Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Passagens |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256 |
Resumo: | Reflecting on the meaning of what happened and is happening because of the Covid-19 pandemic demands a contextualization of the circumstances of these strange times together with the more hopeful scenarios on the horizon. Though we are living in the "post-pandemic" time and the "new variants" of the virus have come to stay, it is crucial to recover the memories of physical distancing and lock-down, which oscillate from "a long time ago" and "it seems like yesterday." In the scope of school and training, it is vital to reflect on the answers given in the context of the medical emergency, which further highlighted the different facets of economic, social, cultural, and digital inequalities in our country. The lack of structure and access to equipment and quality connection, Remote Education and Online Education without the due teacher training, and the lack of time needed to learn pointed out scenarios of great difficulties. For many teachers, videoconferences were and still are a substitute for classes, experienced with the same modality as in-person teaching, expository. For others, the possibility of digital culture were and are considered a possibility to invent, create alternatives, experience innovative methodologies, and build other learnings. The article intends to discuss some of these issues |
id |
UFC-20_a2df84e61257faca301ee2f09c726fd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/91256 |
network_acronym_str |
UFC-20 |
network_name_str |
Revista Passagens |
repository_id_str |
|
spelling |
Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digitalReflecting on the meaning of what happened and is happening because of the Covid-19 pandemic demands a contextualization of the circumstances of these strange times together with the more hopeful scenarios on the horizon. Though we are living in the "post-pandemic" time and the "new variants" of the virus have come to stay, it is crucial to recover the memories of physical distancing and lock-down, which oscillate from "a long time ago" and "it seems like yesterday." In the scope of school and training, it is vital to reflect on the answers given in the context of the medical emergency, which further highlighted the different facets of economic, social, cultural, and digital inequalities in our country. The lack of structure and access to equipment and quality connection, Remote Education and Online Education without the due teacher training, and the lack of time needed to learn pointed out scenarios of great difficulties. For many teachers, videoconferences were and still are a substitute for classes, experienced with the same modality as in-person teaching, expository. For others, the possibility of digital culture were and are considered a possibility to invent, create alternatives, experience innovative methodologies, and build other learnings. The article intends to discuss some of these issuesRefletir sobre o significado do que aconteceu e ainda está acontecendo em consequência da pandemia de Covid-19 requer contextualizar as circunstâncias desses tempos estranhos ao lado de cenários mais esperançosos que se desenham. Mesmo vivendo a “pós-pandemia” e as “novas variantes” de um vírus que veio para ficar, é importante recuperar as memórias do tempo de distanciamento físico e da quarentena, que parecem oscilar entre “um tempão” e “parece que foi ontem”. No âmbito da escola e da formação, é fundamental refletir sobre as respostas dadas ao contexto de emergência sanitária, que evidenciou ainda mais as diversas facetas da desigualdade econômica, social, cultural e digital em nosso país. A falta de infraestrutura e acesso à equipamentos e conexões de qualidade, o Ensino Remoto e a Educação on line sem a devida formação docente e a falta do necessário tempo de aprendizagem evidenciaram cenários de grandes dificuldades. Para muitos professores as videoconferências foram e ainda têm sido um substituto das aulas, fruído com a mesma modalidade de ensino presencial, expositivo. Para outros, as possibilidades da cultura digital foram e ainda são consideradas uma ocasião de inventar, de criar alternativas e de experimentar metodologias inovadoras e construir outras aprendizagens. São aspectos destas questões que o artigo pretende discutir.Universidade Federal do Ceará2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/9125610.36517/psg.v14iespecial.91256Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 14 No. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 14 Núm. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 14 n. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-302179-993810.36517/psg.v14iespecialreponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256/249987Copyright (c) 2023 Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Cearáinfo:eu-repo/semantics/openAccessFantin, Monica2023-12-28T07:44:15Zoai:periodicos.ufc:article/91256Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2023-12-28T07:44:15Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital |
title |
Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital |
spellingShingle |
Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital Fantin, Monica |
title_short |
Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital |
title_full |
Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital |
title_fullStr |
Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital |
title_full_unstemmed |
Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital |
title_sort |
Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital |
author |
Fantin, Monica |
author_facet |
Fantin, Monica |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fantin, Monica |
description |
Reflecting on the meaning of what happened and is happening because of the Covid-19 pandemic demands a contextualization of the circumstances of these strange times together with the more hopeful scenarios on the horizon. Though we are living in the "post-pandemic" time and the "new variants" of the virus have come to stay, it is crucial to recover the memories of physical distancing and lock-down, which oscillate from "a long time ago" and "it seems like yesterday." In the scope of school and training, it is vital to reflect on the answers given in the context of the medical emergency, which further highlighted the different facets of economic, social, cultural, and digital inequalities in our country. The lack of structure and access to equipment and quality connection, Remote Education and Online Education without the due teacher training, and the lack of time needed to learn pointed out scenarios of great difficulties. For many teachers, videoconferences were and still are a substitute for classes, experienced with the same modality as in-person teaching, expository. For others, the possibility of digital culture were and are considered a possibility to invent, create alternatives, experience innovative methodologies, and build other learnings. The article intends to discuss some of these issues |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256 10.36517/psg.v14iespecial.91256 |
url |
http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256 |
identifier_str_mv |
10.36517/psg.v14iespecial.91256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256/249987 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 14 No. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30 Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 14 Núm. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30 Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 14 n. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30 2179-9938 10.36517/psg.v14iespecial reponame:Revista Passagens instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Passagens |
collection |
Revista Passagens |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
passagensufc@gmail.com |
_version_ |
1803388384744308736 |