The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Freitas, Isaurora Cláudia Martins de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359
Resumo: The article analyzes how the Novo Mais Educação Program (PNME) was used by a public municipal school in the city of Fortaleza and its impacts on the school's daily life and learning.  Considering this public policy as an inducer of a full-time school, the research made it possible to discuss full-time education and the quality of education. A qualitative approach was adopted with documentary research, individual and group interviews, realizing the context of the implementation of the PNME and its guidelines in Brazil and in Fortaleza.  We concluded that the Program contributes to the increase of student's permanence in school, improves the learning and the IDEB indexes, but does not promote a comprehensive education, as it works rather as review lessons of Portuguese and Mathematics. Keywords: Public Policy.  Novo Mais Educação. Full-time school.  Quality of education.  
id UFC-6_164ccfd9964ceb9e7f0bc64eb86602ad
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/60359
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in FortalezaO Novo Mais Educação e sua apropriação por uma escola municipal de FortalezaPublic PolicyNovo Mais EducaçãoFull-time school. Quality of educationPolítica públicaNovo Mais EducaçãoEscola em tempo integralQualidade da EducaçãoThe article analyzes how the Novo Mais Educação Program (PNME) was used by a public municipal school in the city of Fortaleza and its impacts on the school's daily life and learning.  Considering this public policy as an inducer of a full-time school, the research made it possible to discuss full-time education and the quality of education. A qualitative approach was adopted with documentary research, individual and group interviews, realizing the context of the implementation of the PNME and its guidelines in Brazil and in Fortaleza.  We concluded that the Program contributes to the increase of student's permanence in school, improves the learning and the IDEB indexes, but does not promote a comprehensive education, as it works rather as review lessons of Portuguese and Mathematics. Keywords: Public Policy.  Novo Mais Educação. Full-time school.  Quality of education.  O artigo analisa como o Programa Novo Mais Educação (PNME) foi utilizado por uma escola da rede pública municipal de ensino de Fortaleza e seus impactos no cotidiano escolar e na aprendizagem. Considerando esta política pública como indutora de uma escola em tempo integral, a pesquisa permitiu discutir a educação em tempo integral e a qualidade da educação. Adotou-se uma abordagem qualitativa com pesquisa documental, entrevistas individuais e em grupo, percebendo-se o contexto da implementação do PNME e suas diretrizes no Brasil e Fortaleza. Concluímos que o Programa contribui com o aumento da permanência do aluno na escola, melhora a aprendizagem e os índices do IDEB, mas não promove uma educação integral, pois funciona mais como reforço das disciplinas de português e matemática.   Palavras-chaves: Política Pública. Novo Mais Educação. Escola em tempo integral. Qualidade da educação.  Universidade Federal do Ceará2022-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/6035910.36517/rcs.53.3.a03Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 53 No. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 53 Núm. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336Revista de Ciências Sociais; v. 53 n. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–3362318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359/226632http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359/226633Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da SilvaFreitas, Isaurora Cláudia Martins deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-01T17:03:39Zoai:periodicos.ufc:article/60359Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-11-01T17:03:39Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza
O Novo Mais Educação e sua apropriação por uma escola municipal de Fortaleza
title The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza
spellingShingle The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza
Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da Silva
Public Policy
Novo Mais Educação
Full-time school. Quality of education
Política pública
Novo Mais Educação
Escola em tempo integral
Qualidade da Educação
title_short The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza
title_full The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza
title_fullStr The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza
title_full_unstemmed The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza
title_sort The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza
author Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da Silva
author_facet Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da Silva
Freitas, Isaurora Cláudia Martins de
author_role author
author2 Freitas, Isaurora Cláudia Martins de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da Silva
Freitas, Isaurora Cláudia Martins de
dc.subject.por.fl_str_mv Public Policy
Novo Mais Educação
Full-time school. Quality of education
Política pública
Novo Mais Educação
Escola em tempo integral
Qualidade da Educação
topic Public Policy
Novo Mais Educação
Full-time school. Quality of education
Política pública
Novo Mais Educação
Escola em tempo integral
Qualidade da Educação
description The article analyzes how the Novo Mais Educação Program (PNME) was used by a public municipal school in the city of Fortaleza and its impacts on the school's daily life and learning.  Considering this public policy as an inducer of a full-time school, the research made it possible to discuss full-time education and the quality of education. A qualitative approach was adopted with documentary research, individual and group interviews, realizing the context of the implementation of the PNME and its guidelines in Brazil and in Fortaleza.  We concluded that the Program contributes to the increase of student's permanence in school, improves the learning and the IDEB indexes, but does not promote a comprehensive education, as it works rather as review lessons of Portuguese and Mathematics. Keywords: Public Policy.  Novo Mais Educação. Full-time school.  Quality of education.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359
10.36517/rcs.53.3.a03
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359
identifier_str_mv 10.36517/rcs.53.3.a03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359/226632
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359/226633
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 53 No. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 53 Núm. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336
Revista de Ciências Sociais; v. 53 n. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698949418778624