo momento, leva-se em conta a relação entre educação e ação, que tem como prioridade a humanidade do homem contra a violência que o desumaniza. O que se pretende é analisar o pensamento weiliano no que tange à educação no seu aspecto moral e político, e perceber que, no fundo de sua reflexão, há uma preocupação com a formação do homem moderno. E mais do que nunca, a educação, numa perspectiva moral, deve ser o eixo fundamental nessa luta contra a coisificação do homem, a fim de que ele deixe de ser objeto e se torne sujeito de ação e de transformação de si mesmo e da sociedade em que ele vive.Universidade Federal do Ceará2014-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionParte do Dossiê Eric Weilapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046Argumentos - Revista de Filosofia; No 11Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 11Argumentos - Revista de Filosofia; n. 111984-42551984-4247reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046/29765Copyright (c) 2017 Argumentosinfo:eu-repo/semantics/openAccessAssis, Aparecido de2021-07-23T17:14:17Zoai:periodicos.ufc:article/19046Revistahttp://www.filosofia.ufc.br/argumentosPUBhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/oaiargumentos@ufc.br||1984-42551984-4247opendoar:2021-07-23T17:14:17Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and action in Eric Weil's political philosophy Educação e ação na filosofia política de Eric Weil |
title |
Education and action in Eric Weil's political philosophy |
spellingShingle |
Education and action in Eric Weil's political philosophy Assis, Aparecido de Education. Action. Politics. Transformation. Educação. Ação. Política. Transformação. |
title_short |
Education and action in Eric Weil's political philosophy |
title_full |
Education and action in Eric Weil's political philosophy |
title_fullStr |
Education and action in Eric Weil's political philosophy |
title_full_unstemmed |
Education and action in Eric Weil's political philosophy |
title_sort |
Education and action in Eric Weil's political philosophy |
author |
Assis, Aparecido de |
author_facet |
Assis, Aparecido de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Assis, Aparecido de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Action. Politics. Transformation. Educação. Ação. Política. Transformação. |
topic |
Education. Action. Politics. Transformation. Educação. Ação. Política. Transformação. |
description |
This article aims to reflect, at first, the understanding of action and political action that seeks, above all, the transformation of man into a subject object. The second time, it takes into account the relationship between education and action which has as a priority the humanity of man against violence that dehumanizes. The aim is to analyze the Weil’s thought in regard to education in their moral and political aspect, and realize that, deep in his reflection, there is a concern with the formation of the modern man. And more than ever, education, moral perspective, should be the fulcrum in this fight against the objectification of man, so that it ceases to be an object and becomes the subject to faction and the transformation of self and society he lives. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Parte do Dossiê Eric Weil |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046 |
url |
http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046/29765 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Argumentos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Argumentos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Argumentos - Revista de Filosofia; No 11 Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 11 Argumentos - Revista de Filosofia; n. 11 1984-4255 1984-4247 reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
collection |
Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
argumentos@ufc.br|| |
_version_ |
1797068845523927040 |