Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meucci, Simone
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Bezerra, Rafael Ginane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420
Resumo: In an exploratory manner this article aims to analyze the patterns related to the consolidation of sociologial knowledge at basic education. Following Basil Bernstein’s code theory and its proposition about program, pedagogy and evaluation, we suggest the National Plan of Textbooks (PNLD), the National Evaluation of High School (ENEM) and the pattern of forming knew teachers as three privileged areas of research. We argue that this privileged areas have selected sociology’s disciplinary content at high school level in Brazil. 
id UFC-6_343df2241006f2295d7d7e3090e30f0f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/2420
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum productionSociologia e Educação Básica: hipóteses sobre a dinâmica de produção de currículoSociologyProgramHigh SchoolBrazilSociologiaCurrículoEnsino MédioBrasilIn an exploratory manner this article aims to analyze the patterns related to the consolidation of sociologial knowledge at basic education. Following Basil Bernstein’s code theory and its proposition about program, pedagogy and evaluation, we suggest the National Plan of Textbooks (PNLD), the National Evaluation of High School (ENEM) and the pattern of forming knew teachers as three privileged areas of research. We argue that this privileged areas have selected sociology’s disciplinary content at high school level in Brazil. Este artigo procura deslindar, de modo exploratório, as formas institucionais que permitem a rotinização do conteúdo sociológico nas escolas. Inspirados na teoria dos códigos de Basil Bernstein – em particular a ideia de articulação entre currículo, pedagogia e avaliação – identificamos três instâncias privilegiadas da estabilização do conteúdo da sociologia escolar: o Plano Nacional do Livro Didático (PNLD), o Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e o modelo que caracteriza as licenciaturas no Brasil. Procura-se argumentar que essas três instâncias, mesmo que de forma heterogênea, têm operado a lógica de seleção que define o conteúdo sociológico no Ensino Médio. Universidade Federal do Ceará2016-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 45 No. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 45 Núm. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101Revista de Ciências Sociais; v. 45 n. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-1012318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420/1873Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessMeucci, SimoneBezerra, Rafael Ginane2018-11-08T21:38:40Zoai:periodicos.ufc:article/2420Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-11-08T21:38:40Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production
Sociologia e Educação Básica: hipóteses sobre a dinâmica de produção de currículo
title Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production
spellingShingle Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production
Meucci, Simone
Sociology
Program
High School
Brazil
Sociologia
Currículo
Ensino Médio
Brasil
title_short Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production
title_full Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production
title_fullStr Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production
title_full_unstemmed Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production
title_sort Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production
author Meucci, Simone
author_facet Meucci, Simone
Bezerra, Rafael Ginane
author_role author
author2 Bezerra, Rafael Ginane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meucci, Simone
Bezerra, Rafael Ginane
dc.subject.por.fl_str_mv Sociology
Program
High School
Brazil
Sociologia
Currículo
Ensino Médio
Brasil
topic Sociology
Program
High School
Brazil
Sociologia
Currículo
Ensino Médio
Brasil
description In an exploratory manner this article aims to analyze the patterns related to the consolidation of sociologial knowledge at basic education. Following Basil Bernstein’s code theory and its proposition about program, pedagogy and evaluation, we suggest the National Plan of Textbooks (PNLD), the National Evaluation of High School (ENEM) and the pattern of forming knew teachers as three privileged areas of research. We argue that this privileged areas have selected sociology’s disciplinary content at high school level in Brazil. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420/1873
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 45 No. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 45 Núm. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101
Revista de Ciências Sociais; v. 45 n. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1821318986619420672