Cartografia do reggaeton: mainstream na América Latina, marginal no Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Passagens |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/60992 |
Resumo: | In the research model of "communication as culture", with the support of Social and Human Sciences disciplines, this article presents a cartography in search of the reggaeton musical genre in urban spaces that are characterized by a greater or lesser intensity of information circulation. Field research in various spatialities and stages allowed us to understand the circulation and consumption of this Caribbean popular genre in different geographic regions and different urban conditions. The spaces surveyed include the formal commerce of metropolitan centers in the US, Latin America and the Caribbean and Brazil as "flow spaces" and in the informal trade of the Brazil-Bolivia border as a hinterland of population, commercial and informational scarcity. Audiovisual products collected indicate the circulation of reggaeton as a media product: mainstream in Hispanic and marginal America in Brazil, according to the different historical and geographical conditions in which capitalism is organized in the different regions of the Americas. |
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Cartografia do reggaeton: mainstream na América Latina, marginal no BrasilIn the research model of "communication as culture", with the support of Social and Human Sciences disciplines, this article presents a cartography in search of the reggaeton musical genre in urban spaces that are characterized by a greater or lesser intensity of information circulation. Field research in various spatialities and stages allowed us to understand the circulation and consumption of this Caribbean popular genre in different geographic regions and different urban conditions. The spaces surveyed include the formal commerce of metropolitan centers in the US, Latin America and the Caribbean and Brazil as "flow spaces" and in the informal trade of the Brazil-Bolivia border as a hinterland of population, commercial and informational scarcity. Audiovisual products collected indicate the circulation of reggaeton as a media product: mainstream in Hispanic and marginal America in Brazil, according to the different historical and geographical conditions in which capitalism is organized in the different regions of the Americas.En el modelo de investigación de la “comunicación como cultura”, con el apoyo de las disciplinas de las Ciencias Sociales y Humanas, este artículo presenta una cartografía del género musical reggaeton en espacios urbanos que se caracterizan por las diferentes intensidades de circulación de la información. La investigación de campo en varias espacialidades y etapas permitió comprender la circulación y el consumo de este popular género caribeño en diferentes regiones geográficas y diferentes condiciones urbanas. Los espacios encuestados incluyen el comercio formal de centros metropolitanos en Estados Unidos, América Latina, el Caribe y Brasil como "espacios de flujo" y en el comercio informal de la frontera Brasil-Bolivia como hinterland de escasez poblacional, comercial e informativa. Los productos audiovisuales recopilados señalan la circulación del reggaeton como producto mediático: mainstream en la América hispana y marginal en el Brasil de habla portuguesa, según las diferentes condiciones históricas y geográficas en las que se organiza el capitalismo en las distintas regiones de América.No modelo de pesquisa da “comunicação como cultura”, com apoio de disciplinas das Ciências Sociais e Humanas, este artigo apresenta uma cartografia do gênero musical reggaeton em espaços urbanos que se caracterizam pelas distintas intensidades de circulação de informações. A pesquisa de campo em diversas espacialidades e etapas permitiu compreender a circulação e o consumo deste gênero popular caribenho em distintas regiões geográficas e diferentes condições urbanas. Os espaços pesquisados incluem o comércio formal de centros metropolitanos nos EUA, América Latina , Caribe e Brasil como “espaços de fluxos” e no comércio informal da fronteira Brasil-Bolívia como hinterlândia de escassez populacional, comercial e informacional. Produtos audiovisuais coletados indicam a circulação do reggaeton como produto midiático: mainstream na América hispânica e marginal no Brasil lusófono, conforme distintas condições históricas e geográficas em que se organiza o capitalismo nas diversas regiões nas AméricasUniversidade Federal do Ceará2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/60992Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; Vol. 11 No. 2 (2020): Passagens; 211-234Passagens: Periódico del Programa de Posgrado en Comunicación de la UFC; Vol. 11 Núm. 2 (2020): Passagens; 211-234Passagens: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará; v. 11 n. 2 (2020): Passagens; 211-2342179-9938reponame:Revista Passagensinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/60992/162669Copyright (c) 2020 Passagensinfo:eu-repo/semantics/openAccessGushiken, Yuji2020-12-31T20:05:06Zoai:periodicos.ufc:article/60992Revistahttp://periodicos.ufc.br/passagens/PUBhttp://periodicos.ufc.br/passagens/oaipassagensufc@gmail.com2179-99382179-9938opendoar:2020-12-31T20:05:06Revista Passagens - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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