Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420 |
Resumo: | In an exploratory manner this article aims to analyze the patterns related to the consolidation of sociologial knowledge at basic education. Following Basil Bernstein’s code theory and its proposition about program, pedagogy and evaluation, we suggest the National Plan of Textbooks (PNLD), the National Evaluation of High School (ENEM) and the pattern of forming knew teachers as three privileged areas of research. We argue that this privileged areas have selected sociology’s disciplinary content at high school level in Brazil. |
id |
UFC-6_343df2241006f2295d7d7e3090e30f0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/2420 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum productionSociologia e Educação Básica: hipóteses sobre a dinâmica de produção de currículoSociologyProgramHigh SchoolBrazilSociologiaCurrículoEnsino MédioBrasilIn an exploratory manner this article aims to analyze the patterns related to the consolidation of sociologial knowledge at basic education. Following Basil Bernstein’s code theory and its proposition about program, pedagogy and evaluation, we suggest the National Plan of Textbooks (PNLD), the National Evaluation of High School (ENEM) and the pattern of forming knew teachers as three privileged areas of research. We argue that this privileged areas have selected sociology’s disciplinary content at high school level in Brazil. Este artigo procura deslindar, de modo exploratório, as formas institucionais que permitem a rotinização do conteúdo sociológico nas escolas. Inspirados na teoria dos códigos de Basil Bernstein – em particular a ideia de articulação entre currículo, pedagogia e avaliação – identificamos três instâncias privilegiadas da estabilização do conteúdo da sociologia escolar: o Plano Nacional do Livro Didático (PNLD), o Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e o modelo que caracteriza as licenciaturas no Brasil. Procura-se argumentar que essas três instâncias, mesmo que de forma heterogênea, têm operado a lógica de seleção que define o conteúdo sociológico no Ensino Médio. Universidade Federal do Ceará2016-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 45 No. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 45 Núm. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101Revista de Ciências Sociais; v. 45 n. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-1012318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420/1873Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessMeucci, SimoneBezerra, Rafael Ginane2018-11-08T21:38:40Zoai:periodicos.ufc:article/2420Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-11-08T21:38:40Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production Sociologia e Educação Básica: hipóteses sobre a dinâmica de produção de currículo |
title |
Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production |
spellingShingle |
Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production Meucci, Simone Sociology Program High School Brazil Sociologia Currículo Ensino Médio Brasil |
title_short |
Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production |
title_full |
Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production |
title_fullStr |
Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production |
title_full_unstemmed |
Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production |
title_sort |
Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production |
author |
Meucci, Simone |
author_facet |
Meucci, Simone Bezerra, Rafael Ginane |
author_role |
author |
author2 |
Bezerra, Rafael Ginane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meucci, Simone Bezerra, Rafael Ginane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociology Program High School Brazil Sociologia Currículo Ensino Médio Brasil |
topic |
Sociology Program High School Brazil Sociologia Currículo Ensino Médio Brasil |
description |
In an exploratory manner this article aims to analyze the patterns related to the consolidation of sociologial knowledge at basic education. Following Basil Bernstein’s code theory and its proposition about program, pedagogy and evaluation, we suggest the National Plan of Textbooks (PNLD), the National Evaluation of High School (ENEM) and the pattern of forming knew teachers as three privileged areas of research. We argue that this privileged areas have selected sociology’s disciplinary content at high school level in Brazil. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420/1873 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 45 No. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 45 Núm. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101 Revista de Ciências Sociais; v. 45 n. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 87-101 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1821318986619420672 |