Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843 |
Resumo: | This article exposes and discusses sociological accesses to the higher education topic, taking the contributions of Michael Burawoy to the construction of typifications to sociology. Through these categorizations and through analysis of their forms, we present here possible ways to a theoretical treatment of higher education, validating approaches of sociology, as a representative of social sciences. Thus, the text seeks to undertake a conceptual summary, allowing the constructions of work objects and thematic surveys within the larger universe of relationships – taking into consideration the scenery of intense educational changes and practical forms of the university in Brazil. The relevance of a public sociology and its complementary counterparts is taken as an emerging instrument or work tool, result of theoretical advances in the recognition of social research of sociological basis. |
id |
UFC-6_57625f3edbe1de83ad596e82a24361f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/5843 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.Sociologia e Ensino Superior: algumas reflexões teóricas e metodológicas.Higher EducationSociology of EducationPublic SociologySociological TheoryEnsino superiorSociologia da educaçãoSociologia públicaTeoria sociológicaThis article exposes and discusses sociological accesses to the higher education topic, taking the contributions of Michael Burawoy to the construction of typifications to sociology. Through these categorizations and through analysis of their forms, we present here possible ways to a theoretical treatment of higher education, validating approaches of sociology, as a representative of social sciences. Thus, the text seeks to undertake a conceptual summary, allowing the constructions of work objects and thematic surveys within the larger universe of relationships – taking into consideration the scenery of intense educational changes and practical forms of the university in Brazil. The relevance of a public sociology and its complementary counterparts is taken as an emerging instrument or work tool, result of theoretical advances in the recognition of social research of sociological basis.O artigo expõe e discute acessos sociológicos ao tema do ensino superior, tomando as contribuições de Michael Burawoy na construção de tipificações para a sociologia. Por meio dessas classificações e de uma análise de suas formas, apresentamos aqui vias possíveis para um tratamento teórico da educação superior, validando aproximações da sociologia, como representante das ciências sociais. Dessa forma, o texto busca empreender um resumo conceitual que permita a construção de objetos de trabalho e levantamentos temáticos dentro do universo maior de relações – levando em conta o cenário de intensas mudanças educacionais e de formas práticas da universidade no Brasil. A relevância de uma sociologia pública e de suas contrapartes complementares é tomada como instrumento ou ferramenta de trabalho emergente, resultado de avanços teóricos no reconhecimento da pesquisa social de base sociológica.Universidade Federal do Ceará2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 50 No. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 50 Núm. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425Revista de Ciências Sociais; v. 50 n. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-4252318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843/98948http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843/98949Castro, Mário HenriqueLopes Pinheiro, Carlos Henriqueinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-05T18:16:10Zoai:periodicos.ufc:article/5843Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-07-05T18:16:10Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections. Sociologia e Ensino Superior: algumas reflexões teóricas e metodológicas. |
title |
Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections. |
spellingShingle |
Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections. Castro, Mário Henrique Higher Education Sociology of Education Public Sociology Sociological Theory Ensino superior Sociologia da educação Sociologia pública Teoria sociológica |
title_short |
Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections. |
title_full |
Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections. |
title_fullStr |
Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections. |
title_full_unstemmed |
Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections. |
title_sort |
Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections. |
author |
Castro, Mário Henrique |
author_facet |
Castro, Mário Henrique Lopes Pinheiro, Carlos Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Lopes Pinheiro, Carlos Henrique |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Mário Henrique Lopes Pinheiro, Carlos Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher Education Sociology of Education Public Sociology Sociological Theory Ensino superior Sociologia da educação Sociologia pública Teoria sociológica |
topic |
Higher Education Sociology of Education Public Sociology Sociological Theory Ensino superior Sociologia da educação Sociologia pública Teoria sociológica |
description |
This article exposes and discusses sociological accesses to the higher education topic, taking the contributions of Michael Burawoy to the construction of typifications to sociology. Through these categorizations and through analysis of their forms, we present here possible ways to a theoretical treatment of higher education, validating approaches of sociology, as a representative of social sciences. Thus, the text seeks to undertake a conceptual summary, allowing the constructions of work objects and thematic surveys within the larger universe of relationships – taking into consideration the scenery of intense educational changes and practical forms of the university in Brazil. The relevance of a public sociology and its complementary counterparts is taken as an emerging instrument or work tool, result of theoretical advances in the recognition of social research of sociological basis. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843/98948 http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5843/98949 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 50 No. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 50 Núm. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425 Revista de Ciências Sociais; v. 50 n. 2 (2019): Colonialidades do crer, do saber e do sentir: implicações epistemológicas nos estudos da religião; 399-425 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1799698947042705408 |