Education and action in Eric Weil's political philosophy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis, Aparecido de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046
Resumo: This article aims to reflect, at first, the understanding of action and political action that seeks, above all, the transformation of man into a subject object. The second time, it takes into account the relationship between education and action which has as a priority the humanity of man against violence that dehumanizes. The aim is to analyze the Weil’s thought in regard to education in their moral and political aspect, and realize that, deep in his reflection, there is a concern with the formation of the modern man. And more than ever, education, moral perspective, should be the fulcrum in this fight against the objectification of man, so that it ceases to be an object and becomes the subject to faction and the transformation of self and society he lives.
id UFC-17_c96b053dd4334a9ec4547528579933f7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/19046
network_acronym_str UFC-17
network_name_str Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
repository_id_str
spelling Education and action in Eric Weil's political philosophyEducação e ação na filosofia política de Eric WeilEducation. Action. Politics. Transformation.Educação. Ação. Política. Transformação.This article aims to reflect, at first, the understanding of action and political action that seeks, above all, the transformation of man into a subject object. The second time, it takes into account the relationship between education and action which has as a priority the humanity of man against violence that dehumanizes. The aim is to analyze the Weil’s thought in regard to education in their moral and political aspect, and realize that, deep in his reflection, there is a concern with the formation of the modern man. And more than ever, education, moral perspective, should be the fulcrum in this fight against the objectification of man, so that it ceases to be an object and becomes the subject to faction and the transformation of self and society he lives.Este artigo tem como objetivo refletir, num primeiro momento, a compreensão da ação como ação política, que visa, acima de tudo, a transformação do homem objeto em sujeito. No segundo momento, leva-se em conta a relação entre educação e ação, que tem como prioridade a humanidade do homem contra a violência que o desumaniza. O que se pretende é analisar o pensamento weiliano no que tange à educação no seu aspecto moral e político, e perceber que, no fundo de sua reflexão, há uma preocupação com a formação do homem moderno. E mais do que nunca, a educação, numa perspectiva moral, deve ser o eixo fundamental nessa luta contra a coisificação do homem, a fim de que ele deixe de ser objeto e se torne sujeito de ação e de transformação de si mesmo e da sociedade em que ele vive.Universidade Federal do Ceará2014-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionParte do Dossiê Eric Weilapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046Argumentos - Revista de Filosofia; No 11Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 11Argumentos - Revista de Filosofia; n. 111984-42551984-4247reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046/29765Copyright (c) 2017 Argumentosinfo:eu-repo/semantics/openAccessAssis, Aparecido de2021-07-23T17:14:17Zoai:periodicos.ufc:article/19046Revistahttp://www.filosofia.ufc.br/argumentosPUBhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/oaiargumentos@ufc.br||1984-42551984-4247opendoar:2021-07-23T17:14:17Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and action in Eric Weil's political philosophy
Educação e ação na filosofia política de Eric Weil
title Education and action in Eric Weil's political philosophy
spellingShingle Education and action in Eric Weil's political philosophy
Assis, Aparecido de
Education. Action. Politics. Transformation.
Educação. Ação. Política. Transformação.
title_short Education and action in Eric Weil's political philosophy
title_full Education and action in Eric Weil's political philosophy
title_fullStr Education and action in Eric Weil's political philosophy
title_full_unstemmed Education and action in Eric Weil's political philosophy
title_sort Education and action in Eric Weil's political philosophy
author Assis, Aparecido de
author_facet Assis, Aparecido de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Assis, Aparecido de
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Action. Politics. Transformation.
Educação. Ação. Política. Transformação.
topic Education. Action. Politics. Transformation.
Educação. Ação. Política. Transformação.
description This article aims to reflect, at first, the understanding of action and political action that seeks, above all, the transformation of man into a subject object. The second time, it takes into account the relationship between education and action which has as a priority the humanity of man against violence that dehumanizes. The aim is to analyze the Weil’s thought in regard to education in their moral and political aspect, and realize that, deep in his reflection, there is a concern with the formation of the modern man. And more than ever, education, moral perspective, should be the fulcrum in this fight against the objectification of man, so that it ceases to be an object and becomes the subject to faction and the transformation of self and society he lives.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Parte do Dossiê Eric Weil
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046
url http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19046/29765
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Argumentos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Argumentos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Argumentos - Revista de Filosofia; No 11
Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 11
Argumentos - Revista de Filosofia; n. 11
1984-4255
1984-4247
reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
collection Argumentos : Revista de Filosofia (Online)
repository.name.fl_str_mv Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv argumentos@ufc.br||
_version_ 1797068845523927040