Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253 |
Resumo: | This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents' perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad. |
id |
UFC-6_0932836675a0c695fdfdf7ac5aadba94 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/44253 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de JaneiroMotivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias de classe média-alta no Rio de Janeiro School choiceBilingual schoolsUpper-middle classesInternationalization of educationEscolarização de ElitesClasses médiasEscolas bilínguesInternacionalização da educaçãoThis article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents' perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad.Este artigo visa compreender as expectativas familiares em relação à escolarização bilíngue. Mais especificamente, busca-se analisar as razões e motivações que têm levado pais e mães das classes médias-altas a matricularem seus filhos em escolas que oferecem educação bilíngue. Ciências Sociais e Educação se encontram neste trabalho em duas discussões fundamentais: nos debates sobre a relação entre escolarização e classes sociais, e na perspectiva sociológica sobre o fenômeno da escolha de escola. Foi realizada uma pesquisa qualitativa baseada em 10 entrevistas em profundidade e na condução de um grupo focal com cinco mães de alunos de uma mesma escola bilíngue. Os resultados discutem as percepções dos pais sobre os seguintes temas: as próprias escolas bilíngues; o futuro e a carreira dos filhos e o ensino superior no Brasil e no exterior.Universidade Federal do Ceará2020-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/4425310.36517/rcs.51.3.d03Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 51 No. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 51 Núm. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99Revista de Ciências Sociais; v. 51 n. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–992318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253/162336http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253/162337Vieira, Alexander Goia, Marisolinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-04T17:59:14Zoai:periodicos.ufc:article/44253Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-07-04T17:59:14Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias de classe média-alta no Rio de Janeiro |
title |
Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro |
spellingShingle |
Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro Vieira, Alexander School choice Bilingual schools Upper-middle classes Internationalization of education Escolarização de Elites Classes médias Escolas bilíngues Internacionalização da educação |
title_short |
Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro |
title_full |
Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro |
title_fullStr |
Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro |
title_sort |
Motivations for bilingual schooling: a study with upper-middle class families in Rio de Janeiro |
author |
Vieira, Alexander |
author_facet |
Vieira, Alexander Goia, Marisol |
author_role |
author |
author2 |
Goia, Marisol |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Alexander Goia, Marisol |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School choice Bilingual schools Upper-middle classes Internationalization of education Escolarização de Elites Classes médias Escolas bilíngues Internacionalização da educação |
topic |
School choice Bilingual schools Upper-middle classes Internationalization of education Escolarização de Elites Classes médias Escolas bilíngues Internacionalização da educação |
description |
This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents' perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253 10.36517/rcs.51.3.d03 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253 |
identifier_str_mv |
10.36517/rcs.51.3.d03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253/162336 http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/44253/162337 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 51 No. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 51 Núm. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99 Revista de Ciências Sociais; v. 51 n. 3 (2020): Quando as ciências sociais encontram a educação; 63–99 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1799698949368446976 |