The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359 |
Resumo: | The article analyzes how the Novo Mais Educação Program (PNME) was used by a public municipal school in the city of Fortaleza and its impacts on the school's daily life and learning. Considering this public policy as an inducer of a full-time school, the research made it possible to discuss full-time education and the quality of education. A qualitative approach was adopted with documentary research, individual and group interviews, realizing the context of the implementation of the PNME and its guidelines in Brazil and in Fortaleza. We concluded that the Program contributes to the increase of student's permanence in school, improves the learning and the IDEB indexes, but does not promote a comprehensive education, as it works rather as review lessons of Portuguese and Mathematics. Keywords: Public Policy. Novo Mais Educação. Full-time school. Quality of education. |
id |
UFC-6_164ccfd9964ceb9e7f0bc64eb86602ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/60359 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in FortalezaO Novo Mais Educação e sua apropriação por uma escola municipal de FortalezaPublic PolicyNovo Mais EducaçãoFull-time school. Quality of educationPolítica públicaNovo Mais EducaçãoEscola em tempo integralQualidade da EducaçãoThe article analyzes how the Novo Mais Educação Program (PNME) was used by a public municipal school in the city of Fortaleza and its impacts on the school's daily life and learning. Considering this public policy as an inducer of a full-time school, the research made it possible to discuss full-time education and the quality of education. A qualitative approach was adopted with documentary research, individual and group interviews, realizing the context of the implementation of the PNME and its guidelines in Brazil and in Fortaleza. We concluded that the Program contributes to the increase of student's permanence in school, improves the learning and the IDEB indexes, but does not promote a comprehensive education, as it works rather as review lessons of Portuguese and Mathematics. Keywords: Public Policy. Novo Mais Educação. Full-time school. Quality of education. O artigo analisa como o Programa Novo Mais Educação (PNME) foi utilizado por uma escola da rede pública municipal de ensino de Fortaleza e seus impactos no cotidiano escolar e na aprendizagem. Considerando esta política pública como indutora de uma escola em tempo integral, a pesquisa permitiu discutir a educação em tempo integral e a qualidade da educação. Adotou-se uma abordagem qualitativa com pesquisa documental, entrevistas individuais e em grupo, percebendo-se o contexto da implementação do PNME e suas diretrizes no Brasil e Fortaleza. Concluímos que o Programa contribui com o aumento da permanência do aluno na escola, melhora a aprendizagem e os índices do IDEB, mas não promove uma educação integral, pois funciona mais como reforço das disciplinas de português e matemática. Palavras-chaves: Política Pública. Novo Mais Educação. Escola em tempo integral. Qualidade da educação. Universidade Federal do Ceará2022-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/6035910.36517/rcs.53.3.a03Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 53 No. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 53 Núm. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336Revista de Ciências Sociais; v. 53 n. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–3362318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359/226632http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359/226633Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da SilvaFreitas, Isaurora Cláudia Martins deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-01T17:03:39Zoai:periodicos.ufc:article/60359Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-11-01T17:03:39Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza O Novo Mais Educação e sua apropriação por uma escola municipal de Fortaleza |
title |
The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza |
spellingShingle |
The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da Silva Public Policy Novo Mais Educação Full-time school. Quality of education Política pública Novo Mais Educação Escola em tempo integral Qualidade da Educação |
title_short |
The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza |
title_full |
The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza |
title_fullStr |
The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza |
title_full_unstemmed |
The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza |
title_sort |
The Novo Mais Educação and its appropriation by a Municipal School in Fortaleza |
author |
Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da Silva |
author_facet |
Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da Silva Freitas, Isaurora Cláudia Martins de |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, Isaurora Cláudia Martins de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Glaucia Maria Pinheiro da Silva Freitas, Isaurora Cláudia Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public Policy Novo Mais Educação Full-time school. Quality of education Política pública Novo Mais Educação Escola em tempo integral Qualidade da Educação |
topic |
Public Policy Novo Mais Educação Full-time school. Quality of education Política pública Novo Mais Educação Escola em tempo integral Qualidade da Educação |
description |
The article analyzes how the Novo Mais Educação Program (PNME) was used by a public municipal school in the city of Fortaleza and its impacts on the school's daily life and learning. Considering this public policy as an inducer of a full-time school, the research made it possible to discuss full-time education and the quality of education. A qualitative approach was adopted with documentary research, individual and group interviews, realizing the context of the implementation of the PNME and its guidelines in Brazil and in Fortaleza. We concluded that the Program contributes to the increase of student's permanence in school, improves the learning and the IDEB indexes, but does not promote a comprehensive education, as it works rather as review lessons of Portuguese and Mathematics. Keywords: Public Policy. Novo Mais Educação. Full-time school. Quality of education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359 10.36517/rcs.53.3.a03 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359 |
identifier_str_mv |
10.36517/rcs.53.3.a03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359/226632 http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/60359/226633 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 53 No. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 53 Núm. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336 Revista de Ciências Sociais; v. 53 n. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 295–336 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1799698949418778624 |