Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Mário Henrique
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lopes Pinheiro, Carlos Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843
Resumo: This article exposes and discusses sociological accesses to the higher education topic, taking the contributions of Michael Burawoy to the construction of typifications to sociology. Through these categorizations and through analysis of their forms, we present here possible ways to a theoretical treatment of higher education, validating approaches of sociology, as a representative of social sciences. Thus, the text seeks to undertake a conceptual summary, allowing the constructions of work objects and thematic surveys within the larger universe of relationships – taking into consideration the scenery of intense educational changes and practical forms of the university in Brazil. The relevance of a public sociology and its complementary counterparts is taken as an emerging instrument or work tool, result of theoretical advances in the recognition of social research of sociological basis.
id UFC-6_57625f3edbe1de83ad596e82a24361f8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/5843
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.Sociologia e Ensino Superior: algumas reflexões teóricas e metodológicas.Higher EducationSociology of EducationPublic SociologySociological TheoryEnsino superiorSociologia da educaçãoSociologia públicaTeoria sociológicaThis article exposes and discusses sociological accesses to the higher education topic, taking the contributions of Michael Burawoy to the construction of typifications to sociology. Through these categorizations and through analysis of their forms, we present here possible ways to a theoretical treatment of higher education, validating approaches of sociology, as a representative of social sciences. Thus, the text seeks to undertake a conceptual summary, allowing the constructions of work objects and thematic surveys within the larger universe of relationships – taking into consideration the scenery of intense educational changes and practical forms of the university in Brazil. The relevance of a public sociology and its complementary counterparts is taken as an emerging instrument or work tool, result of theoretical advances in the recognition of social research of sociological basis.O artigo expõe e discute acessos sociológicos ao tema do ensino superior, tomando as contribuições de Michael Burawoy na construção de tipificações para a sociologia. Por meio dessas classificações e de uma análise de suas formas, apresentamos aqui vias possíveis para um tratamento teórico da educação superior, validando aproximações da sociologia, como representante das ciências sociais. Dessa forma, o texto busca empreender um resumo conceitual que permita a construção de objetos de trabalho e levantamentos temáticos dentro do universo maior de relações – levando em conta o cenário de intensas mudanças educacionais e de formas práticas da universidade no Brasil. A relevância de uma sociologia pública e de suas contrapartes complementares é tomada como instrumento ou ferramenta de trabalho emergente, resultado de avanços teóricos no reconhecimento da pesquisa social de base sociológica.Universidade Federal do Ceará2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 50 No. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 50 Núm. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425Revista de Ciências Sociais; v. 50 n. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-4252318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843/98948http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843/98949Castro, Mário HenriqueLopes Pinheiro, Carlos Henriqueinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-05T18:16:10Zoai:periodicos.ufc:article/5843Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-07-05T18:16:10Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
Sociologia e Ensino Superior: algumas reflexões teóricas e metodológicas.
title Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
spellingShingle Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
Castro, Mário Henrique
Higher Education
Sociology of Education
Public Sociology
Sociological Theory
Ensino superior
Sociologia da educação
Sociologia pública
Teoria sociológica
title_short Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
title_full Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
title_fullStr Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
title_full_unstemmed Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
title_sort Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
author Castro, Mário Henrique
author_facet Castro, Mário Henrique
Lopes Pinheiro, Carlos Henrique
author_role author
author2 Lopes Pinheiro, Carlos Henrique
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Mário Henrique
Lopes Pinheiro, Carlos Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Higher Education
Sociology of Education
Public Sociology
Sociological Theory
Ensino superior
Sociologia da educação
Sociologia pública
Teoria sociológica
topic Higher Education
Sociology of Education
Public Sociology
Sociological Theory
Ensino superior
Sociologia da educação
Sociologia pública
Teoria sociológica
description This article exposes and discusses sociological accesses to the higher education topic, taking the contributions of Michael Burawoy to the construction of typifications to sociology. Through these categorizations and through analysis of their forms, we present here possible ways to a theoretical treatment of higher education, validating approaches of sociology, as a representative of social sciences. Thus, the text seeks to undertake a conceptual summary, allowing the constructions of work objects and thematic surveys within the larger universe of relationships – taking into consideration the scenery of intense educational changes and practical forms of the university in Brazil. The relevance of a public sociology and its complementary counterparts is taken as an emerging instrument or work tool, result of theoretical advances in the recognition of social research of sociological basis.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843/98948
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843/98949
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 50 No. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 50 Núm. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425
Revista de Ciências Sociais; v. 50 n. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698947042705408