Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Alexander Rebelo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Goia, Marisol Rodriguez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55079
Resumo: This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents’ perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad.
id UFC-7_79ba2baf09b5ab832ba835aa004684c1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/55079
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de JaneiroEscolarização de elitesClasses médiasEscolas bilínguesInternacionalização da educação.This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents’ perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad.Este artigo visa compreender as expectativas familiares em relação à escolarização bilíngue. Mais especificamente, buscase analisar as razões e motivações que têm levado pais e mães das classes médias-altas a matricularem seus filhos em escolas que oferecem educação bilíngue. Ciências Sociais e Educação se encontram neste trabalho em duas discussões fundamentais: nos debates sobre a relação entre escolarização e classes sociais, e na perspectiva sociológica sobre o fenômeno da escolha de escola. Foi realizada uma pesquisa qualitativa baseada em 10 entrevistas em profundidade e na condução de um grupo focal com cinco mães de alunos de uma mesma escola bilíngue. Os resultados discutem as percepções dos pais sobre os seguintes temas: as próprias escolas bilíngues; o futuro e a carreira dos filhos e o ensino superior no Brasil e no exterior.Revista de Ciências Sociais2020-11-06T23:27:05Z2020-11-06T23:27:05Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVIEIRA, Alexander Rebelo; GOIA, Marisol Rodriguez. Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza (CE), v. 51, n. 3, p. 63-99, nov. 2020/fev. 2021.2318-4620http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55079Vieira, Alexander RebeloGoia, Marisol Rodriguezinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-14T19:52:33Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55079Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-14T19:52:33Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro
title Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro
spellingShingle Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro
Vieira, Alexander Rebelo
Escolarização de elites
Classes médias
Escolas bilíngues
Internacionalização da educação.
title_short Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro
title_full Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro
title_fullStr Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro
title_sort Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro
author Vieira, Alexander Rebelo
author_facet Vieira, Alexander Rebelo
Goia, Marisol Rodriguez
author_role author
author2 Goia, Marisol Rodriguez
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Alexander Rebelo
Goia, Marisol Rodriguez
dc.subject.por.fl_str_mv Escolarização de elites
Classes médias
Escolas bilíngues
Internacionalização da educação.
topic Escolarização de elites
Classes médias
Escolas bilíngues
Internacionalização da educação.
description This article aims to understand family expectations regarding bilingual schooling. More specifically, it seeks to analyze the reasons and motivations that have led fathers and mothers of the upper-middle classes to enroll their children in schools that offer bilingual education. Social Sciences and Education meet in this work in two fundamental discussions: in the debates about the relationship between schooling and social classes, and in the sociological perspective on the phenomenon of school choice. A qualitative research was carried out based on 10 in-depth interviews and the conduct of a focus group with five mothers of students from the same bilingual school. The results discuss the parents’ perceptions about the following themes: the bilingual schools themselves; the future and career of children and higher education in Brazil and abroad.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-06T23:27:05Z
2020-11-06T23:27:05Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VIEIRA, Alexander Rebelo; GOIA, Marisol Rodriguez. Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza (CE), v. 51, n. 3, p. 63-99, nov. 2020/fev. 2021.
2318-4620
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55079
identifier_str_mv VIEIRA, Alexander Rebelo; GOIA, Marisol Rodriguez. Motivações para a escolarização bilíngue: um estudo com famílias das classes médias e médias altas no Rio de Janeiro. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza (CE), v. 51, n. 3, p. 63-99, nov. 2020/fev. 2021.
2318-4620
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935790340308992