‘Só se sente nos ouvidos o próprio coração’
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/71556 |
Resumo: | In An Apprentice or the Book of Pleasures Clarice Lispector employs elements of Greek Mythology in the composition of the protagonists of her drama, as we can see in the direct allusion of Odissey XII, where Odysseus escapes the seduction of the siren’s songs by binding himself to the masthead of his ship. In the claretian drama, the search for the self, starting from the other, is the link that both unites, divides, and reverses the Homeric characters, being Loreley the siren who teaches her charms to Ulisses, the teacher of philosophy, who thus turns from seducer to apprentice. To comprehend the poetic-philosophical core of the process of recognition of the consciousness of both characters that surfaces and then is recomposed, I shall revisit the analysis made by Benedito Nunes in both O Drama da Lingaguem and O Dorso do Tigre. |
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‘Só se sente nos ouvidos o próprio coração’Search for the Self. Desire. Passion. Benedito Nunes. Clarice Lispector.Busca de si. Desejo. Paixão. Benedito Nunes. Clarice Lispector.In An Apprentice or the Book of Pleasures Clarice Lispector employs elements of Greek Mythology in the composition of the protagonists of her drama, as we can see in the direct allusion of Odissey XII, where Odysseus escapes the seduction of the siren’s songs by binding himself to the masthead of his ship. In the claretian drama, the search for the self, starting from the other, is the link that both unites, divides, and reverses the Homeric characters, being Loreley the siren who teaches her charms to Ulisses, the teacher of philosophy, who thus turns from seducer to apprentice. To comprehend the poetic-philosophical core of the process of recognition of the consciousness of both characters that surfaces and then is recomposed, I shall revisit the analysis made by Benedito Nunes in both O Drama da Lingaguem and O Dorso do Tigre. Clarice Lispector, em Uma aprendizagem ou O livro dos prazeres, resgata elementos da mitologia grega na composição dos protagonistas de sua trama, como uma alusão direta ao canto XII da Odisseia, em que Odisseu escapa a sedução do canto das sereias amarrando-se ao mastro do navio. No drama clariciano, a busca de si, a partir do outro, é o elo que tanto une e separa, como inverte a ordem dos personagens homéricos, sendo Loreley, a sereia que ensina seus encantamentos a Ulisses, o professor de filosofia, que se transforma de sedutor em aprendiz. Para entender o matiz poético-filosófico do processo de reconhecimento da consciência que emerge e se recompõe dos dois personagens, proponho revisitar a análise de Benedito Nunes, em O drama da linguagem e O dorso do tigre.Universidade Federal do Ceará2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/7155610.36517/Argumentos.27.7Argumentos - Revista de Filosofia; No 27 (2022); 68-81Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 27 (2022); 68-81Argumentos - Revista de Filosofia; n. 27 (2022); 68-811984-42551984-4247reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/71556/197491Copyright (c) 2021 Argumentos - Revista de Filosofiainfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos de Souza, Jovelina Maria2022-02-03T21:19:23Zoai:periodicos.ufc:article/71556Revistahttp://www.filosofia.ufc.br/argumentosPUBhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/oaiargumentos@ufc.br||1984-42551984-4247opendoar:2022-02-03T21:19:23Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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