Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Alexander
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Goia, Marisol
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253
Resumo: This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents' perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad.
id UFC-6_0932836675a0c695fdfdf7ac5aadba94
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/44253
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de JaneiroMotivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias de classe média-alta no Rio de Janeiro School choiceBilingual schoolsUpper-middle classesInternationalization of educationEscolarização de ElitesClasses médiasEscolas bilínguesInternacionalização da educaçãoThis article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents' perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad.Este artigo visa compreender as expectativas familiares em relação à escolarização bilíngue. Mais especificamente, busca-se analisar as razões e motivações que têm levado pais e mães das classes médias-altas a matricularem seus filhos em escolas que oferecem educação bilíngue. Ciências Sociais e Educação se encontram neste trabalho em duas discussões fundamentais: nos debates sobre a relação entre escolarização e classes sociais, e na perspectiva sociológica sobre o fenômeno da escolha de escola. Foi realizada uma pesquisa qualitativa baseada em 10 entrevistas em profundidade e na condução de um grupo focal com cinco mães de alunos de uma mesma escola bilíngue. Os resultados discutem as percepções dos pais sobre os seguintes temas: as próprias escolas bilíngues; o futuro e a carreira dos filhos e o ensino superior no Brasil e no exterior.Universidade Federal do Ceará2020-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/4425310.36517/rcs.51.3.d03Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 51 No. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 51 Núm. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99Revista de Ciências Sociais; v. 51 n. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–992318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253/162336http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253/162337Vieira, Alexander Goia, Marisolinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-04T17:59:14Zoai:periodicos.ufc:article/44253Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-07-04T17:59:14Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro
Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias de classe média-alta no Rio de Janeiro
title Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro
spellingShingle Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro
Vieira, Alexander
School choice
Bilingual schools
Upper-middle classes
Internationalization of education
Escolarização de Elites
Classes médias
Escolas bilíngues
Internacionalização da educação
title_short Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro
title_full Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro
title_fullStr Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro
title_sort Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro
author Vieira, Alexander
author_facet Vieira, Alexander
Goia, Marisol
author_role author
author2 Goia, Marisol
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Alexander
Goia, Marisol
dc.subject.por.fl_str_mv School choice
Bilingual schools
Upper-middle classes
Internationalization of education
Escolarização de Elites
Classes médias
Escolas bilíngues
Internacionalização da educação
topic School choice
Bilingual schools
Upper-middle classes
Internationalization of education
Escolarização de Elites
Classes médias
Escolas bilíngues
Internacionalização da educação
description This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents' perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253
10.36517/rcs.51.3.d03
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253
identifier_str_mv 10.36517/rcs.51.3.d03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253/162336
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253/162337
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 51 No. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 51 Núm. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99
Revista de Ciências Sociais; v. 51 n. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698949368446976