Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fantin, Monica
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Passagens
Texto Completo: http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256
Resumo: Reflecting on the meaning of what happened and is happening because of the Covid-19 pandemic demands a contextualization of the circumstances of these strange times together with the more hopeful scenarios on the horizon. Though we are living in the "post-pandemic" time and the "new variants" of the virus have come to stay, it is crucial to recover the memories of physical distancing and lock-down, which oscillate from "a long time ago" and "it seems like yesterday." In the scope of school and training, it is vital to reflect on the answers given in the context of the medical emergency, which further highlighted the different facets of economic, social, cultural, and digital inequalities in our country. The lack of structure and access to equipment and quality connection, Remote Education and Online Education without the due teacher training, and the lack of time needed to learn pointed out scenarios of great difficulties. For many teachers, videoconferences were and still are a substitute for classes, experienced with the same modality as in-person teaching, expository. For others, the possibility of digital culture were and are considered a possibility to invent, create alternatives, experience innovative methodologies, and build other learnings. The article intends to discuss some of these issues
id UFC-20_a2df84e61257faca301ee2f09c726fd6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/91256
network_acronym_str UFC-20
network_name_str Revista Passagens
repository_id_str
spelling Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digitalReflecting on the meaning of what happened and is happening because of the Covid-19 pandemic demands a contextualization of the circumstances of these strange times together with the more hopeful scenarios on the horizon. Though we are living in the "post-pandemic" time and the "new variants" of the virus have come to stay, it is crucial to recover the memories of physical distancing and lock-down, which oscillate from "a long time ago" and "it seems like yesterday." In the scope of school and training, it is vital to reflect on the answers given in the context of the medical emergency, which further highlighted the different facets of economic, social, cultural, and digital inequalities in our country. The lack of structure and access to equipment and quality connection, Remote Education and Online Education without the due teacher training, and the lack of time needed to learn pointed out scenarios of great difficulties. For many teachers, videoconferences were and still are a substitute for classes, experienced with the same modality as in-person teaching, expository. For others, the possibility of digital culture were and are considered a possibility to invent, create alternatives, experience innovative methodologies, and build other learnings. The article intends to discuss some of these issuesRefletir sobre o significado do que aconteceu e ainda está acontecendo em consequência da pandemia de Covid-19 requer contextualizar as circunstâncias desses tempos estranhos ao lado de cenários mais esperançosos que se desenham. Mesmo vivendo a “pós-pandemia” e as “novas variantes” de um vírus que veio para ficar, é importante recuperar as memórias do tempo de distanciamento físico e da quarentena, que parecem oscilar entre “um tempão” e “parece que foi ontem”. No âmbito da escola e da formação, é fundamental refletir sobre as respostas dadas ao contexto de emergência sanitária, que evidenciou ainda mais as diversas facetas da desigualdade econômica, social, cultural e digital em nosso país. A falta de infraestrutura e acesso à equipamentos e conexões de qualidade, o Ensino Remoto e a Educação on line sem a devida formação docente e a falta do necessário tempo de aprendizagem evidenciaram cenários de grandes dificuldades. Para muitos professores as videoconferências foram e ainda têm sido um substituto das aulas, fruído com a mesma modalidade de ensino presencial, expositivo. Para outros, as possibilidades da cultura digital foram e ainda são consideradas uma ocasião de inventar, de criar alternativas e de experimentar metodologias inovadoras e construir outras aprendizagens. São aspectos destas questões que o artigo pretende discutir.Universidade Federal do Ceará2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/9125610.36517/psg.v14iespecial.91256Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 14 No. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 14 Núm. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 14 n. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-302179-993810.36517/psg.v14iespecialreponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256/249987Copyright (c) 2023 Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Cearáinfo:eu-repo/semantics/openAccessFantin, Monica2023-12-28T07:44:15Zoai:periodicos.ufc:article/91256Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2023-12-28T07:44:15Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital
title Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital
spellingShingle Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital
Fantin, Monica
title_short Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital
title_full Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital
title_fullStr Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital
title_full_unstemmed Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital
title_sort Desigualdade em tempos de pandemia: aprendizagens e desafios educativos da cidadania digital
author Fantin, Monica
author_facet Fantin, Monica
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fantin, Monica
description Reflecting on the meaning of what happened and is happening because of the Covid-19 pandemic demands a contextualization of the circumstances of these strange times together with the more hopeful scenarios on the horizon. Though we are living in the "post-pandemic" time and the "new variants" of the virus have come to stay, it is crucial to recover the memories of physical distancing and lock-down, which oscillate from "a long time ago" and "it seems like yesterday." In the scope of school and training, it is vital to reflect on the answers given in the context of the medical emergency, which further highlighted the different facets of economic, social, cultural, and digital inequalities in our country. The lack of structure and access to equipment and quality connection, Remote Education and Online Education without the due teacher training, and the lack of time needed to learn pointed out scenarios of great difficulties. For many teachers, videoconferences were and still are a substitute for classes, experienced with the same modality as in-person teaching, expository. For others, the possibility of digital culture were and are considered a possibility to invent, create alternatives, experience innovative methodologies, and build other learnings. The article intends to discuss some of these issues
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256
10.36517/psg.v14iespecial.91256
url http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256
identifier_str_mv 10.36517/psg.v14iespecial.91256
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/91256/249987
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 14 No. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30
Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 14 Núm. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30
Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 14 n. especial (2023): Dossiê Diálogos com as Infâncias e as Juventudes: os desafios com as tecnologias digitais em debate; 8-30
2179-9938
10.36517/psg.v14iespecial
reponame:Revista Passagens
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Passagens
collection Revista Passagens
repository.name.fl_str_mv Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv passagensufc@gmail.com
_version_ 1803388384744308736